|
||||
|
||||
Uranya
Idag kl 12.00 visas den grekiska filmen Uranya på Umeå filmfestival.
Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Uranya
Det var en härlig film som fick mig att lite längta tillbaka till hur samhället såg ut vid den här tidpunkten. När livet var både svårt och enkelt dvs före masskommunikationens inträde. Filmen spelades in 2006 och handlingen är förlagd till 1968 och juntans Grekland där några pojkar i början av puberteten har som sin stora dröm att kunna få ihop så mycket pengar att det räcker för ett besök hos byns prostituerade. En pojke har dock en annan dröm att kunna samla ihop till en TV för att få se den första människan på månen. Hans far som ofta gormar och skriker har suttit fängslad under inbördeskriget och kallas till förhör när USA:s vicepresident som har grekiskt ursprung ska besöka byn. En skiva av Mikis Theodorakis hittas i familjens hus och det räcker för att bli släpad till polisstationen.
Konstapeln som ska sköta skivspelaren vid det fina besöket från USA tittar för djupt i glaset och istället för den tilltänkta marschmusiken spelas en syrtaki... Nu ska jag inte berätta allt. Se gärna filmen som visas på olika filmfestivaler både i Grekland och i andra länder. Regissören säger att filmen(om jag förstod honom rätt) trots att han gjort den publikfriande inte visats på de grekiska biograferna. Den version som visades här i Umeå var översatt till engelska. Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|