![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ser av många frågor i forumet att flera reser sent till Grekland även till de joniska öarna. Själv har jag två gånger varit på semster till Grekland i oktober
och njutit av lugnet. Däremot känner jag inte för ö-luff i oktober det känns som osäkert med färre färjeturer och inställda båtar på grund av hårda vindar. Ska bli spännande att se vad ni som reser nu eller senare tycker efter hemkomsten. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ska till Grekland den 13:e oktober för att vara där två veckor. Första veckan ska jag segla och andra veckan hade jag tänkt åka ut till öarna. De stora båtlinjerna borde väl gå dagligen åtminstone. Målet är (givetvis) amorgos men om det blir svårt mha väder, tidtabeller eller något annat kommer jag "nöja" mig med Naxos. Jag tror det är helt ok sent in i oktober, men man kanske får planera lite mer och hålla sig till de större rutterna. Bara ta 2-3 öar istället för att åka "kors och tvärs".
|
|
||||
|
||||
![]()
Får jag då passa på att fråga hur sent in i oktober man kan åka till tex Kykladerna (typ San Torini och ev. båt vidare...)? Vad ska man tänka på om man åker typ i slutet av nästa vecka? Är det för "kallt"? (Nu är vi inte ute efter supervärme men det får ju inte vara föööör kallt...) Vad menar ni med stormigt- brukar det storma och regna hårt då och lite sol?
|
|
||||
|
||||
![]()
Om du läst inäggen om alla som blivit inblåsta den här veckan kanske det ger en uppfattning om hur mycket det kan blåsa. Vädret kan ju också vara fantastiskt fint som en fin svensk högsommardag men kvällarna börjar bli kalla.
Min erfarenhet av cykladerna där jag varit rätt många gånger i månaderna maj, juni, aug och september är att det kan blåsa mer här än på en del öar i andra ögrupper. Varierar ganska mycket och sydsidan på en ö kan vara varm och fin medan det blåser hårt på nordsidan. De öar jag gillar mest är nog tyvärr ganska blåsiga så vid en oktoberresa skulle jag inte förvänta mig badsemester med långa tavernasittningar på kvällarna utan ställa inne mig på att kanske äta inomhus och roa mig med annat. Marginalerna till flyget hem bör kanske också vara väl tilltagna. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för svar! Nej, jag har inte läst inläggen om alla som blivit inblåsta men ska söka finna dem. Det kanske är så enkelt som att det får bli Grekland i vår istället. Hmm....tål att fundera på.
|
|
||||
|
||||
![]()
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=11710
Fly; Här hittar du lite info, blåst i Cykladerna är inte ovanligt i juli heller, något att ha med i beräkningen när man planerar sin rutt. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2007-09-25 klockan 14:14. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack. Ja, i juli vet jag men då är det ju också varmare...Nu har jag läst tråden och ja, det finns ju några sista-minuten som inte inbegriper båtfärd men tja...hmm..får sova på saken. Det här med att det ev. blir krångel med flyg spelar mig inte så stor roll men båt och blåst och sitta fast på öar... En helt annan liten fråga när jag är igång. Brukar det vara direktflyg till Zakynthos?
Senast redigerad av Fly den 2007-09-25 klockan 17:29. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|