Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 11:20
Godtrogna Godtrogna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011
Standard Sv: aegean blue vacations

Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)!
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 17:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Godtrogna Visa inlägg
Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)!
Hoppas verkligen det löser sig för er!

Vi kom hem idag från Rethymno och i går var hela stan "nedlusade" med försäljare som ville att vi skulle svara på frågor om vår vistelse och efter att ha blivit påhoppade 4-5 ggr så stannade vi faktiskt och sa att vi visste om deras försäljningsmetoder och att de var helt fel ute. De ville absolut att vi skulle svara på några frågor och det gjorde vi väl medvetna om att snart skulle skraplotterna komma som "tack för hjälpen". Mycket riktigt och jag frågade givetvis om han hade vinsterna med sig eftersom alla vinner.....NÄ de fanns ju förstås nån annan stans dit vi skulle åka på deras bekostnad för att hämta dem....Jag sa att då fick han allt behålla sina lotter....
Det tog nog emot lite !

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 19:02
Pust Pust är inte uppkopplad

Grattis till dig Ulrikaw trodde nog det skulle gå på det sättet och Ni godtrogna tror jag kan påräkna ett snabbare resultat, för jag tror och hoppas att de lärt sig utav detta och som jag skrivit förut, att de vinner i längden på att vara korrekta och följa lagen.
Fast när jag läser ditt inlägg Lissi blir jag ju tveksam
Jag har skrivit till Europa Konsument och informerat om att vi fått tillbaks våra pengar och där menade man att det var att räkna som att kontraktet då var annulerat.
Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:15
ILoveCrete2 ILoveCrete2 är inte uppkopplad

Vi är ytterligare ett par som gick på "bluffen" under vår semester i Rethymnon. I början kändes det ganska bra, men när vi kom hem och insåg vad en flygstol i själva verket skulle kunna kosta, samt alla konstigheter runt RCI och att man inte vet vilka veckor man får började vi tvivla. Hittade som tur var detta forum och hann få iväg ett rekommenderat brev (efter kontakt med Konsument Europa). Vi vägrade betala någon handpenning så har inte behövt kräva tillbaka några pengar. Däremot fick vi en betalningsplan som vi skulle följa. Har någon annan fått en sådan? Självklart har Aegean blue ringt och sagt att det inte går att annullera kontraktet. Har hänvisat dem till de gällande reglerna enligt Konsument Europa. Har i mitt brev krävt en bekräftelse på uppsägningen, men har inte fått någon sådan än. Om det någonsin kommer... Vad gäller cd-skivan som följde med så satte vi den i datorn, och det finns då lite diverse intressant material om bestämmelser och liknande samt bilder från hotellen. Förhoppningsvis får vi alla igenom våra hävningar av kontrakten utan att terroriseras av Aegean blue, men jag förbehåller mig försiktigt optimistisk, även om den ena som ringde sade att de knappast skulle komma och ringa på dörren... Får se vad som händer, lycka till alla!
Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 18:17
mhdo mhdo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Jag och sambon har i stort sett varje gång vi besökt en semesterort blivit påhoppade av dessa *#%&#! försäljare.....

...sist så hade vi bestämt att om någon stoppade oss så skulle vi inte svara.... utan bara stå och stirra på dem och se dumma ut ......

... Kan meddela att det fungerade aldeles ypperligt..... Tjejen som stoppade oss provade på alla nordiska språk..... engelska, tyska och franska.... Vi stog och tittade på henne och på varandra i ca en minut innan hon drog sig tillbaka och skakade på huvudet......

...ett tips till andra....

/DO
Svara med citat
Gammal 2011-08-31, 21:36
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Hej Kreta-älskare! Bra att ni inte betalat ngt, då är det nog inga problem!
Vi som fått tillbaka pengarna fick vänta ett tag, men när vi fick återbetaln så tog vi det som bevis på annullering av kontrakt (enl Konsument Europa).
Märkligt att de gick med på att skriva kontrakt utan handpenning, men det har ju varit en hel del som ångrat sina köp i sommar, så AB är väl extra angelägna att försöka håva in nya kunder till varje pris.
Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 19:12

Vi var ganska bestämda med att inte betala någon handpenning, vilket de nog märkte, och efter att x antal chefer sprungit fram o tillbaka så gick de med på det. På gott och ont kan man ju säga eftersom om de krävt handpenning så hade vi tackat nej o gott därifrån o sluppit den här härvan... Jag misstänker att de kommer höra av sig i september när första inbetalningen skulle göras, men det återstår att se. Jag har tydligt deklarerat vår rätt att frånsäga oss avtalet och informerat dem att de inte kommer få några pengar av oss. Fortsättning följer... (eventuellt).

