Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-01, 07:43
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Fotoresebrev från Kykladerna

Härliga bilder Eva L.Tack tack.Nu förstår jag varför Folegandros är ett ställe som du ofta åker till.Måste besökas snart.Kanske nästa sommar ihop med Santorini
Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 08:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Fotoresebrev från Kykladerna

Tack för det. Folegandros är en riktig liten pärla och utbyggnaden av turismen fram till i sommar har så långt jag kan se bara varit positiv för öns utveckling och de som lever där. Det är några år sedan jag var där första gången men det kommer defintivt att bli fler besök i framtiden. Det lever ca 700 personer året runt på den lilla ön och det finns en fungerande samhällsstruktur med bla skola till barnen. Italienarna är den största turisgruppen och har en egen konsul på ön. Hit reser människor från hela världen och ön verkar vara ganska omtalad bland Greklandsresenärer även i Nya Zeeland och Sydafrika. Träffade bla två trevliga medelålderskvinnor varav den ena drev en turistfarm i Sydafrika.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 21:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tack för det. Folegandros är en riktig liten pärla och utbyggnaden av turismen fram till i sommar har så långt jag kan se bara varit positiv för öns utveckling och de som lever där. Eva
Takk for deilige bilder, Eva
- lengselen til Folegandros ble spesielt sterk!
Vi var der i okt - 96 og bodde i Chora - det meste ser ut til å være som det var da, inkl favoritt tavernaen
På Sikinos ser jeg av bildene dine at vi bodde på samme sted, hos Tassos vel?
Kari
Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 21:48
Eva Ls avatar

Ja jag bodde hos Tassos där jag trivdes väldigt bra. Kanske lite för dött på Sikinos för mig men jag tror nog att jag kommer att besöka den ön igen. Det var lite tidigt på säsongen och en del ställen hade inte öppnat än.
Träffade Elsie och Noel från Nya Zeeland när vi väntade på färjan till Folegandros vilket var väldigt trevligt. Vi var inte så många turister på ön kanske 10-20 och de flesta verkade bara stanna en natt eller två. Jag stannade tre nätter och hann vandra ett antal gånger upp till Chora.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 22:52
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Verkligen härliga bilder. Folegandros måste jag till någon gång. Typiskt att filmen din tog slut
Barbro med bara 15 dagar kvar till Kykladerna
Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 08:44
Eva Ls avatar

Det gick inte att köpa APS film på hela ön men jag fick köpa en rulle från en snäll svensk dam så jag har ändå många foton från ön. Det blev många foton bara från Folegandros. Det var lite svårt att välja bilder till resebrevet för det finns så mycket jag vill visa. Just från nudiststranden har jag dock bara mobilbilder. Tog inte med kameran alla dagar till stranden. Displayen la av när den låg i solen men det har inte påverkat bildkvaliten bara mina möjligheter att ställa in kameran. Sena solnedgångsbilderna blev väldigt oskarpa. Nu har jag beslutat mig för köpa nya Ixus och lära mig fota digitalt. Ska gå en kurs i vinter.

Tycker absolut att du ska besöka Folegandros men undvik högssäsong för då kommer många turister till ön och det kan vara svårt att hitta boende. Chora är klart att föredra som boendealternativ även om det då blir längre till stranden. I år byggs det en del i hamnen så det är sämre än vanligt att bo där. Bor man i Chora går det att njuta av byn alla tider på dygnet. Ta en kaffe med gubbarna och gummorna på morgonen och strosa hem sent när sista stället stänger om man önskar det.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.