Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-29, 11:55
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Hatar att packa

Det skulle verkligen vara helt suveränt att kunna klara sig med endast ett handbagage, men det känns svårt om man ska vara i Grekland i flera veckor men skulle säkert funka om jag endast reste iväg på 1 veckas semester beroende på hur mycket handbagaget får väga förstås!
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 13:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Det skulle verkligen vara helt suveränt att kunna klara sig med endast ett handbagage, men det känns svårt om man ska vara i Grekland i flera veckor men skulle säkert funka om jag endast reste iväg på 1 veckas semester beroende på hur mycket handbagaget får väga förstås!
Efter många många resor så har vi ju fått vanan inne. Numer spelar det ingen roll om det är en veckas vinterresa till Paris eller Madrid , eller tre veckor på Tinos. Vi klarar oss med handbagaget (Men vi har ju inte tjusiga kvällskläder eller många skor och dylikt med oss till Tinos och inga stora badlakan. Vi har våra badlakan förvarade hos Nikoleta

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 14:36
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Här är en som älskar att packa och framförallt så älskar jag förberedelserna inför resan...
Jag har gekås-påse (mellanstår) där samlas sådant som ska packas ner såsom stolsdyna, diverse hygienartiklar och annat smått och gott! Samlandet och planerandet börjar i januari - febrari då det är som allra mörkast... I förrigår blev jag helt klar med vilka böcker jag ska ha med... 10 böcker på 14 dagar!

44 dagar kvar
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 15:18

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Efter många många resor så har vi ju fått vanan inne. Numer spelar det ingen roll om det är en veckas vinterresa till Paris eller Madrid , eller tre veckor på Tinos. Vi klarar oss med handbagaget (Men vi har ju inte tjusiga kvällskläder eller många skor och dylikt med oss till Tinos och inga stora badlakan. Vi har våra badlakan förvarade hos Nikoleta

Lissi
Nej något stort badlakan/handduk brukar inte jag heller packa ner, använder en sarong som är rätt så tunn och tar inte mycket plats.
Jag gillar att klä upp mig lite om jag går ut på kvällen, då går jag inte gärna i shorts och ett linne så därför blir det väl lite mer kläder i väskan men jag har absolut inte halva garderoben med mig.....så där har jag blivit bättre på att packa. För några år sedan vet jag att jag tog med mig för mycket varma kläder tex extra långbyxor och varma tröjor och flera par skor, vilket jag aldrig använde.
Sen gillar jag att handla lite på resmålet och ta med hem och därför känns det bra att ha en något större resväska att checka in.
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 15:20
Lamayas avatar
Lamaya Lamaya är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Jag brukar inte ha någon packlista och jag brukar få med det jag behöver. Ibland något klädesplagg som inte använts och något som saknats. När jag är i Grekland i fyra veckor brukar det räcka med en mindre/medelstor väska som checkas in. Flera resor har vi saknat en liten kikare. I år har vi med en sådan, men inte använt den ännu

Jag glömde min sminkväska hemma! Men vad gör väl det jag har ju semester!

Lena (som i år är fyra veckor i Dodekaneserna och just nu på underbara Lipsi!)
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 15:28

Citat:
Ursprungligen postat av Lamaya Visa inlägg
Lena (som i år är fyra veckor i Dodekaneserna och just nu på underbara Lipsi!)
Låter helt underbart!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 19:51
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
(...) avskyr att packa upp!!
Samma här! Men att PACKA NER är alltid roligt!

Citat:
(...) att kunna klara sig med endast ett handbagage, men det känns svårt om man ska vara i Grekland i flera veckor men skulle säkert funka om jag endast reste iväg på 1 veckas semester
Man behöver inte mer om man är borta i flera månader än man behöver för två veckor.

Citat:
Jag gillar att klä upp mig lite om jag går ut på kvällen, då går jag inte gärna i shorts och ett linne
Men det räcker ju med en kjol och 3-4 fina toppar. De tar knappt inte någon plats.
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 20:12

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Samma här! Men att PACKA NER är alltid roligt!

Man behöver inte mer om man är borta i flera månader än man behöver för två veckor.

Men det räcker ju med en kjol och 3-4 fina toppar. De tar knappt inte någon plats.
Ja, det är ju klart att man kan ha med sig minimalt med kläder om man vill hålla på och tvätta varje dag...visst kan man endast ha en kjol och variera med några toppar så brukar jag tänka när jag packar..men men..sen åker ändå en klänning ner i väskan eller två....2-3 par shorts..för det är ju roligt att variera lite..ja vi är ju alla olika med det..
Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 20:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
..ja vi är ju alla olika med det..
Japp och som tur är får man göra som man vill
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 01:24
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Min nerdete løsning passer kanskje for noen av dere som hater å pakke?

