|
||||
|
||||
Sv: Mina Top-5-öar
Citat:
|
|
||||
|
||||
Skönt att du tog över resultaträkningen. Kände en lite press där...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Det är intressant hur favoritöarna ändras, i alla fall är det så för mig.
På den här sidan listar jag min femton favoritöar i juni 2007. Då finns Kreta med på listan. Efter nästan tre månader i Grekland (samma år) fanns inte Kreta med på den listan. Idag är Kreta etta. Så kan det gå. |
|
||||
|
||||
1. Lefkas
2. Ithaca 3. Amorgos 4. Naxos 5. Södra Kreta |
|
|||
|
|||
Områder, ikke bare øyer, men rangert fra toppen og nedover:
Peloponnes Makedonia Zagorahoria Kea (Tzia) Lesvos |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad gäller dina Top5 Janne så stämde de med vilka jag gissade, men dock inte riktigt rangordningen. Jag trodde du hade Amorgos som 1:a och Kreta som 3:a. Men det är ju med grekiska öar som med goda viner, smaken förändras och förskjuts med tiden. Det är en del av tjusningen! Kul därför att t ex på det här viset kolla av vad folk tycker. Masse |
|
|||
|
|||
Då gör jag ett försök
Naxos Skiathos Lesbos Karpathos Kreta |
|
||||
|
||||
Förstaplatsen är just nu ohotad. Sedan är det desto jämnare. Ställningen just nu (med reservation för ev. felräkning) är att vi har sju öar som är Top5 och därefter ytterligare 6 öar som konkurrerar inom Top10:
1 Amorgos (15) 2 Naxos (10) 3 Kreta/Tilos (9) 5 Karpathos/Lesbos/Sifnos (7) 8 Skopelos (6) 9 Samos (5) 10 Folegandros/Santorini/Schinoussa/Tinos (4) Absolut ovetenskaplig undersökning, men ändå lite kul. Får se om det blir förändringar vartefter. Masse |
|
||||
|
||||
Utan rangordning är mina 5 favoriter just nu:
Leros Amorgos Tilos Tinos Sifnos Tobbe |
|
||||
|
||||
Amorgos har varit min favoritö enda sedan jag satte min fot där första gången. För några år sedan tog Tilos över första platsen, och Amorgos petades ner till andra plats. Sedan petade jag ner Tilos till andra plats, och Amorgos på tredje plats, då Kreta tog över förstaplatsen. Men det är hårfint mellan öarna. Att Kreta är etta beror på mångfalden. Där kan jag hitta både Amorgos och Tilos, och mycket, mycket annat.
|
|
||||
|
||||
Måste väl försöka göra en lista då, men svårt är det!
1. Kreta 2. Lesvos 3. Naxos 4. Skopelos 5. Santorini Sen har jag ju gillat ALLA öar, och har så många kvar att besöka för att inte tala om fastlandet. / Anne |
|
||||
|
||||
Så här ser vår "gemensamma Top5" ut just nu:
1 Amorgos (16) 2 Naxos (11) 3 Tilos (10) 4 Kreta (9) 5 Lesbos/Sifnos (8) 7 Karpathos/Skopelos (7) 9 Samos/Santorini/Tinos (5) 12 Folegandros/Schinoussa (4) Masse |
|
||||
|
||||
Rolig omröstning!
Utan rangordning, men om jag tar öarna i bokstavsordning så råkar favoriten just nu hamna högst upp Alonissos Kalymnos Kreta Samos Tilos Ha en härlig söndag! |
|
||||
|
||||
Hmmm...
Märkligt att inte Fin-ön är med i toppen ... 1. Kefalonia 2. Skiathos 3. Naxos 4. Skopelos 5. Samos //Conny |
|
||||
|
||||
Förstår din fundering! Vi är säkert många som har favoriter som saknas ännu i Top5-listan. Men bara fyll på med era omröstningar. Just nu är jag på Sifnos och har inte tillgång till Excel-filen med sammanställningen. Men jag lovar att uppdatera listan vid midsommar när jag är tillbaka. Så bara fortsätt och berätta vilka som är just diina Top5-favoriter!
Masse |
|
||||
|
||||
1. Kreta, som stiller i egen klasse, uten konkurrenter..
..og videre, uten individuell rangering: 2. Lesvos 3. Peloponnes 4. Kefalonia 5. Kalymnos |
|
|||
|
|||
Kul med ny omröstning till hösten!
Till dess ser min topplista ut så här: 1. Amorgos (överlägsen etta!) 2. Alla småöar (Anafi, Schinoussa, Lipsi, Iraklia, Donoussa mfl) 3. Tinos eller Sifnos 4. Sifnos eller Tinos, kan inte bestämma mig... 5. Tilos |
|
||||
|
||||
Min lista blir:
Lipsi, Symi, Sikonos, Naxos, Samos |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|