![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kajja. Jag håller med! Vi är alla medvetna om krisen i Grekland, så även de flesta i Europa. Men att starta gruppslagsmål här, bland Greklandsälskare, hjälper ingen. Liksom att bolla tankar inte skadar någon. Det är inte vi här som är problemet. För övrigt vill jag upprepa att jag har fått fina tips och inspiration som jag är mycket tacksam över. Synd att Thira blev så arg, men det satt i henne och inte i tråden. Jag - som charterturist - tyckte om tråden och hoppas få fler idéer i framtiden. Och nej! Jag har bara varit på AI en gång och det var i Egypten där alla sprang och spydde i vilket fall som helst
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
De jag känner som åker med AI är småbarnsföräldrar som inte har råd att åka annars. De kan bli Spanien, Cypern, Turkiet eller Grekland - vad som finns då. absolut inga Kalimera-medlemmar.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Egentlig har jeg viktigere ting å gjøre enn dette..., så siste fra meg på ei stund! Siden jeg ikke kan " multisitere" på telefoneb, fikk det bli et bilde... HER er sitat jeg så, det er lagt inn etter mitt innlegg... Det er enkelt og tydelig, uten forbehold. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Du nämner flyg med Ryan som exempel. Ja, att inte flyga med just dem, det är ju ett "moraliskt" val man kan göra. Ett annat är att inte flyga alls av miljöhänsyn. Eller att inte dricka "lyxdrycken" kaffe, vars plantager exploaterar arbetskraft hänsynslöst, etc, etc. Med andra ord; var och en väljer sin egen moraliska svansföring och ingen av oss gör rätt i allt. Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme. Men jag instämmer, det är tråkigt att ni lämnar Thira och Admirala. Kanhända kommer ni på bättre tankar när ni sovit en natt på saken. |
|
||||
|
||||
![]()
Men herregud vad är detta, är vi inte vuxna människor.Jag
älskar detta forum vet ni hur mycket inspiration man fått från er medlemmar vågat prova nya res sätt nya öar och framför allt Jannes e-guider.Alla sätt man reser på gynnar väl Grekland mer eller mindre så skärpning vill behålla detta forum utan bråk/MVH Ellada ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
"...och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er"
Den kommentaren är väl särskilt missriktad just på detta forum, där så många gör just det: ser bortom parasollen och den vackra stranden. Har rest till Grekland sedan 1988, då jag besökte Aten för första gången. Har skrivit statsvetenskapliga uppsatser om bl.a. "Konstitutionens roll i den grekiska demokratiseringsprocessen efter 1974" och har drösvis med böcker och många vänner i Grekland. Och jag är ju långtifrån unik här. Det ör en befrielse att vara en bland alla greknördar och Greklandsälskare. Tack vare kalimera ger vi varandra inblickar i det grekiska vardagslivet och inspirerar varandra till nya resmål, nya resor och nya upplevelser. Och det sprider sig. Í vår närhet kan säkert finna gott om exempel på att andra lockats att besöka Grekland och inte sällan ett Grekland en bit från allfarvägarna. Jag hoppas verkligen att du orkar och vill driva kalimera ett tag till, Janne, och att vi alla bidrar efter förmåga. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls... Har svårt att köpa resonemanget att det blir bättre för Grekland om de turisterna helt avstår från greklandsresa för att istället åka till t ex Turkiet. Tycker det är tråkigt om vårt Forum blir en häxjakt på vissa typer av resenärer o tror inte vi kommer längre i denna diskussion. I rest my case! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Om adrenaliet tar över logiken på det sättet kanske det är bättre att ta en timeout innan man gör sig ännu mer ovän. Tråkigt. Ja vi alla här älskar ju Grekland och grekerna och gynnar landet så mycket vi kan och uppmuntrar andra att åka och göra likadant. |
|
|||
|
|||
![]()
De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI. Ofta är det ju opersonliga anläggningar långt utanför centrum och inte så vidare charmigt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hälsa Grekland
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var. Men ett AI-hotell kan du inte tänka dig att besöka. Märkligt resonemang. Jag har då aldrig hört om någon AI-hotellägare som torterat och avrättat lokalbefolkningen, vilket man inte kan säga om t ex Nordkorea...
Citat:
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kul att vi har fått igång lite debatt igen på Kalimera, även om det är ett gammalt och väl behandlat ämne. ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Kajjan - det är synd att du inte har facebook. Men om du skaffar, leta upp gruppen Forum Kalimera Grekland. Där är fler aktiva och jag upplever resandet som lite mer varierat än det kanske är här.
För övrigt har jag hört att Janne åt en hamburgare på Ios 1985. Det kan också ha varit 1988. En hamburgare! Jag raderar mig själv på egen begäran. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En hamburgare!!?? Näääeeee!! 😲😲
Tänk om det var sån där amerikansk dressing på åxå!!😰 Ja mycket ska man höra...1985...uj.. Hallå...Incfish!!! Borta redan?😯 Tack för kvällens skratt! 😂😂 Det var välgörande. /Kajja ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|