Det begynte slik: mens jeg pakket til en Hellas-tur, skrev jeg ned absolutt alt jeg pakket ned, fra pass og kredittkort til bikini og to par sandaler. Etter hjemkomst strøk jeg ut det jeg ikke hadde brukt, og hadde jeg glemt noe, ville jeg ført det på. Listen sparer jeg på.

Vi innførte også en reiseskuffe som vi la alt som stort sett bare brukes på ferier, alt fra tannbørsteetui og såpekopp, reiseføner, toalettmapper og plast-vinglass til pass, printede billetter, EU-trygdekort etc.

Ved hjelp av denne listen og denne skuffen går det utrolig fort å pakke nå.

For øvrig står også andre ferierelaterte ting på listen, som å avbestille aviser, spørre naboen om å hente posten osv. Jeg vet at når alt på listen er krysset av, er alt som skal være med pakket ned, og alt hjemme er ok.
Precis så gör jag med! Lite saker stryks medan andra läggs till. Ro i själen får då jag i alla fall. Men... har dock alltid för mycket med. Kanske ska jag ta saxen och klippa bort halva packlistan!
Svara med citat
Gammal 2013-06-30, 07:52
kize kize är inte uppkopplad

Lissi - som avskyr att packa upp!![/QUOTE]

Håller helt med dig Lissi! Själva packningen är en del av resan o planeringen börjar tidigt. Visst försöker jag begränsa vad man tar med, men lite variation är av nöden tvunget. Vi har också våra "braattharesesaker" samlade på ett ställe, då minns man lättare vad man brukar ta med. Tycker att väskan oftare är tyngre på utresan, på grund av fulla förpackningar av solkrämer mm. 35 dagar kvar o nu drar det snart ihop sig till packning
Svara med citat
Gammal 2013-07-02, 10:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Denna gången va det inte mkt i min resväska . Lätt att tvätta upp . Men när vi åkte hem dåååå fick halva Parga följa med mig hem

Son samt man fick faktiskt ha en del grejor också så allt kunde få plats. Njutit av god honung till min havregrynsgröt samt matyghurt , smakade smarrigt gott.
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-07-02, 14:09
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Efter många många resor så har vi ju fått vanan inne. Numer spelar det ingen roll om det är en veckas vinterresa till Paris eller Madrid , eller tre veckor på Tinos. Vi klarar oss med handbagaget (Men vi har ju inte tjusiga kvällskläder eller många skor... )
Lissi
Samma för oss. Skönt med enbart ett handbagage, lätt att bära och man slipper stå och vänta vid nåt bagageband.
Det är inte mycket man behöver ta med sig, 5 kg rygga räcker, det är lätt att tvätta upp, och torktiden är ju minimal i Grekland...
Dock har vi något mer kläder med oss om vi åker till storstäder, framförallt mer underkläder, som man knappt behöver när man är på bad och solsemester.
Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 09:33
Britta52 Britta52 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Lissi-du skriver att ni hade 5 flaskor vin i handbagaget-gällde inte regeln om högst 100 ml i en 1-literspåse? Det gjorde det när vi åkte till Samos för en vecka sedan. Jag köper ju ouzo och olja men i plåt-resp plastflaska för att våga ha det i det incheckade bagaget.
Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 09:42

Citat:
Ursprungligen postat av Britta52 Visa inlägg
Lissi-du skriver att ni hade 5 flaskor vin i handbagaget-gällde inte regeln om högst 100 ml i en 1-literspåse? Det gjorde det när vi åkte till Samos för en vecka sedan. Jag köper ju ouzo och olja men i plåt-resp plastflaska för att våga ha det i det incheckade bagaget.
Vinet handlades på taxfree efter säkerhetskontrollen, men Ryan kräver att ALLT man har ombord ryms i det enda handbagage som är tillåtet så flaskorna delade vi upp i våra två väskor. Annars gäller ju de vanliga reglerna.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-07-04, 21:18
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Jag hatar att packa, sparar alltid packandet så länge som möjligt innan jag till slut inser att nu måste jag börja. Det lustiga är att nästan varje gång då jag ska börja packa så är det redan klart, alla kläder ligger prydligt i ryggsäcken, det är bara den roliga delen kvar. Jag packar ner dator, laddare, skarvkabel och grenkontakt för el och lite andra bra att ha grejer och så får jag sedan stänga bådas ryggsäckar. Sedan får jag alltid säga att jag hittar inget i ryggsäckarna för det är oordning så då får Maria söka själv för det är hon som har packat.
Vad jag däremot är bra på är att packa då vi ska åka vidare till nästa ö eller hem. Då är det alltid min tur att packa och det är ytterst sällan som nånting blir kvar på hotellet, jag lyckas alltid hitta varenda pryl som kan ha gömts nånstans i rummet.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 17:50
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Hatar att packa

