|
||||
|
||||
Sv: Tisdag 28 Maj. Sfakia
Kul att ni åkte dit!
Priset var bra tycker jag. Jag vet att Birgitta inte gick över bron, frågan är om du gjorde det Arne? På den här sidan länkar jag till några videor som jag filmade när vi var där. Det som är så skrämmande med denna bro är ljuden från bilarna som kör över. Kan var intressant för er som inte har varit här att lyssna på. |
|
||||
|
||||
Sv: Ånyo en försommartur till Södra Kreta
Men den såg väl inte så farlig ut? Håller den för en bil, så borde den vara stabil. Vet inte varför, men jag hade fått intrycket att det skulle vara nån sorts hängbro och då hade den nog varit mer fasansfull.
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Jag tycker också att den såg väldigt stabil ut på bilderna..men klart det kanske upplevs annorlunda på plats..och är man höjdrädd är det säkert lite läskigt!!..Skulle vara intressant att åka dit någongång, tack för reportage!..
|
|
||||
|
||||
Jag tänkte precis som ni innan jag hade varit där. Jag hade sett många bilder, och tyckte inte att det såg så farligt ut. Men i verkligheten.
|
|
||||
|
||||
Ja. när en bil åkte över bron då bara skrek jag. Rassslet från bron var förödande.
Jag gick ur taxin, men stod bara vid brofästet Och höll i mig. Det räckte för mig. Men Arne gick ut. Han har ju en konstig dragning till broar. Tyvärr. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Re: Ånyo en försommartur till Södra Kreta
Äntligen kom ni dit!
Modiga är ni, var o en på sitt sätt. Läckra bilder. // KR |
|
||||
|
||||
Den känns som en hängbro ! Väldigt smal och med glipor mellan plankorna... Hihi den håller för en bil tills första gången den inte håller för en bil
|
|
||||
|
||||
Lyssna till den här kloka människan...
|
|
||||
|
||||
Sv: Tisdag 28 Maj. Sfakia
Citat:
Vi förstod ej vad det var innan vi var under bron då en bil körde över bron. Man hoppar med gummiband runt fötterna ner i ravinen från bron, har sätt det både uppifrån o nerifrån ser äckligt ut för mig. Kul att ni kom till BRON. |
|
|||
|
|||
Grattis till en spännande upplevelse!
Paul |
|
||||
|
||||
Jag var på bron förra hösten, förstod inte hur högt det var förän jag tittade ner o såg något väldigt litet som rörde sig där nere, det var människor som vandrade nere i ravinen :-)
SL! Jukka |
|
||||
|
||||
Onsdag 29 Maj. Sfakia. Åter en vacker morgon. Men, vi saknar gårdagens molnslöjor som till viss del ändå kunde dämpa de heta solstrålarna på vår balkong. Vid halvniotiden flydde vi in i studion som skydd för solen. Hela gårdagen präglades av stark värme uppemot 30 grader. Nu har vi ju ändå funnit oss våra oaser i byn där svalka och skugga står att finna. Oves Hörna är ett sådant ställe. Om det så är vindstilla i byn så finnes alltid en havsbris uppe hos Ove. Nu har vi klart med planeringen inför torsdagens avresa till Rethymno via Vrissis. C och G har fixat boende för oss en natt på Olgas pension. 40 €. Vi ska sammanträffa med c och g på Stellas mathak tillsammans med Yanna som också lever och verkar i Rethymno. Det blir en middag som alltid är mycket god på Stellas. Vi ska strax gå ner till Stavris att betala för våra sex nätter här. Vi får betala 40 € natten och det finner vi vara ett mycket bra pris sett mot bakgrund av den fina standarden, havsutsikten samt AC och wlan. Hotellets wlan kunna förvisso stundtals vara en smula skakigt, men då finns ju kabeluttaget i rummet där internetuppkopplingen alltid fungerar klanderfritt. Igår afton anlände kustfärjan Samaria med massor av vandrare från Samariaravinen samt dagsturister från Loutro. Inalles elva bussar hade anlänt till bussplanen. Hela bildäcket var fyllt av vandrare liksom de två övervåningarna. Det tog dryga tjugo minuter för alla att komma av färjan. Vårt huvudintryck kvarstår. Det är anmärkningsvärt många turister här på sydkusten detta år. Vi fann att Oves Taverna saluförde flaskor med honungsraki samt lokalt producerad olivolja. Mycket förmånliga priser. Vi läto genast inhandla en flaska av vardera. Tre € stycket. Nu strax iväg till Oves att förhoppningsvis god svalka erhålla. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Jisses så mycket folk! Jag är glad att vi alltid är på Kreta i oktober.
|
|
||||
|
||||
Onsdag 29 Maj. Second opinion
Onsdag 29 Maj. Second opinion.
