![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Får hålla kolla på den i fortsättningen då. Det är ett vackert träd! |
|
|||
|
|||
![]()
Ni som är duktiga på blommor vad heter dessa?
Växer som i en buske.. fotat i Mandraki på Ermioni.. vackra!.. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Blommorna heter Eldkrona. Finns i flera olika färgställningar. Fint tycker jag med två färgnyanser i varje blomma!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - solnedgangen er spesielt vakker i Agnondas, og da solen forgyllet grener og blomster på dette treet ble det helt ubeskrivelig ![]() - takk for at jeg fikk vite navnet ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det er flere av dem her i Paleochora, de er sååå vakre der de spriker med fruktklasene, og ellers nakne grener, mot en gyllen gammel mur og en blåblå skyfri himmel ![]() -og selvsagt vakkert i vårblomstring! Takk for fine bilder ![]() Ogtakk for at denne tråden er aktivisert igjen! |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har Rolf Lundberg (tack!
![]() Ni kan läsa om citrusfrukterna här. |
|
||||
|
||||
![]()
Jättefina bilder, och tänk om man kunde förmedla dofterna också! Inte mycket slår den lätta, stillsamma men ljuvliga lukten av apelsinträd och citronträd. Ibland finns det både blommor och frukt samtidigt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När jag tittade på bilderna kom jag och tänka på den första grekiska apelsinen jag ätit. Det var i Platanias på Kreta 1997. Dottern var liten då och vi hade just kommit till Platanias och gick och såg oss omkring. Då kom två småflickor gående mot oss med en korg apelsiner. Helt spontant gav den ena av dem två till vår dotter. Vi blev så glada! Och apelsinerna var otroligt goda! ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, de är verkligen supergoda!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Googlade på Eldkronan och den ska vara giftig,hela växten!
Men vad heter denna då som vi har massor av och den har björnbärs liknande bär vilka vi har ätit ![]() [IMG] ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Är inte det Eldkrona?
|
|
||||
|
||||
![]()
Ser ju ut som den men om den ska va giftig och vi har ätit bären,inte mycket men smakat i alla fall.I våra trakter har vi den här busken överallt men ingen har sagt att den skull vara giftig.Bäst att inte smaka bären nu i alla fall
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är nog lika bra det.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är en ny växt publicerad, och det är Blåtobak, som jag varken hört talas om eller sett, vad jag vet.
![]() Läs om Blåtobak här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
OBS! Från Odla.nu står - "Lantana camara, eldkrona.
Bladen är aromatiska och innehåller hud- och slemhinneirriterande ämnen. De bärlika frukterna är starkt giftiga, särskilt de omogna." |
|
||||
|
||||
![]()
Den ekologiska citronen luktar mer även om det inte är som nyplockad vid Medelhavet. Eva
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|