Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-09, 21:15
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Karpathos?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Är det verkligen nån som inte själv bor på Karpathos som påstår det. Det låter helt osannolikt i mina öron.
Jag hörde ingen på K säga det, men har ibland läst det i beskrivningar av ön.
Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Någon pittoresk by tycker inte jag heller att den var,men det var ju trevligt och se en "rikemans by"också

Det kanske är mer ovanligt än dom gamla pittoreska byarna

Riitta
Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag hörde ingen på K säga det, men har ibland läst det i beskrivningar av ön.
Otroligt. Som jag minns det var det fint men... precis som du säger, lite oversize. Jag har definitivt inte varit i hela Grekland eller ens halva ö-världen men jag har sett många byar som är mer pittoreska än Aperi.
Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Otroligt. Som jag minns det var det fint men... precis som du säger, lite oversize. Jag har definitivt inte varit i hela Grekland eller ens halva ö-världen men jag har sett många byar som är mer pittoreska än Aperi.
Ja bara på Karpathos såg jag flera

Jag har ju inte kollat källorna till den beskrivningen - och sådana har ju dessutom en fantastisk förmåga att föröka sig, så det kan ju mycket väl vara nån aperi-amerikan som en gång myntade påståendet
Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 21:55
inkfishs avatar

Finiki och Arkassa står högt på listan över byar som jag ska besöka nästa gång. Passerade bara igenom med bil men det såg väldigt rart ut på båda ställena.
Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 09:38
rolle rolle är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Problemet med Karpatierns omdömesförmåga begränsas av att han inte sett överhuvudtaget andra ställen i Hellas, han har endast varit i sin hemby,Pireus och Aten på vägen till Amerika,förut var även vägarna mellan byarna på ön svårforserade,så kvinnorna lämnade aldrig sin by,de gifte sig med pojken från byn,han utvandrade till usa på -50 talet,hon efter honom med resten av familjen om han lyckades,den patriotism som råder till sin hemby är sellan skådad,om du frågar en man eller kvinna från Spoa eller Aperi,varifrån den många gånger arrangerade äktenskapspartnern är hemma, så får du ett nekande svar på arangemang ,men byn är den samma för båda, samma gäller deras föräldrar o.s.v.Har sett bilder på byarna och dess innevånare från efterkrigstiden och tidigt -50 tal,där får man en uppfattning om den välfärd som exicterade efter II världskriget ?Möjligen var det pittoreskt i all fattigdom ?Så gubben som förringade turismens betydelse,visste inte vad han talar om.
Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 13:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Är det verkligen nån som inte själv bor på Karpathos som påstår det. Det låter helt osannolikt i mina öron.
Pittoreskt eller inte men visst är väl Aperi en helt ok by. Betydligt fulare har jag sett och befolkningen är trevligare än på många andra platser jag besökt.
Kan gott tro att den kan beskrivas som pittoresk även om jag själv skulle använda ord som tyst, mäktig, välordnad och fin.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 13:10
inkfishs avatar

Helt okej, definitivt. Men att den skulle vara pittoresk så att den stack ut i Grekland köper jag inte riktigt.
Svara med citat
Gammal 2006-04-10, 15:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Patriotismen till sin hemby tror jag Karpathosborna delar med många andra greker som är stolta över sina rötter på ett helt annat sätt än vi svenskar är. Om jag skulle säga att min barndoms hemby Gunnarsdjupträsk är Sveriges vackraste skulle folk tro att jag har en skruv lös även om det faktiskt är en ganska fin by.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.