Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 10:34
elena2de elena2de är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2015
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
så sant
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 11:00
elena2de elena2de är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2015

från The Guardian: Analyst Marc Ostwald of ADM Investors services reckons the measures in this bailout package are “infinitesimally worse” than the ones turned down in last Sunday’s referendum:

Indeed what is on the table as a deal highlights that:

a) there is no long-term future for the Eurozone;

b) the desire on the part of Eurozone creditor nations to completely destroy the Greek economy - it can certainly be asserted that this is indeed a worse deal than the 1919 Treaty of Versailles.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 12:43
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...
Jag tror att alla försvarar euro-bygget till varje pris. Själv är jag glad att jag röstade nej och att vi slapp. Tycker, som de flesta andra här, att den vanliga greken får betala ett alldeles för högt pris. I min lilla enkla hjärna tycker jag att Grekland förtjänar betydligt bättre politiker som kan dra in lite mer skattepengar och banta bort onödigt inom de offentliga. Men det krävs långsiktighet och inte ständiga nyval där den som lovar mest vinner. Men jag är ingen nationalekonom
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 12:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Läsvärd analys av förhandlingarna av SVT:s Bo-Inge Andersson:
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/sp...ingar-grekland
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Brittiska channel4:s Paul Mason tycker att Grekland ändå vann når det gäller skulden. Men att demokratin är förloraren.

Slutet på hans läsvärda blogginlägg är snyggt:

Citat:
What they’ve arguably got is a global reputational disaster: the crushing of a left-wing government elected on a landslide, the flouting of a 61 per cent referendum result. The EU – a project founded to avoid conflict and deliver social justice – found itself transformed into the conveyor of relentless financial logic and nothing else.

Ordinary people don’t know enough about the financial logic to understand why this was always likely to happen: bonds, haircuts and currency mechanisms are distant concepts. Democracy is not. Everybody on earth with a smartphone understands what happened to democracy last night.
http://blogs.channel4.com/paul-mason...acy-loser/4155
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 13:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hur kunde det gå så illa med Grekland? Ja, här är iaf EN megastor orsak!

http://www.corpwatch.org/article.php?id=15740

Yanna
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 00:04
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.
Nej jag menar att om du inte kommer åt ditt konto!
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 13:43
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Hjälp din grekiska vän!

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Innebär detta att man lämnar ut sitt kontonummer till en vän i Grekland och vännen sätter in pengar (euro) på mitt bankkonto som jag därefter kan ta ut (i euro) när jag är i Grekland eller något annat euro-land och sedan lämnar över det till vännen när vi väl träffas? Är det så det är tänkt, eller har jag missförstått?
Tveksamt om det funkar då det kan finnas begränsningar för internationella överföringar (det påpekas i tråden).
En annan sak är att lämna ut kontonummer till vänner. Det är väl inte många jag skulle lita på, förmodligen ingen. Vännerna har sina vänner som har sina vänner....känsliga uppgifter kan vandra vidare.
Ett annat problem är var man skulle göra en sådan överföring (om det skulle gå). Vilken/vems dator? Förmodar det skall vara över internet, och jag har som vana att inte utföra känsliga bankärenden över nät som inte innehar bra skydd, kryptering, o s v. Dessutom skall det vara från min dator.
Man vill gärna hjälpa, men jag skulle inte vilja hjälpa på detta sätt.
Det med att lämna ut uppgifter om kontonumret kan väl inte vara några problem. Om jag skulle vara skyldig dej 200 euro o inte var i samma land så vad gör man, jo man ber personen sätta in pengarna på det kontot. Det handlar ju inte om koder eller andra uppgifter så då är det ju inga känsliga uppgifter. Jag själv har en väninna som driver en butik här med livsmedel och som snart konkar så vi ska försöka hjälpa henne genom att trolla över pengar från hennes konto till vårt o sen så åker vi on mågon dag och tar ut det. Helt lagligt vilket jag kollat med både svenska o grekisk bank om det nu fungerar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 08:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Standard Sv: Hjälp din grekiska vän!

Men det måste väl räknas som utlandsöverföring? Och det får de inte lov att göra.
Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 15:45
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Nyval?

Enligt de fyra största tidningarna,ska Tzipras avgå inom kort.
Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 15:49
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Sv: Nyval?

Ja, då kanske man hamnar mitt i valrörelse då. Åker 3/9 för två veckor.
Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 15:49
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

OJ!Inget bra... grekiska folket behöver enande krafter..sluta snacka politik o rädda Grekland istället!!!
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 15:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Enligt de fyra största tidningarna,ska Tzipras avgå inom kort.
Och utlysa nyval enligt The Guardian. Vinner han lär han blir premiärminister igen.
Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 15:55
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

The Guardian verkar ha stenkoll på läget och har haft det länge.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.