Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-09, 23:10
MartinJs avatar
MartinJ MartinJ är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Reguljärt eller charter till Cykladerna?

Hej alla!
Sitter med allt om resor, nr 8 från 1999 framför mig. För 8 år sedan, 18 år gammal, läste jag för första gången om Kykladerna och började direkt att dröma om detta resmål. Artikeln var skriven av en viss Jan Eklund.. Efter flera års studier, ett år i Australien och ett par års jobb ser resan äntligen ut att bli av. Har iof inte lyckats få med mig någon kompis men nu ska jag absolut till Grekland, därför räknar jag med att åka själv. Jag är en van resenär, dock har jag aldrig rest själv. Nu äntligen kommer jag till saken..

Vilket alternativ skulle ni valt? fördelar vs nackdelar med de olika alternativen?

Alternativ 1: Flyg från södra sverige reguljärt med SAS för ca 2500 kr t/r. Restid 15 dagar.

Alternativ 2: Ospecificerad charter Kykladerna 14 dagar från södra sverige för 4500 kr t/r.

Med charteralternativet landar jag på Santorini. Sen har jag boende i 14 dagar någonstanns i kykladerna, räknar med att utnyttja max 4 av dessa nätter. Vidare slipper jag även den långa, dyra och jobbiga båtresan från Pireus ut till cykladerna. I och med att jag reser ensam känns det även tryggare att resa med en resebyrå. Nackdelen med detta alternativ är att jag inte hinner hem till Davidscup matchen mot USA.. Det måste väl även bli dyrare trots att jag sparar in pengar på färjor + har 4 nätters boende betalt?

Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 16:25
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Reguljärt eller charter till Cykladerna?

Visst är det bekvämt att följa med charterturen, men du vet ju inte var du hamnar när det är ospec. Har gjort det några gånger och har tyckt att den ö eller den plats man hamnat på ibland var svårt att utgå från om man tex ville ö-luffa.. Jag har tagit (gör så även i år) SAS till Aten och sedan inrikesflyg till Cycladerna ( välj mellan Santorini, Naxos, Mikonos mfl). T/R med flyg Aten öarna kostar mellan 600.- och 1800.- beroende när på dagen du åker och om du bokar via internet tex på ReseCentrumGruppen.
Kostnader för rum har du ändå, även om du åker charter och utnyttjar endast 4nätter. Visst kan Du ha tur och hamna tex på Naxos med goda båtförbindelser till många öar, men hamnar du på Amorgos så är turlistan inte lika fullödig.
OK, ville gärna tipsa dig om att kolla inrikesflyg och inte bara jämföra med en lång båtresa.
Vi kanske ses i Cykladerna, åker om några veckor.
Rune J

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-11 klockan 16:59. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-08-11, 21:51
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej Martin. Jeg sier som Rune; med uspec. kan du havne på 'øde' steder. Har dog ikke prøvd uspec. selv, men unge kollegaer hevder av sin erfaring at det gjør de aldri mer. Grekland er så mangt.

Har et par ganger kjøpt charter for lengrte tid, og så loffet i vei likevel. Behagelig, men klart det dyreste alternativet. Hadde den charter-prisen du nevner vært lavere, ville jeg nok valgt den.

Jeg ser jo fordelen med charter. Man slipper organisere buss, ferjer etc. Men turen fra Athen til Pireus er lett, rett på bussen utenfor flyplassen, finne en hurtigbåt ved ankomst- og vips er du eks. på Naxos. Ypperlig for et ungt menneske. Og man må jo faktisk over havet via båt også fra Santo. Hvilken øy man enn skal til. Forskjellen mht. tid er ikke så veldig stor - og du har jo 14 dager.. Dessuten, jeg har ankommet havner (med charter-billett) og likevel erfart at resten av turen foregår alene, uten guide, med all venting i timesvis uten noen som helst service. (Selskapet bare later som, egentlig reiser du på egen hånd)

Velger du reelt sett å reise på egen hånd, sørg for litt godt med tid på returen ( i tilfelle uvær) - eller som Rune sier, innenriksfly er billig og bra. Jeg har eks. reist innenriks fra Paros i Kykladene til Athen, ypperlig.
Ellers, fra midten av august og utover får man vanligvis gode bosteder til rimelig pris. Ulempen er jo at man må finne frem til hotellet selv. Et råd er å booke for en natt eller to, og så velge om man vil bli eller ikke. Og romraggaere finnes i hver havn. Oj, hva jeg misunner deg! hva du enn velger..
Svara med citat
Gammal 2007-08-12, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Visst är det bekvämt att åka från Santorini. Har vi gjort flera gånger. I år köpte jag enkel ner och enkel hem, vet inte hur det ser ut med platstillgången på dessa biljetter nu men det var billigare än t.o.r på de datum jag åkte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 14:15
Halloj Halloj är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Jag undrar lite vilket charterbolag du skulle åka ospecat med? Jag tvivlar nämligen på att du skulle hamna på Amorgos, för det är inget charterbolag som har Amorgos som destination. Troligast är väl att du hamnar på Santorini, eller får åka vidare med båt (och de andra charterresenärerna) till Naxos eller Paros.
Svara med citat
Gammal 2007-08-13, 15:23
Aim Aim är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Jag skulle ha tagit en flygstol till Santorini i stället för Pireus, och sedan tagit mig vidare på egen hand.

Senast redigerad av Aim den 2007-08-13 klockan 15:25.
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 10:47
MartinJs avatar

Tack för alla svar! Det slutade med endast flyg 8/9 till Santorini, 14 dagar. Ska bli spännande! Öar som jag siktar in mig på är Amorgos, Paros, Naxos, Schinossa och Folegandros. Kan nog bli svårt att hinna med alla dessa men det är öar som jag har fastnat för. Är det någon som befinner sig på dessa platser vid ovan angiven tidpunkt får ni gärna höra av er.
Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 07:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Färerutterna och turlistan styr resandet en del och det är klokt att ta med detta i planeringen. I juni ö-luffade jag tre veckor och valde fyra öar efter samma färjerutt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-22, 17:36
MartinJs avatar

Tack Eva, jag ska ta med det i beräkningen. Längtar...
Svara med citat
Gammal 2007-08-23, 14:49
helof helof är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Hej!
Nu ska du ju flyga till Santorini, men bra att veta till en annan gång är att det finns en hamn till - Rafina, som är ett mycket bra alternativ.
Bussen tar ca 30 min från Atens flygplats. En betydligt mindre hamn än Pireus, men med färjor till flera öar b.la Naxos.
En Länk till båtförbindelser är www.gtp.gr
Lycka till, du kommer inte att bli besviken.
Svara med citat
Gammal 2007-09-06, 23:28
MartinJs avatar

Tack tack för alla hjälpsamma svar! Nu bär det snart iväg. Ska bli jättespännande!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.