Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-04-15, 16:02
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Ryanair

Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 16:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Du kan finne haugevis av lignende artikler på nettet, dette var bare et eksempel. Her er et til fra Stavanger Aftenblad:

"Italienske Cocca, som jobbet fra Rygge flyplass, hevder at arbeidsforholdene var preget av frykt, at kontrakten var blottet for sosiale rettigheter og at det var stort salgspress på hver flyging: Hun har nå gått til sak mot Ryanair for ulovlig innleie og usaklig oppsigelse, noe selskapet avviser som grunnløse anklager.

- Det er åpenbart at et søksmål ikke vil føre fram, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.

Norsk Flygerforbund gikk onsdag ut med full støtte til de kabinansatte i Ryanair.

- Norsk Flygerforbund har i lengre tid påpekt uholdbare ansettelsesforhold både i Ryanair og i andre lavkostselskaper. At tidligere kabinansatte nå står fram er både modig og nødvendig, sier leder Aleksander Wasland i Flygerforbundet i en pressemelding. (©NTB)"

Og jeg lurer fremdeles på - dere som flyr med Ryanair, tror dere sikkerheten alltid er god nok når folk må jobbe under slike forhold?
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 16:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Admirarla! Jag stöder din uppfattning till etthundra procent!

Arne

Senast redigerad av Arne den 2013-04-15 klockan 16:51.
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 18:55
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Det moraliska och etiska i att överhuvudtaget flyga är väl diskuterbart. Helt klart ett i-landproblem att välja vilket bolag man ska åka med.

Men varför hela tiden racka ner på Ryanair? Deras villkor verkar i alla fall vara offentliga, deras statistik när det gäller olycker inte värre än andra bolag.
Få se nu. Vilka bolag har vi att välja bland för att resa till Grekland.

- Ryanair - många som inte ens rest med dom rackar ner på dom. Norske statsministerm t.ex. Säkerheten är inte värre än för andra bolag i EU som har landningstillstånd.
- Norwegian - som många tycker är ett "toppenbolag". Ok. Nu är det så att dom vill hyra in besättningar ifrån Thailand för att få ner kostnaderna..... Dom hyr redan in piloter ifrån Irland (vilka inte ens får prata om sina avtal)
http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece
Norwegian menar att piloterna valt själv.
SAS - ett bolag som transporterar primater. I USA så finns INGA bolag som gör det, så där kan SAS ta marknadsandelar. Vet ni att om 10 år finns inga vilda chimpanser kvar. I USA är det fortfarande tillåtet att forska på chimpanser (det är det inte i Sverige). Men hur ska laboratorierna få tag på dom...??? Jo dom fångas i det vilda och transporteras av SAS.

Pest eller kolera - bara att välja. Men att smutskasta bara Ryaniar känns lite för enkelt
Dom som jobbar i dessa bolag har valt själv - det kan jag hålla med Norwegian om. Chimpanserna som flyger sin enkelresa, med SAS, har inte det valet. Uttryck gärna ert missnöje över detta (om ni tycker det är fel) på SAS FB sida. Just nu pågår en kampanj emot Vietnam airlines - men snart är det SAS tur att få världendens ögon på sig .
http://www.facebook.com/index.php#!/SAS?fref=ts
http://www.facebook.com/VietnamAirli...ref=ts&fref=ts

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 19:02
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Men hur ska laboratorierna få tag på dom...???
Kan tänka mej att ett och annat rederi kan tänkas att skeppa mot en smärre avgift?
Så länge det är statligt sanktionerat att utföra försök mot dessa stackare så ska du väl inte racka ner på de som transporterar?
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 19:11
Deias avatar

Tror inte att ett rederi kan hålla liv i dom så länge......
Dessutom har ALLA rederier i EU sagt nej till dessa tranporter. Likaså Eurotunnel.

Ringer det inte en liten klocka i ditt huvud när ALLA flygbolag i USA och Kanada sagt NEJ till dessa transporter .
Är det ok att "vårt" Skandinaviska flygbolag ställer upp?

