![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nickan |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Klockan 0830 14 grader i skuggan? vid Harris. Vid väderstationen i Paleochora 6.4 grader. http://penteli.meteo.gr/stations/paleochora/ |
|
|||
|
|||
![]()
Min tanke med.....Vissa har ju renkött med sig
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tycker inte att tempen är nåt att haka upp sig på..Det viktigaste är väl att Arne och Birgitta njuter
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oavsett var det är för temperatur... så är det väl underbart att vara på Kreta..
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fredag 9 Januari. Paleochora
Solen gick upp 07.15. Samma vackra skådespel var morgon. Vi avstår nu och framöver från att kommentera temperaturen ute, detta enär viss irritation och ifrågasättande kunnat förmärkas här och där. Vi får i stället hänvisa till de väderstationer vilka återfinnes på webben. Själva kommer vi dock att använda oss av våra visuella avkännare och termometrar. Det skulle eljest bli alltför kallt för oss här i området….. Igår vid lunchtid kom Haris fru Flora tillsammans med den nu femtonåriga sonen Yiorgos tillbaka från Jul- och nyårsfirandet i Glasgow. Det hade varit tvenne kalla veckor med flera minusgrader men ej mycket snö. Flora bjöd som seden brukar på Skotska chokladpraliner ur en presentask. Vi erhöll information om att det under torsdagens afton skulle bli stort återinvigningsparty på KKP-fiket, men att festligheterna skulle taga sin början först vid niotiden på kvällen. Vi avstod av naturliga skäl. Grekfester hava alltid en tendens att börja sent och hålla på mest hela natten till framåt småtimmarna. Vi kunde i morse på KKP-s Facebooksida Cosmogonia cafe bar se att det varit fullt med folk och mat på festen. Kustfärjan Samaria gjorde under gårdagen en dagstur till Sougia och Ag Roumeli och återkom till Paleochora vid pass halv fem. Efter vår siestavila var det så åter dags att stega upp till W.E att spisa middag. Echaterina hade lovat Arne en rejäl portion stekt lever. Birgitta fick ånyo sina goda Croquetter med fyllning. Notan stannade på 11 € inklusive ett krus vitt. Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Fredag 9 Januari” Vi avser att under förmidddagen ta en promenad ner till byns Postkontor att uträtta ärenden. Postkontoret är beläget nere vid östra stranden och har öppet 08.00 till 14.00. Arne och Birgitta Senast redigerad av Arne den 2015-01-09 klockan 08:07. |
|
|||
|
|||
![]()
Så synd att ni inte kunde deltaga i återinvigningspartyt!
Det hade säkert varit en alldeles speciell upplevelse.. ![]() Fast förstår att det kan vara svårt att bryta invanda rutiner..sen gillar ni väl att vara uppe med "tuppen"!!.. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Har glömt bort hur länge ni ska stanna. Är ni kvar över valet?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jodå! Vi blir kvar här i Paleochora till nästa fredag då vi far åter till Chania / Nea Chora för de sista tre dagarna innan vi far åter till Sverige den 26 Januari.
Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Ni måste förstå, att våra termometrar, gjorda i Kina men köpta i Sverige, alltid visar c:a 5 grader extra, när de används på södra Kreta. De är ju inte bortskämda med Kretensisk värme!
![]() ![]() / Ierapetrajannis |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg t r o r jeg har funnet forklaringen på temperaturforskjellen Øbo skriver om
![]() Arne og Birgitta's er jo så spesielt g la d e i Paleocghora, den STORE kjærligheten /de VARME hjertene påvirker selvfølgelig omgivelsene ![]() - men på sønnens alder tror jeg dere skal trekke fra et par år..., han har v o k s t mye siste året, vi trodde også han kunne være 15, men er, i følge Ekaterina, mye yngre |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Valen här är lite högtidliga, det är min erfarenhet. Jag kommer ihåg hur det var när jag var barn och föräldrarna klädde sig fina för att gå och rösta. Just detta val har en ton av uppgivenhet från vanligt folk- man vet inte riktigt vilket ben man ska stå på. Vinner Syriza blir det katastrof och vinner ND/Pasok blir det också katastrof....
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag röstar på valdagen om det är möjligt(är ju ofta på ngn greköar i sept)just för att jag tycker det är högtidligt,är uppvuxen i en familj där det var mycket viktigt att en röstade,min pappa var politiskt aktiv och jag har som liten gått i ett Första Maj tåg tillsammans med min pappa och Tage Erlander.
Det blir intressant att se hur det blir i Grekland efter valet. Monica😍 |
|
||||
|
||||
![]()
Lördag 10 Januari. Paleochora
Försenad dagsrapport. Denna morgon inleddes med utslaget Internet. Radiolänkmasten uppe på berget härovan var ur funktion, men kom igång nu klockan nio. Nu sitta vi att lyssna till Ring så spelar vi, ett program vi aldrig missar. Det är sak samma med God morgon världen i P 1 på söndagarna. Gårdagens förmiddag tillbringade vi enligt god sed och vänja uppe på W.E café. Stamgästerna diskuterar klart uppenbart politik och det förestående valet. Haris summerade diskussionen på Engelska för oss. Följande framkom; Det grekiska parlamentet är i nuläget att beskriva som en hönsgård, när räven nyss gått därifrån. När det gäller väljarkåren så är de medelålders- och äldre väljarna marinerade av hat till allt vad Pasok står för. Detta mot bakgrund av tidigare Pasokregeringars vidlyftiga spenderande av allmänna medel, ofta ner i Regeringens egna fickor… Syriza nu. Vänstern tror man ska gå fram hyfsat. Partiet har fått allt större trovärdighet genom deras inriktning på stöd till de allra svagaste i samhället. Gyllene Gryning nu. Ett klart fascistparti på den yttersta högerkanten. Risken är att partiet drar till sig ungdomar och arbetslösa som i sin håglöshet ser partiet som en framtida räddning ur misären. Nea Demokratia; Den välbeställda medel- och överklassens självskrivna parti. Kommer nog att ligga kvar på samma väljarandel som vid förra valet. Innan siestavilan blev det en tur ner till Postkontoret vid Östra stranden. Efter siestan ånyo upp till W.E att umgås. Ett Brittiskt par anlände för ett par dagar sedan. De färdades i en brittiskregistrerad Land Rover med stora packlårar på takräcket. Deras göranden och låtanden här i byn ska vi försöka ta reda på framöver. Vid pass halv åtta ner till vår ombonade studio att lyssna på radiosporten samt natta oss. Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 10 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|