|
||||
|
||||
Sv: Flygledarstrejk?
Citat:
Tack för sist förresten, hoppas du får många härliga dagar nu också, blåsten blåser bort den fuktiga värmen som var i början på veckan, skönt! Och nyheterna, ja inte sa de något som helst om strejk när vi tittade i alla fall, det var däremot ekonomi för hela slanten. Vi får hålla alla tummar vi har för att det kommer att gå så bra som möjligt för grekerna framöver! |
|
|||
|
|||
Citat:
Nå skal det jo ikke bli noen streik på søndag, muligens 5. oktober, men den blir trolig erklært ulovlig. |
|
|||
|
|||
Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se......
Som vanligt får man ju inte särskild mycket information, bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna". BoCina |
|
|||
|
|||
Bekanta på väg hem från Skiathos skulle landat 16.00 i Köpenhamn. 18.45 är nu satt som landningstid!!
|
|
|||
|
|||
och 19.54 är senaste budet för SAS från Skiathos till Cph
|
|
|||
|
|||
Strejkerna synes vara, om än ett utslag för desperation, ett ytterst säkert sätt att skjuta sig i foten.
Hoppas ni som ska iväg kommer iväg och ni som ska hem kommer hem på ett rimligt sätt. /Magnus (som undrar om det blir drachmer nästa sommar...) |
|
||||
|
||||
Tyvärr tror jag att du har helt rätt, lemon.
Marianne - bekymrad! |
|
|||
|
|||
Citat:
Däremot rörigt i och utanför terminalen, det är ju lördagkväll med många "byten". Blev knappast bättre av att det var förseningar. Enligt vissa uppgifter var det även någon form strejk som gjorde det svårt med hyrbilar. Vi hade dock vår bil på långtidsparkeringen strax utanför, så vi var snabbt iväg. Anlände Plakias ca 23.45 vilket inte var mer än 2 timmar senare än planerat. Får betraktas som godkänt i tider som dessa. BoCina |
|
|||
|
|||
Det var nån slags partiell flygledarstrejk i söndags (Atén). Vårt Malevplan fick avgången drygt en timme försenad, med följd att anslutningen till Stockholm från Budapest missades. Malev skötte sej dock perfekt direkt efter landningen utanför Budapest. Transport till flyghotellet (fyrstjärnigt!) tio minuter från flygplatsen, middag och frukost och sen transport ut till flygplatsen och morgonflyget till Stockholm. Tror INTE att typ Ryan hade ställt upp på samma sätt...
|
|
||||
|
||||
Förra lördagen blev vi försenade ner och även hem nu i lördags Betalade dyrt för hotellrum på arlanda som vi sen bara kunde utnyttja i 4 timmar surt.Tyvärr så lutar det nog åt att nästa år (fast jag vill till Parga)blir nåt annat land än Grekland. Var även i juni i grekland som dagarna före haft strejk så det var med andan i halsen vi kom ner.
|
|
||||
|
||||
Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken. Bra att spara kvitton som ska skickas in.
|
|
|||
|
|||
..och jag har kommit hem efter att ha klarat mig från alla slags strejker....busstrejken i går gällde inte Rafina utan jag kom direkt till Peris hotel efter att ha anlänt Rafina.
..men Grekland ÄR inte detsamma. Jag har många många tankar med mig hem efter samtal med många Tinosbor. Jag kan bara känna en stor sorg och bekymran för hur det ska gå för Grekland. Jag vill dock tillbaks igen nästa år. Lissi - som dock hade problem med SJ och trasigt tåg och försening hem |
|
||||
|
||||
Och vi ar pa hotel Kimon i Aten, vart plan ska ga 14:15 till kopenhamn.
Har strejkar alla taxibilar, alla bussar och aven tunnelbanan. Snart ska enligt hotellet en bil komma o hamta oss for transport till flygplatsen. Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall. |
|
|||
|
|||
Åh så tråkig avslutning på er semester! Jag får vara glad att jag inte bodde i Aten där allt verkar vara fullständig kaos!
Hoppas det löser sig så ni kommer hem utan allt för mycket besvär... Det var kul att ses!!! Lisa |
|
|||
|
|||
Den streiken er vel erklært ulovlig og blir ikke noe av?
|
|
||||
|
||||
Så bra
|
|
|||
|
|||
Tyvärr kan det säkert bli fler strejker, olovliga eller inte. Just idag noterades att taxibilarna i Rethymno strejkade. Oklart om den är "lovlig" eller ej. Stilla stod de emellertid.
BoCina |
|
|||
|
|||
Citat:
Kanske sant, kanske inte Lissi |
|
|||
|
|||
Citat:
ATC'erne holder seg nå til regelverket etter det jeg forstår og nekter overtid hvis reglementet gir dem slik rett. Dette medfører en god del forsinkelser, men har sett noen dager nå hvor flyene har vært i rute. Neste varslede streik fra ATC'erene er 5.oktober, men også denne blir trolig erklært ulovlig. |
|
||||
|
||||
Mot alla odds kom vi hem från Aten idag. Grekerna är otroliga på att lösa problem måste jag säga. Runt 10-tiden idag kom en "kompis" till nattportiern på det hotel vi bodde på inatt och fixade transporten till flygplatsen.
Tillsammans med ett par från Jerusalem och vi snirklade sig "kompisen" fram bland alla bilköer och stillastående bussar på en timme ut till flyget. Otroligt många resenärer var där - hur kom alla fram? - när samtliga kommunala transporter och taxibilar strejkade? Flyget landade i tid på Kastrup, strjeken för flygledarna verkade ha avblåsts. Vi lyckades på minuten komma med rätt tåg och jag kom till Kalmar kl 21, faktiskt mindre än 8 timmar sedan planet lyfte från Aten. Tom SJ skötte sig idag. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|