Har dock lärt oss läxan (är fortfarande nästan chockad över att jag/vi gick med på det där från första början och funderar på vad som eg. hände...)
Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 14:17
HenricP HenricP är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Skönt att man inte är ensam om att ha fallit för deras erbjudande. Nu efteråt känner man sig riktigt dum och förstår egentligen inte hur det gick till. Trodde aldrig att vi skulle gå på något sånt här.

Dock är nu ångerprocessen inledd. Har mailat dom mina avsikter (vill ha så mycket som möjligt skriftligt) och tagit kontakt med konsument europa. Skall även skicka ner brev rekommenderat till ABV. Det känns tryggt att se att andra har lyckats få tillbaka sina pengar.
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 09:18
kullan 47 kullan 47 är inte uppkopplad

Känner oss dumma som gick på detta, var på rodos 22 augusti stötte på en norska som gick i taket när jag vunnit en av högvinsterna fast jag hade inte mycket tid på mig endast 2 timmar så hon stannade en taxi och sen var vi på väg. Jag förstår inte hur det gick till, vi är jätteförsiktiga med kontokort och pengar helt plötsligt hade vi lämnat ut vårt kontonummer och betalat en kontantinsats på 200 Euro.När vi kom hem till Sverige igen undrade vi vad vi gjort vi ångrade oss fast enligt Aegean Blue gick det inte att ångrade sig. Tack och lov lyckades vi stoppa banköverföringen på 5173 kr som var kvar av kontantinsatsen resten skulle vi betala på 6 månader sammanlagr 28 000 kr.

Har nu efter kontakt med konsument Europa skickat ett rek till Aegean blue med begäran om att häva kontraktet och det är 3 veckor sen. Eftersom vi inte har fått svar brevledes så skickar vi alla papper till konsument Europa för fortsatts åtgärd.

Vi mår skit av detta och vill inte svara i telefon när Aegean blue ringer och det sker nästan dagligen och vi behöver inte prata med dom enligt Konsument Europa allt ska ske genom brevkontakt.

Så vi får se vad som händer om vi inte betalar... fortsättningen lär bli spännande.
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 20:44

Det går säkert bra! Det verkar vara många denna sommar som ångrat sig och lyckats få kontantinsatsen tillb samt fått kontraktet hävt. det krävs bara en hel del pappersarbete och tålamod.
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 14:13

En liten uppdatering av vad som hänt för mig.
Har mailat och skickat brev om mitt ångrande av avtalet. Har fått kvittens på att de mottagit ett av det skickade breven, men det enda jag än så länge har hört från dom är ett samtal från Cecilia Persson som vi träffade där nere.

Hon "förklarade" då att vi ju inte bara kunde gå på illasinnade kommentarer som vi läst på nätet från personer som inte äns har utnyttjat avtalet. Hon berättade också att dom inte behöver berätta om någon form av ångerrätt och att EU-direktivet inte gäller detta avtal.
Att direktivet inte gällde var hon extra stolt över. De hade hittat något kryphål sa hon. Enligt henne vad det något om att då en del av avtalet är tidsbegränsat så gäller inte direktivet då det gäller avtal över en längre tidsperiod. Enligt mig är det rent skitsnack.

Dom gör verkligen inte sitt bästa för att verka vara seriösa. Vi funderar på att gå vidare med personliga polisanmälningar om inget annat hjälper.

Lite frågor till er som kommunicerat med dom tidigare. Har någon av er fått någon form av skriftligt svar från dom. Antingen brev eller mail?

