|
||||
|
||||
Nu vet jag varfor jag ar har...
Vilken njutning Grekland ar! Efter tio dagars intensivt Greklandsknarkande har jag Grekland anda in under skinnet och in i sjalen, det kanns som om porerna oppnas i samma sekund som man kliver ner fran flygplanet och sen bara greklandstorsten suger i sig allt vad den orkar.
Jag kanner det nar jag puttrar fram pa moppe pa slingriga vagar dar ortdoften fullstandigt bombarderar luktsinnet. Nar jag kliver ur bilen och river sonder benen i en taggig slant pa jakt efter en bra fotovinkel. Nar jag far en klump i halsen av de bada svartkladda gummornas sorgsna ansikten vid kyrkan Panagia Vrysiani i Mesochori. (Pa Karpathos) Nar jag lite senare ater lunch pa taverna Dramountana intill kyrkan och bara drunknar i den bedovande utsikten (Mesochori ar en underbar by!). Nar jag kliver in i ett minimalt kafeneion i Pyles i mulet och blasigt vader, ingen utom agaren dar och hon tittar irriterat pa mig, egentligen ar jag bara hysteriskt kissnodig men jag fragar om hon har oppet och om det gar att fa en kaffe. Hon forklarar att ja, jag kan fa en kaffe men jag far dricka den ensam utanfor for hon maste precis stanga och rusa. Jag kissar pa en skitig toalett, dricker mitt kaffe for 1 euro ensam ute i snalblasten och jag bara njuter. Det ar darfor jag ar har. Jag har ett starkt Greklandsberoende som maste tillfredsstallas, jag maste ha en stor dos ett par ganger om aret for att ma bra. Borde jag inte tycka att jag kan det har nu, jag har ju kant samma ortdoft, fotograferat samma ruiner och smyglyssnat pa samma gubbprat pa ratt manga oar vid det har laget? Nej, jag kan inte det har nu. Jag maste ateruppleva det gang pa gang. Varfor aker du bara till Grekland undrar folk och svaret ar ju busenkelt: det ar ju bara har jag kan tanka Grekland. |
|
|||
|
|||
Sv: Nu vet jag varfor jag ar har...
Tack snälla Inkfish, det är precis därför jag alltid också är där. År efter år efter år...
Nu är det bara fyra veckor kvar för vår del! Verkar som du njuter och har det himla gott. Önskar dig en fortsatt god Greklandsresa! |
|
||||
|
||||
Tack Annlotta, jag aker hem pa torsdag sa annu har jag flera dagars njutning kvar
Hoppas att du ocksa far en fin resa |
|
|||
|
|||
Vakkert formulert, ha en fortsatt god reise
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva- som är på gång - höstens resa planeras för fullt.... två veckor i paradiset! |
|
||||
|
||||
Jag brukar ocksa svara om sommarstuga! Vissa manniskor aker till stugan varje ar - det gor jag med fast min stuga ar ett helt land!
Malou - tack! Jag har det bara sa underbart. |
|
||||
|
||||
Hej Inkfish! Ja du träffar ju grejjen med det hela på spikhuvudet! Oj vilken konstig mening jag fick tillTrösten jag har just nu för att inte vara i Grekland är att det är kanonväder här och att jag har fått fast jobb. Tjänar nu så bra att jag kan leva och dessutom lägga undan gryn till kommande resor. Men fy vad jag saknar en tur till Hellas nu, jag har rest i Maj/Juni de senaste 12 åren men iår blir det bara höstresa som gäller.
Njut lite för oss hemmavarande själar är du snäll. PK Yeasou |
|
||||
|
||||
Du har verkligen satt rätt ord på kärleken till Grekland.
|
|
||||
|
||||
Instämmer med föregående talare. Och önskar dig en underbar sista vecka i det land vi alla håller kärt.
|
|
|||
|
|||
Inkfish...visst är det PRECIS så som Du skriver! Jag skrev ju en dikt en gång här på forumet om denna drog..Grekland alltså och det drogbegäret kan man bara få bot på på ort och ställe!
Och tänk: Fast jag redan i år varit 2 ggr i Grekland och ska dit igen 2 veckor i augusti så känns det nästan lite sorgset att det ät till Spanien vi åker nästa vecka och inte till Grekland!! Fast jag/vi var bara tvugna att testa om det KAN vara lika bra någon annanstans än Grekland på sommaren..Jag kan väl bara säga så mycket som att JAG är mycket mer tveksam än maken, som tycker att det ska bli jättekul att testa Spanien... Det är härligt att läsa vad Du skriver Inkfish.... Lissi |
|
||||
|
||||
Hej pa er allihop, vad kul att sa manga kanner igen sig i det dar med beroende!
Jag hade tanken att dopa traden till En knarkares bekannelse - men det hade ju kunnat leda tanken lite galet |
|
||||
|
||||
Citat:
Grekland är som choklad man blir beroende Camilla |
|
|||
|
|||
Så här skrev jag redan år 2001, dagen innan en resa till Parga:
Dags för påfyllning! I morgon åker vi igen! Vi åker "hem". Det är precis så det känns. Vi åker hem till solen, värmen och GLÄDJEN ! Nu är det dags för påfyllning. Jag ska tanka hem mycket sol, mycket, mycket värme, och hela jag ska jag fylla med GLÄDJE! Jag ska ha en råge av glädje på mig. Jag ska gå runt och fylla mig, med Grekland från topp till tå.. Insupa mig med dofter och ljud . Fylla mitt sinne med glädjen. Njuta fullt att jag är där….igen….!. Jag tror jag har blivit beroende. Precis som en del blir beroende av olika droger, så har jag blivit helt beroende av Grekland. Grekland är min "drog". Det bästa med den drogen är, att man måsta behandlas för den! På ort och ställe måste man vara, för att få sitt botemedel. Det är nödvändigt för hälsan. Det är i Grekland jag verkligen lever! Där finner jag friden och ron, och där finns "mina" ljud och lukter. Där finns maten och drycken och alla vänliga människor! Jag har ingen som helst lust, att bli botad från denna drog. Tänker fortsätta att tillföra mig.. ..detta totala rustillstånd. Ett livslångt drogberoende!!!! 2 juli 2001 tidigt tidigt! ...och 9, snart 10 Greklandsresor senare känner jag PRECIS likadant!!! Lissi |
|
||||
|
||||
Härligt, det är ju precis så det är!
/Ulrika |
|
||||
|
||||
Hehe, Lissi har alltså knarkat LÄNGE
Nu är jag hemma efter en jättedos Grekland och längtar redan till näsa |
|
|||
|
|||
Helt klart en "drog" man inte kan vara utan, och det bästa är att den är mycket bra för hälsan och själen.
Snart dax för påfyllning, iår intas denna på Kos. Bopia |
|
||||
|
||||
Jag sitter verkligen fast beroendeträsket och kommer aldrig att tillfriskna.
Uffe |
|
||||
|
||||
Precis. Vem sjutton vill tillfriskna? Jag vill bara bli MER beroende.
Ärligt talat fattar jag inte att jag aldrig tröttnar lite... |
|
||||
|
||||
Den dagen man inte har kvar sitt GREKLANDsberoende hoppas jag slippa uppleva! Håller även nu med dig Inky, jag fattar inte heller att jag år efter år bara vill dit ner igen. Är jag just hemkommen dröjer det bara några timmar så vill jag tillbaka. Tänk om man kunde vinna en hacka så att drömmen att resa dit oberoende av tid eller ekonomi spelade någon roll!
Vem vet Tommy Wahlgren från Visby kanske ringer imorgon MVH DrömmarYeasou |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|