Har precis packat färdigt nu. Inget kul att packa..en riktig konst tycker jag. Vi åka 2 vuxna och 2 barn och är borta nästan 3 veckor- har med oss två stora ryggsäckar 55-60 liter, barnen har varsin 28-30 liter ryggsäck och sedan har vi två mindre ryggsäckar som vi har elektroniska grejer, böcker, kameror , osv det fylls på lätt. Första gången vi tar med oss en ipad men den tar inte mycket plats. Ska inte åka båt jättemycket men det är smidigare med ryggsäckar än resväskor tycker jag. Längtar nu tills imorgon när vi åka...alltid lika spännande oavsett vart man resa tycker jag
Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 12:33
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vad glömde vi denna gång?

Att läsa föregående års packlistor!
Det slog mig under resorna att jag i tidigare resedagböcker (och även i årets) skrivit listor på saker man borde ha med sig. Men tittar jag på de listorna?! Kom på att jag ska skriva en packlista och lägga ner i resväskan.

Keps - precis när vi skulle åka till pendeltåget kom jag på att keps mot solen kunde vara bra. Letade febrilt men hittade inte kepsen.
Saknade den inte nämnvärt. Den hade säkert blåst av huvet om jag haft den med/på mig.

Solfjäder.
Dottern och jag köpte solfjädrar i Tinos andra dagen när det var vamt. Sedan fläktade det för fullt, så det var ytterst sällan jag använde min. En broschyr funkar lika bra.

Scotchbrite, (disktrasa hade vi med oss) och diskhandduk.
Fanns på alla ställen där vi bodde. Även diskmedel.

Fotfil.
Inköptes till maken som får hälsprickor.

Ficklampa.
Bra att ha när man är på väg hem i mörkret. Fanns i mobilen.

Ispåsar.
Noterade att det kan vara bra att ha med sig om man ska till en liten ö först.

Liten kylväska.
Det saknade vi faktiskt, en sådan där mjuk alltså. När vi bytte ö var vi tvungna att dumpa smör och sådant som måste förvaras kallt.

Grenuttag.
Kan vara dåligt med uttag ibland. Mobiler ska laddas, dator, ipad osv... Men går ju bra att turas om också.

Vi hade varsitt handbagage och en stor resväska som vi checkade in. Svart resväska med orange "bagagebälte" runt. Vanligt kombination? Både i Aten och på Arlanda rycktes väskan av bagagebandet innan vi hann ta den! Undrar hur vanligt det är att folk lämnar flygplatsen med fel väska?

Jag vill helst resa med bara handbagage. Det är en sån frihet att bara gå av planet och lämna flygplatsen. Man klarar sig utmärkt med 8-10 kg på sommaren. Tunna och lätta kläder går snabbt och lätt att tvätta upp och torka.

Det som väger är ju böcker, dator, alla laddare, hygienartiklar...

/Aina
Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 12:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hade vi något onödigt med oss?

Den stora väskan som checkades in... Om det bara varit maken och jag hade vi klarat oss utan den. Och sonen behöver bara 5 kg med sig...
Makens gympaskor. Stadiga sandaler räckte.
Varför tar jag överhuvudtaget med mig smink? Orkar bara sminka mig de första kvällarna... Läppglans räcker.

/Aina
Svara med citat
Gammal 2013-07-19, 13:04
uggelbo uggelbo är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Vi har ett dokument där vi sammanställt vad vi behöver ha med oss på resan. Genom flera års erfarenhet så är bara sånt som vi verkligen behöver med på den. Den är generell så den funkar både för Skagen och för Grekland. Sen det sen är dax för resa tar vi bara fram dokumentet och prickar alla saker. Vi packar kvällen för avresa och det tar en halvtimme. Lätt som en plätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.