|
|||
|
|||
Sv: Turister
Vi är på Naxos sedan en vecka. Tidigare på Antiparos en vecka. Mycket folk som vanligt,speciellt då vi annars brukar åka i september då det är betydligt lugnare än nu. Det vi noterat är att vi inte ser många grekiska turister.
Vi hade fr början tagit det säkra före det osäkra o hade gott om kontanter med oss. Kändes lite läskigt men har gott bra. Provade att göra ett mindre uttag på 200 euro här ute i Agia Anna i mitten av förra veckan, fungerade utmärkt. På en restaurang tackade man oss för att vi ville komma till ön o turista trots krisen. Visst har vi märkt en oro hos öborna om vad som kommer att hända. Våra bästa vänner här åkte igår in till Aten för att idag kunna rösta. De bad oss komma in i affären på måndag o prata mer om vad som händer. Igår var vi till o handlade mat. Märkte inte att utbudet blivit sämre eller att det var tomt på hyllorna. Det gick att betala med kort både i superstoren och hos biluthyrningen. Generellt märker man inte så mycket av det som händer om man inte pratar om det med grekerna. Det var en kort rapport från ett soligt o lite blåsigt Naxos. |
|
|||
|
|||
Krisen skremmer ikke norske turister, skrev NRK i går etter et intervju med Apollo: "– Vi hadde seks avbestillinger i går, men det er ikke mer enn normalt, sier Aaserød (fra Apollo), og forteller at bare 15 minutter senere var alle plassene utsolgt igjen."
Men det er klart at de greske turistene uteblir, med en så usikker framtid de går i møte. I Nafplio, som nesten bare har greske turister, har det vært stille den siste uka. Men butikkene har nok av mat og minibankene funker. |
|
||||
|
||||
Tack!
Borde dock ha tillagt att det är väldigt kort bästföre-datum på de funderingarna. Saker och ting ändras snabbt. På tisdag ska kontrollen över bankerna släppas igen, har grekiska regeringen sagt. Sedan finns det bedömare som inte tror att det kommer att gå - att kapitalkontrollen kommer att fortsätta, men med högre belopp på uttagsbegränsningen. Så det bästa man kan göra är att noggrant följa händelseutvecklingen, framförallt närmaste veckan, och fatta sina beslut med kort varsel. |
|
||||
|
||||
Något annat jag skulle göra just nu förresten - eller rättare sagt, inte göra: jag skulle inte insistera att få betala med kort och heller inte be om kvitton. (Jag har i och för sig aldrig gjort vare sig det ena eller det andra tidigare heller, men jag tycker att man ska vara extra försiktig på den punkten nu eftersom människor och småföretag kanske är i desperat behov av kontanter, av pengar.)
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|