Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-25, 11:45
magn77 magn77 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Tips på "lugna" öar

Hej,

Vi var på Karpathos (Amopi) för två år sedan i september och gillade verkligen stället för att det var lugnt och skönt. Nu ska vi åka till Grekland igen och skulle vilja få tips om andra mindre öar som liknar Karpathos eftersom det känns lite tråkigt att åka tillbaka till samma ställe. Det vi söker är alltså öar där allt är lite mindre exploaterat för turister. Vi vill kunna ta det lugnt utan att trängas med en massa festande turister. Man ska kunna hyra en vespa/bil och hitta sitt "egen" strand.

Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:19
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tips på "lugna" öar

Vi tyckte att Kalymnos, Telendos och Leros var riktigt lugna och sköna, nu är vi på väg till Karpathos..

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 12:42
coanma coanma är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Vi kan anbefale Limnos. På Limnos var det nesten ikke turister og det var veldig bra veier for å kjøre med vespa. Chios er også en flott øy med lite turisme, dog er øya noe større, slik at det kanskje er best å leie bil.
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 14:31
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av magn77 Visa inlägg
Hej,

Vi var på Karpathos (Amopi) för två år sedan i september och gillade verkligen stället för att det var lugnt och skönt. -- Vi vill kunna ta det lugnt utan att trängas med en massa festande turister. Man ska kunna hyra en vespa/bil och hitta sitt "egen" strand.

Tacksam för svar!
Håller med PO, Kalymnos Telendos och Leros är som gjorda för er!
Åker själv till Kalymnos den 22 september, för nionde gången, och längtar nåt alldeles förskräckligt mycket! Hela fyra veckor kvar innan jag är där! Visserligen är väl både Myrties och Massouri "uppbyggt" för turismen men det märker man inte av så mycket tycker jag. Och det är ju en liten ö. I slutet av september är det dessutom lite folk så det är verkligen lugnt. Man kan skrota omkring och bara ha det bra...

Hälsn
Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 14:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kea har lite turisme, og flertallet av de turistene som er der er grekere - så da merker man jo ikke at de er turister
Kea er en vakker liten øy, særlig hovedstaden Ioulida er som en liten eventyrlandsby, og man når strendene lett med moped.
Enkelt å dra dit er det også, ta fly til Athen, buss fra flyplassen til Lavrio og en kort båttur derfra.
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 14:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Chios og Lesvos burde være ideelle øyer. Store nok til at man kan farte rundt med busser eller leiebil og oppdage stadig nye byer og strender, og ikke minst finne store områder hvor livet går sin gang upåvirket av turismen.. Selvfølgelig møter man turister der også, men man føler man er gjest på øya på grekernes premisser....
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 15:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Mina favoriter bland lugna öar i lågsäsong är Folegandros, Amorgos, Sifnos och Fourni. Det är några år sedan jag besökte Amorgos och Sifnos men Folegandros har jag besökt i år och utbyggnaden av turismen är så här långt bara positiv. Fourni besökte jag förra året och den kommer jag defintivt att återvända till.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 15:20
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad

Mitt tips är Sikinos..finns inga taxibilar och bara en buss som går mycket sällan mellan hamnen och chora...kan det vara något för er??
Siv
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 18:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Kalymnos,Telendos och Leros tycker jag ocksåPå Kalymnos kunde jag rekommendera och på på Emborios ifall man vill ha det väldigt lugnt Telendos borde vara perfekt utan bilar och andra bullrande farkoster

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 20:05
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Må jeg anbefale Sporaderne, specielt Skopelos. En dejlig grøn ø, ikke mange turister i september.

Mette
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 22:15
annlind annlind är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Varför inte testa Agistri där finner man verkligen lugn o ro, här varit där va o till i 10år åker ner igen i okt-nov Värt att prova!
Svara med citat
Gammal 2007-08-25, 22:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Sifnos såklart
Lugnt, vackert och fina stränder!
God mat!

Mvh. Stina
Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 10:41
Soleil Soleil är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Alonissos eller Skopelos.
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 07:42

Tack för alla svar. Vi sitter och letar sista-minuten till den 15-16 september och många av de öar som ni nämner (förrutom Kalymnos) har jag inte sett till på de sidor som jag kollat på. Har ni även några tips på sidor att leta restresor på?

Anser tycker jag Kalymnos låter bra förrutom en sak, det verkar inte som att stränderna är så bra, följande kan man läsa på den sida:

"Men vore jag på jakt efter långa fina sandstränder skulle jag välja en annan ö. Det finns ganska många stränder, de flesta är långgrunda, småsteniga och lite "torftiga"."

Vore ju trevlig med lite sandstränder, gärna med snorklingsmöjligheter.

Tacksam för ännu mer tips från er!
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 07:49
Eva Ls avatar

Ingen av de öar jag nämner kan ni åka charter till. Köp i så fall en flygstol till Aten eller Santorini för att ta er till Cykladerna. Skulle ni vilja åka till Fourni är det enklast att ta en flygstol till Samos.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 07:52

Värt att nämna i sammanhanget är kanske att vi letar relativt lugna öar dit man ändå kan resa med charter, Karpathos tycker vi är en sådan men det borde väl finnas fler?
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 07:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Samos är ju en fin ö....
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 08:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Skiathos är ju en ö som brukar beskrivas som väldigt turistisk, men jag föreslår den ändå. Det är mycket turister där, helt klart, och i vissa delar av staden och på en del stränder är en massa verksamhet uppbyggd för att tjäna pengar på dem.

MEN det är en "mogen turism" som festar på klubbar men som är lätt att undvika om man föredrar det, det är enkelt att hitta både stora och små stränder som inte alls är exploaterade - och fler härliga stränder hittar man inte någon annanstans i Grekland, stora delar av staden är helt orörd av turismnäringen (särskilt de äldsta delarna med mysiga gränder) och när jag tänker efter så är hamnpromenaden och huvudgatan faktiskt inte mer turistanpassade än de är i Pigadia. De är bara längre (och kan därför upplevas som "för mycket") och syns tydligare när man kommer till ön, eftersom de är det första man möter.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-08-27 klockan 09:04.
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 09:26
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av magn77 Visa inlägg
Värt att nämna i sammanhanget är kanske att vi letar relativt lugna öar dit man ändå kan resa med charter, Karpathos tycker vi är en sådan men det borde väl finnas fler?
Ja det förändrar ju saken lite. Paros och Naoussa är ett bra alternativ med fina stränder som Kolymbitres i närheten. Hit går det charter men ni landar på Santorini och åker båt med charterarrangören till Paros. Även Patmos finns det charter till.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-27, 18:28
Soldyrkarens avatar
Soldyrkaren Soldyrkaren är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Flyg till Skiathos - dit brukar det finnas gott om resor - och ta båten en eller ett par timmar till Skopelos eller Alonissos. Vi var där tidigare i somras med liknande önskemål, och var jättenöjda!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:37.