![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
.....beklagar ett konstigt avklipp i ett stycke och en halvdan kopiering av annan....
Tidigare tillämpades - enligt uppgift - 90 % till avbetalning av lån. Mitt grundtips är att nivån kommer att leva vidare. Hur relationen mellan trojkan och regeringen i verkligheten kommer att utveckla sig, är svårt att sia om. Helt klart är att Grekland hitintills inte varit helt nöjda. Det troligaste är väl att det även i denna del finns överenskommelser syftade till att undvika att detalj inte ska fälla helheten. Liksom i vårt vardagliga liv. En av de absolut största utmaningarna som regeringen har framför sig är att få tillstånd en fungerande administration av all offentlig verksamhet. Detta blir inte lätt! Det kommer inte att fungera med kopiera föredömet Sverige eller för den skull Nordeuropas administrativa doktrin om ett starkt samhälle, tradition och rutin. Det handlar nog mer att hämta brottstycken ur och skapa nytt. I det sammanhanget kanske man ska se tillsättandet av högre tjänster. Jag förstår inte utifrån mina begränsningar, men ur ett annat perspektiv så..... Ungefär som med USA - världens mest framstående demokrati - som byter ut allt vid skifte av president. Kanske har det något att göra med att effektivt kunna styra ett land... Jag tror att Grekland kommer att överraska många av oss åt det positiva hållet och givetvis förfasa en del. |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Varoufakis har sluppet et dokument/artikkel via The Guardian. Han hevder - hvis jeg har forstått det rett - at EU-ministere med Scheuble i spissen bevisst prøver å presse Hellas ut av samarbeidet. For å skremme ihvf. Frankrike, eu-disiplinen sentral?
Like før Varoufakis offentliggjorde artikkelen sin ryktes det i pressen at Scheuble i et internt papir/dokument går for at Hellas tar time-out (mine ord) i fem år. ![]() ![]() Varoufakis kan leses enten på bloggen hans, eller her http://www.theguardian.com/commentis...-relief-grexit |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Underlig om ikke dette forårsaker hoderulling eller 'utvisninger' - men det beste vil være om Hellas' forhandlingsposisjon blir m y e bedre ![]() Senast redigerad av malou den 2015-07-11 klockan 21:22. |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser kärvt ut, finnarna verka säga nej.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, iflg denne linken, er det Finnland som setter "foten hardest ned", ikke Tyskland :
http://e24.no/makro-og-politikk/hell...vtale/23487420 |
|
|||
|
|||
![]()
Befinner mig mellan flyg på Helsingfors flygplats på väg till Aten just nu. Har lite dålig internetuppkoppling, svårt att komma in på The Guardian. Men har förstått att det inte ser ljust ut för fortsatt samarbete. Vad är det som händer. Tror man det blir en Grexit ändå?
Måste alla länder i eurozonen rösta ja för att bevilja bailoutsen eller räcker det med att en majoritet i eurozonen gör det? |
|
||||
|
||||
![]()
Vad jag hörde nyss från Bryssel så måste det vara enhälligt. Problemet är för Finland nu att röstar dom för ja på Grekland så hoppar sam finländarna av i Finland och ni har en regeringskris där så han har att välja mellan pest och kolera. Sen beträffande Grexit så talar dom om en eventuell övergångs period men jag är osäker.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att plötsligt låta så dyster låter som politisk tortyr. Och mötet satte ju enligt uppgift igår ihop en lista till Grekland på ytterligare åtgärder. Det kanske var för att skrämma dem att gå med på den som man plötsligt började skramla med grexitvapnet igen. Och det kanske är därför nyheten om Schäubles femåriga grexit kom just igår ikväll. Någon i hans stab kan ha läckt den till Frankfurter Allgemeine vid en för tyska regeringen lämplig tidpunkt, för att sätta ytterligare press på Grekland. För egentligen är det inte nytt, jag läste om det tidigare i veckan. Schäuble pratade i någon intervju om att en tillfällig grexit vore en möjlighet. Men det fick inte lika stor uppmärksamhet då som igår kväll. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det kunne de. - Kjennes som et slags 'taskenspilleri'. At det opereres med skjulte agendaer, i politikken og i arbeidslivet for øvrig, det vet vi jo. Likevel blir jeg skuffet. Dog fornøyd med at det lekkes til pressen, hvordan skulle verden ellers sett ut? Det digitale har sine fordeler ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Klart att jag tycker att det är bra med läckor till pressen
![]() Men jag funderar alltid ett varv över syftet bakom läckan. Det finns alltid ett. Taskspeleri är för övrigt ett bra ord för vad som verkar pågå nu. Igår kväll kändes det förfärligt. Men nu skulle det inte förvåna mig om de kommer ut sent ikväll (mötet återupptas kl 16), lugna och fulla av tillförsikt, inte ett ord om femåriga grexits eller Finland, istället säger de att nu jobbar vi vidare i positiv anda med Grekland med början imorgon (två dagars förhandlingar under veckan skulle vara planerade, sas det under dagen igår). Allt för att pressa Grekland. Eller så kommer de ut kl 18 och grexit är ett faktum ![]() Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 11:06. |
|
||||
|
||||
![]()
"Politisk tortyr" var ordet, Inkfish.
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, visst känns det så. Det kan omöjligt komma något gott ur det här, hur det än går.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning. Så mötet nu i eftermiddag kommer nog att ge svaret.
Så för de som vill vara kvar i Euro får de hoppas på att vissa förhandlingar fortgår. Tex kommer de nog kräva förtydligande eller garantier av Grekerna innan ett eventuellt avtal. Förtroendet mellan parterna är väl inte de bästa. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är därför det är synd att regeringscheferna ställde in idag - nån halvtimme efter att Dijsselbloem twittrat att han just informerat Tusk om utfallet av gårkvällens möte. Sedan ställde Tusk in. Det är illavarslande. Å andra sidan, även om EU-ledarna skulle kunna fatta ett självständigt beslut skulle det väl se helkonstigt ut om de inte hade något underlag alls från finansministrarna.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Se det, det är stor show. Inte minst för slutklämmen. https://m.youtube.com/watch?v=P84tN0z4jqM Förresten, malou, om du ser det här: jag frågade dig om Tsipras tal, men jag hittade det själv sedan! |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå. Jag såg talet redan på You-tube och noterade det här med generaldirektörerna. Fick också en känsla av att europaparlamentet nog är en lite roligare inrättning än vår riksdag
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Nu fattade jag inte om det var just GD:ar de tillsatt i utbildningsdepartementet, det är väl DI:s översättning. Men någon form av höga statstjänstemän var det väl. Och rätta mig om jag har fel men så gjorde vi väl väldigt länge i Sverige också? Och gör fortfarande, om man tittar på t ex landshövdingar. Jag tycker det är värre när politiker köper sig röster genom att dela ut jobb till kreti och pleti, än om partiföreträdare får höga statliga tjänster. Men jag kanske är fel ute. Det är klart att det är meriter som ska gälla. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi gör också så men inte att man gynnar sina egna, snarare nästan tvärt om. Ex Löfven tillsätter även moderater på den typen av tjänster. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|