Har ni några bra mailadresser man kan använda hos dom förutom memberservices@aegeanbluevacations.com? Några personliga adresser man kan använda?
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:23

Ring till konsument Europa om ni inte redan gjort det! Sen kan man göra kortreklamation hos sin bank också, men jag fick tillbaka handpenningen direkt från Aegean, så kortreklamationen kanske var överflödig. Att prata med kontaktpersonen är nog ingen idé. Vår kille höll fast vid att det inte går att ångra, men likväl har jag nu fått brev fr AB, där de skriver att kontraktet nu är annullerat.
Det där kryphålet hade jag räknat med kunde bli problem, men jag tycker inte att paketet är på bara ett år, eftersom man bara kan ta ut sin första vecka under första året och det ska ske på Kreta/rodos. När man sen tar ut de övriga 2(el fler) så har man ju passerat ett-årsgränsen. Även om man då bokar via RCI och inte AB, så har man ju ändå köpt hela sem paketet och betalt det till Aegean Blue. Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 09:04
kullan 47 kullan 47 är inte uppkopplad

Har inte hört något från Aegean, skickade rek 1 sep. Förutom en massa samtal som vi inte har lust att svara på. Det är meningsköst att prata med dom i telefon. Har nu skickat iväg kontraktet och ångerbrevet till konsument Europa sen får vi se vad som händer. Känner mig orolig vad som händer när jag inte betalar resten av summan enligt avtalet fast enligt Konsument Europa har dom inte hört att någon fått påminelse eller inkasso. Det är bara att kämpa på. Konsument Europa samlar ihop några ärenden innan dom skickar det vidare till Aegean.
Svara med citat
Gammal 2011-09-20, 17:21

Håller med Ulricaw när det gäller längden på kontraktet. AB försöker hävda att kontraktet bara avser 1 år och enligt då gällande direktiv så ska då inte ångerrätten gälla. Men eftersom kontraktet avser, i vårt fall, 3 veckor och det bara är den 1:a veckan som ska nyttjas inom 1 år så säger det sig självt (även om AB inte begriper det själva) att kontraktet är längre än 1 år då resterande 2 veckor kan nyttjas efter år 1. Konsument Europa har samma uppfattning och förhoppningsvis så kommer AB att förstå detta själva så småningom...man får inte ge upp hoppet :-) Har inte fått någon bekräftelse på att vårt kontrakt är annulerat. Vår första delbetalning skulle vara gjord 12/9, vilken de naturligtvis inte fått, så får se om de hör av sig eller om de ger upp. Fortsättning lär väl följa tills man får bekräftat att kontraktet är hävt även från deras sida. Att kommunicera med AB via telefon verkar meningslöst, utan det bästa är nog att låta Konsument Europa sköta kontakterna om AB inte ger sig... Vi är många som blivit vilseledda i sommar och ju fler som anmäler AB till Konsument Europa desto bättre. Förhoppningsvis är det fler som läser våra kommentarer i detta forum och åtminstonde får en tankeställare innan de skriver på några kontrakt med AB. Det finns kommentarer i fler forum, både positiva och negativa, från både personer som nyttjat AB och för de som inte gjort det. Själv anser jag mig blivit vilseledd då de bl.a uppgett priser på flygstolar som sedan visat sig inte stämmer. Inte heller fick vi tydlig information om att vi inte garanteras den vecka/veckor vi önskar. Vi insåg när vi kom hem att vi bara garanterades 1 vecka under högsäsong (oavsett om man råkar ha semester när det finns något ledigt eller ej). Dessutom ifrågasätter jag starkt företagets försäljningsmetod och med tanke på att de inte vill foga sig efter EU-direktiv ifrågasätter jag också seriositeten i deras verksamhet...
Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 08:49

Jo, jag håller verkligen med om att man har blivit vilseledd.

När man kom hem och läste vad RCI egentligen håller på med och vad det är för företag. Nu ser jag att dom har ändrat sidan där dom beskriver sig själva, men för bara någon vecka sedan stog ordet timeshare med 15 gånger på den sidan ( http://www.rci.com/RCI/prelogin/aboutUs.do ). Då skrev dom att dom var världens största företag för "timeshare exchange) vilket absolut inte var den bilden som Aegean Blue försökte framställa, utan istället många gånger påpekade att detta inte har något med timeshare att göra.

