|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
||||
|
||||
Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!
Citat:
Att man ska kräva det man har rätt till, det är en helt annan sak. Och självklart känner jag sympati för er som drabbats. Jag skulle också bli irriterad om det hände mig. Men även det är en annan sak. |
|
||||
|
||||
Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!
Visst är det trist med förseningar men det är väl sånt som händer. Första gången jag och min dåvarande sambo åkte utomlands med båda barnen åkte vi nattbuss från Umeå till Arlanda. Väl där var planet 10,5 timmar försenat och dottern som då var fyra fick halsfluss som började redan på Arlanda. Fick ta henne direkt till läkare när vi landade på Cypern. Atlas bjöd på mat och glass under förseningen men inget mer.
En annan gång för några år sedan på väg till Santorini var planet nästan 8 timmar försenat. My travel eller om bolaget fortfarande hette Premair bjöd på daghotell med frukostbuffe, lunch och gratis dryck samt hörlurar på planet. Har även en del andra exempel på några timmars försening som ibland varit nästan outhärdliga då vi vid något tillfälle suttit hela natten på Arlanda och trötta och frusna tvingats inse att väntan blir lång. Personligen tycker jag att det då är bäst att sätta sig med en kopp te och en bra bok som snabbt får tiden att gå. Eva |
|
|||
|
|||
Sv: Novair bekräftar idag, 0 kronor i kompensation för nästan 15 timmars försening!
Citat:
Troligen är det väl så att ARN har väldigt många anmälningar eftersom när man gjort en anmälan får räkna med att det kan ta upp till ett halvår innan de tar upp anmälan. Agda |
|
|||
|
|||
Sv: Skandal och varning! Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!
Tråden inte slut ännu!
Antar att det är några som undrar hur det går. Engagemanget var tämligen stort under den tidigare skrivningen. Bl a fick undertecknad reda på att kraven var orätmätiga och att det var bra att resp företag nobbade. Det författandet förvånade mycket eftesom Kalimera bl a har haft en klart användarvänlig och konsumentpositiv inställning samt att de flesta inlägg i tonläge präglats av detta. Nåväl, hur går det nu? Tja, den som har tålamod får se och vi har inte sett något ännu förutom ett mycket artigt brev från Novair i vilket man mycket artigt berättar att hela ärendet är under utredning. Undertecknad ber att få återkomma när vi vet mer. Bästa hälsningar och trevlig resa till er alla från ebh |
|
|||
|
|||
Tråden slut: Novair ger 0kronor i kompensation för 15 timmars försening!
Novair meddelar idag att man inte ger kompensation för 15 timmars försening. Som skäl anges bl a att vår resa inte var paketresa utan enkelbiljett.
Ang vår klagan om utebliven skriftlig information menar Novair att flygbolag omöjligt kan ha en egen skylt samt att Luftfartsverket vägrat sätta upp en generell. Resp flygresenär skall själv förstå att begära skriftlig information, är innebörden av Novairs skrivning. Man bifogar beslut från ARN i liknande ärende och menar att man med dessa som underlag inte behöver kompensera. Slutsatsen blir således dels att ni som på denna tråd ansåg att man inte skall klaga eller söka sin rätt, ni fick rätt. Grattis..fast vi alla är förlorare, dels det viktiga för oss resenärer: Det går inte att få kompensation för långa förseningar om man köper enkelresa. Detta trots att en försening är lika smärtsam för enkelresenären som för paketresenären. Trevlig resa önskar ebh Senast redigerad av ebh den 2006-09-13 klockan 10:31. |
|
|||
|
|||
Jag vet inte om charterbolagen är snålare än de reguljära bolagen, men jag råkade ut för en liknande händelse med SAS för några år sedan. Vi skulle flyga från Bangkok en sen kväll när en av motorerna inte ville fungera. Det var bara att taxa tillbaka till gaten och kliva ur planet.
Vi fick en gratis hotellnatt, samt fri mat på hotellet. Ca 20 timmar senare kom vi iväg hemåt. När vi kom fram till Köpenhamn hade man ordnat ett extraflyg för att ta oss till Stockholm. Dock var man tydlig med att ingen kompensation för förlorad inkomst/tidsförlust etc INTE skulle utgå eftersom tekniska fel är "force majeure". Bolagen har faktiskt, som tidigare påpekats i tråden, rätten helt på sin sida vad gäller detta. Visst förlorade jag en dag pga detta, men det var inte mycket att göra åt. Jag kan dock inte klaga på bolagets behandling av passagerarna i detta fall. Ps. Läste i DN att fritidsresor råkade ut för samma sak igen förra veckan. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|