|
||||
|
||||
Sv: Kalimeras botaniska trädgård återuppstår
Så borde honungen kallas för robiniahonung och inte akaciahonung? Eller finns det också " äkta " akaciahonung?
/ Anne |
|
||||
|
||||
Ingen aning. Vi får hoppas att Rolf läser detta, han kanske vet.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Såvitt jag vet - nej. Skall undersöka saken. /rolf |
|
|||
|
|||
Bra Elisabet,
Fortfarande är jag inte helt säker på att äkta, äkta acaciahonung finns eller inte. Robinia, false acacia är den kommersiellt gångbara hur som helst. Annars finns honung i tiotals eller hundratals varianter från olika blommor, ljungväxter, timjan, gran beroende på biets fyndplats. Honung kommer från blommans nektar eller från sk honungsdagg (Honungsdagg är ett klibbigt sekret, rikt på socker, som utsöndras av bl.a. bladlöss, sköldlöss och mjöllöss medan de suger i sig växtsaft. När munnen penetrerar floemet pressas den sockriga vätskan ut genom magens slutöppning. Honungsdagg inhämtas av vissa typer av fåglar, getingar och bin, vilka gör en mörk, stark honung av den.) /rolf |
|
||||
|
||||
Uansett hvilken type honning det er, det er sjelden man får den servert slik tror jeg?
Vi fikk denne desserten "på huset" i Paleochora i høst |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
[quote=kari;378990]Uansett hvilken type honning det er, det er sjelden man får den servert slik tror jeg?
Vi fikk denne desserten "på huset" i Paleochora i høst Häftigt! Smakade bikakan bra? |
|
||||
|
||||
[QUOTE=/rolf;379039]
Citat:
Rolig/morsomt |
|
||||
|
||||
Idag presenterar Rolf mullbärsträd, som ni kan läsa om här.
|
|
||||
|
||||
[QUOTE=/rolf;379039]
Citat:
- siden det kun var d u som syntes desserten vår var spesiell nok til en kommentar Kari som tok sjansen på å skrive dette fordi vi har en "kommentera mera" tråd nå |
|
||||
|
||||
Nu är en ny växt publicerad, nämligen Italienskt rör, som ni kan läsa om här.
|
|
||||
|
||||
Nu är ännu en ny växt publicerad, nämligen Jasmin, som ni kan läsa om här.
|
|
||||
|
||||
Jasmin är underbart! Vi har den här också även om det inte lär vara samma art, utan något som heter typ "jasmike" någonting. I alla fall är doften underbar. Har aldrig sett den i Grekland, men det beror nog på att jag är där alltför sällan.
Men doften är ljuvlig, när blommar den i Grekland? Eller sorry om det nämndes och jag inte märkte det. / Anne |
|
||||
|
||||
En gång när vi kom till Patmos följde jag med en rumsuthyrare med moped. Hans hotell låg en bit från hamnen. Jag godkände rummet, och gillade att det växte massor med jasmin utanför huset. Doften var underbar. Vi hämtade Camilla med bil. När vi kom till hotellet sa hon till mig: här kan vi inte bo, det luktar som om någon har skitit ner sig. Då sa jag att det var jasmin som luktade, och då stannade vi. Det var först när hon såg jasminen som hon tyckte att det luktade gott. Märkligt.
|
|
|||
|
|||
Enligt Ylva luktar det kattpiss och jasmin kallas därför kattpissbuske!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Vem vill dricka jasminte om det kallas kattpiss? Träna på dofter, det hjälper!
|
|
||||
|
||||
Idag presenteras mitt favoritträd, nämligen Platan.
|
|
|||
|
|||
Den finaste platan jag vet finns i Pirgos på Tinos. Här en bild från maj 2015.
Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|