"RCI köper in 15 miljoner flygstolar varje år och ni kommer att kunna åka vart som helst inom europa för 1500 kronor tur och retur" blev jag lovad muntligt såklart. Skulle vara trevligt att kunna verifiera detta, men för att komm aåt något hos RCI så måste jag ju först åka till grekland en vecka nästa år vilket inte känns aktuellt just nu (åtminstone inte för att bo hos Aegean Blue).

Det som står i deras FAQ är också intressant.

Q: Am I obliged to become a full member?
A: Those who do wish to become full members are given the opportunity during their first stay with us.

Så dom kommer att försöka sälja på en mer under första besöket.
Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 20:05

Stämmer. Har läst på andra bloggar/sidor om att du får genomlida ytterligare ett par timmars säljsamtal då de försöker få dig/er att bli fullvärdig medlem. Och detta blir då betydligt dyrare om man tackar ja. Närmare 100.000:- minst vad jag har förstått. Och det var det ingen som talade om för oss innan vi skrev på kontraktet heller, så det är mycket information som de undanhållit oss. Denna info har vi fått via olika bloggar, hemsidor samt den DVD som skickades med. Jag tror att AB skulle tjäna på att vara sjyssta och ärliga mot sina kunder och ge alla fakta (inkl. möjligheten att säga upp avtalet/hävda ångerrätten). På mötet gav de sken av att vara den perfekta semesterarrangören och konceptet lät jättebra. Vi gick ju på det. Men när vi kom hem och började söka information om RCI och Aegean blue insåg vi att det fanns fler hakar och baksidor än man någonsin kunnat ana...
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 09:22
levis levis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Hej allihoppa!

Ni som har skickat ångerbrev misströsta inte. Efter mycket om och men vi också har fått pengarna tillbaka från aegean blue. Det tog ett par månader men det var värt. Vi har lärt vårt läxa nu. Tack alla som har hjälpt till med alla kommentarer och dylikt.
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 00:18
svenberg svenberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Härligt att se att det engagerar så många.. Eller ja, härligt och härligt, men ändå att folk hittar hit efter att de gjort sin tabbe..

Det verkar som att alla är på banan att få hävt kontraktet och få sina pengar tillbaka också? Hur skönt som helst.

Jag har inte hört något mer från AB, inte heller mottagit något samtal eller brev om att det är annullerat; har inte hört något från KE om AB har hört av sig till dom heller. Pengarna är ju tillbaka på kontot, så jag tolkar det som att allt är avklarat.

Självklart bra att många läser här, men tyvärr är det väl först efter man gjort valet att antingen träffa eller inte träffa säljpersonal, och sedan söker info om företaget.. Skulle nästan använda deras egen aggressiva försäljningsmetod enbart för att påvisa vad det faktiskt handlar om (säger inte att det är negativt eller positivt, utan det får man tycka vad man vill om)..

Det viktigaste är väl att folk hittar hit och ser att det finns HOPP! Att KE är snabba med att kunna hjälpa till - och inte minst AB, även om kontaktpersonerna endast har lärt sig att säga "nä, det är inte så".
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 12:31
psd99001 psd99001 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Vi är en familj på fyra personer som köpte två veckor på Kreta för sju år sen. Vi älskar Grekland och vi älskar att resa. Vi vet att det är dyrt att resa och skulle inte ha råd att åka på två veckors charter varje sommar till medelhavet, inte med den standard vi får när vi åker med AB.

Vi åker varje sommar och köper flygbiljetter för ca 11 000 kr för hela familjen med norweigean. Vi beställer alltid våra flygbiljetter i dec/jan innan de höjer priserna. Vi räknar med att vi ungefär betalar i snitt 17 000 kr för de två veckorna för fyra personer. Det är dyrt att resa, men för oss har det här blivit ett billigare alternativ och vi är mycket nöjda med våra två veckor på Kreta som vi köpt av AB. Dessutom kan vi om vi vill åka till Rhodos istället byta våra veckor dit.

Det är mycket pengar att lägga på en gång. Det här är ett alternativ till att äga en egen lägenhet (vilket vi aldrig skulle ha råd med) och ett billigare alternativ till mycket bra standard, än att åka på charter.
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 13:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Hvorfor kommer alle innlegg som uttaler seg positivt om Aegean Blue fra folk som nettop har registrert seg og kun har skrevet, eller skriver, ett innlegg på dette forumet?

Tror dere alle er totalt hjernedøde?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.