När vi i förmiddags anlände till Oves Hörna kunde vi skåda att kustfärjan låg vid kaj trots att den ju skulle avgått klockan 10.30. Vi sporde kyparen om anledningen till detta. Nu visade det sig emellertid att hårda vindar och tillhörande vågor var i antågande. Därav startförbud. Vindstyrkor på 10 till 12 Beaufort väntades. Mycket riktigt, snart nog rullade grova vågor in mot kusten, och vita gäss syntes ute på havet. De turister som vid niotiden anlänt till Sfakia för att göra en dagstur till Loutro fann sig plötsligt instängda här i Sfakia att tillbringa tiden fram till klockan 19 då bussarna skulle hämta upp dem. Byns näringsidkare tacka högre makter för att ett par hundra turister anlänt att bevista näringsställen och butiker.. Enda möjligheten att taga sig till och från Loutro i rådande väder är Taxibåtarna. De går i alla väder, men det kostar. Någonstans 30 till 40 Euro för en enkeltur som kan vara nog så gropig. Nu skåda vi hurusom höga vågor bryta in över vågbrytaren till inre hamnen. Sfakia 12.25 Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Spännande att se om eftermiddagsbåten/färjan går för att plocka upp Samariavandrarna eller kanske de har stängt Samarisravinen i dag??
Här på Norr sidan har vinden nu mojnat. Olle |
|
||||
|
||||
Torsdag 30 Maj
Torsdag 30 Maj. Vi lämnar Sfakia.
Vacker morgon. Vinden har nu avtagit, men vågorna rulla alltfort höga in mot vågbrytarna. Kustfärjan har nu legat inblåst här i nya hamnen sedan i förrgår kväll. Vi får se om färjan kommer iväg nu vid pass halv elva idag. Men, vågorna ser elaka ut på havet. Se där. Klockan nio gungade Samaria ut på havet att hämta upp passagerare från Loutro och föra dem till Sfakia. Då lär färjan sedan avgå halv elva. Nu har vi packat våra ränslar inför färden till Rethymno och Olgas Pensionat. Vi får ett uppehåll i Vrissis på dryga timmen inför bussbytet till Rethymno. I samband med att vi betalade vår räkning här på Stavris förärades vi tvenne flaskor lokaltillverkad Raki, en brygd som enligt hotellägaren ska vara av rent oslagbar kvalitet. Nåja, rakin skulle vi kunna använda som spolarvätska hemmavid, men vi lämnar flaskorna kvar på rummet vid avfärd. Vår finalmåltid i går kväll fick bli på Snajdartavernan. Arne hittade vansinnigt goda kryddiga köttbullar, och Birgitta valde Bekreme. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 15,5 €. Vi har noterat de trista gruvhålen som finnes här i Sfakia. Stora öppningar har sprängts upp i bergssidorna i jakt på brytbara mineraler som Bauxit, coromant, blackstone etc. Dessa prospekteringar gjordes på tidigt 1900-tal och spåren efter dessa prospekteringar blir kvar för evärdeliga tider. Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under Torsdag 30 Maj. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Torsdag 30 Maj
Citat:
Ha en fortsatt trevlig resa! / Anne |
|
||||
|
||||
Sv: Torsdag 30 Maj
Fattar inte att tiden går så fort! Hur länge stannar ni i Rethymnon?
|
|
||||
|
||||
Fredag 31 Maj. Rethymno
Fredag 31 Maj. Rethymno.
Vi inledde denna morgon med frukostsittning på Olgas fina takaltan. Vackert och varmt väder. Gårdagens bussresa från Sfakia upp över bergen och ner till Vrissis var lika formidabelt vacker som alltid. Vi fick en lunchpaus på dryga timmen i väntan på bussen till Rethymno. Vrissis är en i vårt tycke vacker och spännande by. Bussen till Rethymno anlände prick på tidtabell. Direkt vid ankomsten till Bussterminalen högg vi en taxi och beställde resa till Venetianska hamnen. Viss språkförbistring gjorde att vi i stället hamnade i fritidsbåtshamnen. Efter en sjuhundra meter lång promenad tog vi oss ändock till rätt hamn. Så den korta promenaden upp till Olgas Pension och Stellas kitchen, där ett krus vitt smakade extra gott. Vi fick rum nr 2, en trappa upp. 40 € natten. Vi skulle ju bara vika en natt här i Rethymno eftersom vi har tre dagar bokade i en by sju kilometer utanför staden. Vid femtiden på aftonen sammanträffade vi med våra vänner som är bosatta här. Bord var bokat på Stellas. Som alltid mycket god mat i goda vänners lag. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under Fredag 31 Maj. Arne och Birgitta |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|