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 19:39
para polis avatar

Du menar seriöst att dessa djur inte transporteras när SAS säger nej, om dom gör det?
Har för mej att EU sagt nej till att märka hästkött som nöttkött.
Du har alltid någon villig som mot betalning gör både det ena å det andra.
Om en stat sanktionerar ett visst beteende, så är det väl det vi har att förhålla oss till?
Blir betydligt enklare att förhålla mig om min regering förbjuder en viss sak.
Jfr; röka på/kröka
Skulle lätt tänka mej att röka på om det inte vore så in i h***etes förbjudet. Missförstå mej inte nu, men storebror förbjuder det strängt, och jag lixom litar på att det nog e ganska farligt...
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 20:59
Deias avatar

Som du säger så är det lättare för vissa att förhålla sig till en sak om landets regering förbjuder det. I Sverige är det förbjudet med djurförsök på chimpanser (dock ej andra apor). I USA är det fortfarande tillåtet men på väg ut . Detta går naturligtvis fortare om laboratorierna inte förses med djur och tvingas övergå till alternativa moderna metoder.

I världen idag är det fyra flygbolag som står för transporterna, två i Asien plus två i EU, SAS och Air France. Bör inte vårt skandinaviska flygbolag, SAS, vara i framkant och ansluta sig till övriga bolag....som t.ex Lufthansa, United m.fl. . Om dom inte förstår det så kan vi hjälpa dom på traven genom att bojkotta dom och tala om varför.

Mycket kan "storebror" förbjuda, men jag hör till dom som litar till mig själv, och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 22:12
Deias avatar

Ett litet tillägg.
Förutom Vietnam airlines så står China Southern airlines för samma skrupelfria transporter av primater. Skriv gärna på deras FB sida också (så som många andra i världen):
http://www.facebook.com/index.php#!/...es/40685459752

Summa bolag i världen just nu som transporterar primater är 4:
Vietnam Airlines
China Southern Airlines
Air France
SAS

På listan som avstår är otroligt många - kan inte räkna upp alla. Och ett av dom är RYANAIR

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-04-15 klockan 22:21.
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 22:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
...... och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.
Man kan väl i så fall bojkotta båda bolagen, SAS för att de behandlar chimpanser illa och Ryanair för att de behandlar människor (sina anställda) illa...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 22:38
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Man kan väl i så fall bojkotta båda bolagen, SAS för att de behandlar chimpanser illa och Ryanair för att de behandlar människor (sina anställda) illa...

/kimmen
Absolut
Det är ju vars och ens val.......

Själv ska jag flyga med Malmö Aviation (flygstol med Apollo ifrån Sturup) till Grekland och med Ryanair till Mallorca i sommar. Det är mina val. Jag kunde valt SAS till Mallorca men valde bort det.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 12:40
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Åker nästan bara med SAS då Ryan inte flyger till Aten underbart med SAS direktflyg på lördagar.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 14:47
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Är man lite flexibel kan man flyga Stockholm-Atén tur och retur för strax under 3.00:-. Norwegian i juli.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 20:52
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bluesea Visa inlägg
Är man lite flexibel kan man flyga Stockholm-Atén tur och retur för strax under 3.00:-. Norwegian i juli.
Det låter bra Bluesea! Så bra med alternativ.

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:20
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Det priset går inte att klaga på
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:31
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det priset går inte att klaga på
Billigere kan det vel ikke bli?

Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:45
para polis avatar

Tog en random sök på momondo, 3 veckor i juli å fick 2,400 ToR ARN-Aten med Aegean via Thessaloniki. 40 min transfer. Turen til Thessaloniki opererad av SAS som ju numer är kompis med Aegean genom Star Alliance

Kan detta stämma?
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:59
Deias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Tog en random sök på momondo, 3 veckor i juli å fick 2,400 ToR ARN-Aten med Aegean via Thessaloniki. 40 min transfer. Turen til Thessaloniki opererad av SAS som ju numer är kompis med Aegean genom Star Alliance

Kan detta stämma?

I Star Alliance så är det bara SAS som transporterar primater....(tror jag räknat rätt när jag får det till 27 bolag). Så gynna gärna dom andra men tala om varför ni inte reser med SAS , om dom opererar vissa sträckor.
http://www.staralliance.com/en/about/member_airlines/

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-04-16 klockan 22:06.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 23:05
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Citat:
I Star Alliance så är det bara SAS som transporterar primater....(tror jag räknat rätt när jag får det till 27 bolag). Så gynna gärna dom andra men tala om varför ni inte reser med SAS , om dom opererar vissa sträckor.
Så det är okej att behandla människor illa (typ Ryanairs anställda), men inte schimpanser...(?)

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Jag tycker att jag hittar billiga resor men 3 kr det slår det mesta...ingår bagage då tro?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.