Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-19, 07:59
Inabo Inabo är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Tack Kalimera!

Hej.

Innan vi åkte till Kreta - Platanias så gick jag med i Kalimera. I detta forum sög vi åt oss av alla tips om mat, resturanger, sevärdheter, och olika tips och skrev ner dem. Vi har tagit del av många av dem under de 14 dagar som vi varit i Platanias. Kom hem igår kväll 18/10. Vi hade strålande väder första veckan men något ostadigare under den andra veckan. Ösregnade gjorde det en kväll och det var det första regnet den här sommaren som de fick den kvällen berättade hotellägaren. Vi bodde i Villa Varouxakis en bit upp i gamla platanias. Var orolig för backen upp innan vi åkte men det var absolut inga problem med det!!! Den promenaden var bara skön att ta. Vi hade hotellet för oss själva de fyra första dagarna så det var väldigt lungt. Sedan kom det några resenärer från södra sverige vilket var trevligt! Vi hyrde bil och gjorde utflykter på egen hand...Ja, det var en underbar resa som vi gärna gör om igen...men då väljer vi att åka sista veckan i sep och första veckan i oktober så att vädret är något mera stabilt förhoppningsvis. För att säga något om Chania så visst var den gamla delen mycket vacker. Vi var där ett par gånger. Den första på dagen och den andra på kvällen. När vi skulle äta på vår kvällstur så valde vi en resturang (som jag inte kom ihåg namnet på just nu men skall kolla in mina bilder så återkommer jag om detta senare) som verkligen inte är att rekomendera. Min man valde bläckfisk och jag valde färska räkor men ingen av oss kunde äta detta. T.o.m. pommefriten var osmaklig och halvrå! Sedan serverades det väldigt oaptitlikt också. In kom en liten tallrik med pommefrite på halva tallriken och bläckfisk eller räkor som i mitt fall på den andra halvan - inte det minsta av grönsak eller så till.Vi brukar inte klaga!! Men till min förvåning så kunde min man inte vara tyst om detta. Servitören blev till sig och visste inte hur han skulle göra men sade att kocken var dålig och undrade om vi ville ha något annat men vi ville inte ha något utan var nöjda med vårt vin svarade vi då. Till vår förvåning kom han in med en tallrik "grillade sardeller" som han sade var en specialitet och smakar superb. Ja, vi var ju brända redan så vi hade svårt att prova detta efter den första pärsen. Men av artighet så tog vi några men,men.... i övrigt så har maten varit toppen god över allt,
Tack alla ni som har delat med sig av sina tips här i Kalimera ett underbart forum....

Kram/ Inabo

Senast redigerad av Inabo den 2007-10-19 klockan 08:19. Anledning: Små ändringar i inlägget
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 09:03
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Tack Kalimera!

Var i Platanias sista veckan i september och första i oktober. Kunde bada i havet tre dagar eftersom det gick höga vågor resten av tiden och det visades röd flagg. Första delen av resan var det mycket molningt och först andra vecka blev vädret toppen. Tur att vi hade hyrt bil.
Blev mycket besvikna på Drosia. Tydligen har man gått in för att i första hand servera sällskap på fyra pers. Efter att få väntat medan sådan sällskap fick bord lämnade vi tavernan. Tror att de gör sig själva en björntjänst.
Förövrigt var resan bra och inget att anmärka på förutom att flyget är trångt och bökigt. Har en känsla av att säkerheten ligger på minus vid en nödlandning. Trång mellan sätena.
Chras
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 15:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Hej hej

Varouxakis bodde vi på under 2 härliga veckor sommaren 2005. Vi gillade inte backen upp, vi gillar inte backar alls men det får ju gå och är bra för de flesta delarna av kroppen.

Gillade ni värdfamiljen, Georgos och Maria på hotellet ? Vi tyckte de var helmysiga, hoppas de är kvar så vi menar samma personer ?

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-10-19, 20:47

Hej.

Vi gillar inte backar nämnvärt hellre och jag var för övrigt mycket ororlig för denna backe innan vi åkte och hade mig en föreställning om hur brant den var... Kanske var de det som gjorde att jag blev glatt överraskad i slut ändan. Varouxakis värd par heter Georgos och Silvia men jag antar att de är samma personer vi menar eftersom de ägt detta hotell i väldigt många år. Ja, de var trevliga människor och Silvia gav oss olika rekomendationer på sevärdheter som vi kunde åka till under de dagar vi hade bil. Det var härliga olika rutter men man får inte vara rädd för smala vägar och branta stup eller höjdrädd. Men o så vackert!!! Har redan varit in och kollat på en resa till nästa höst också men ännu är inget bestämt.

Inabo
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Varouxakis bodde vi på under 2 härliga veckor sommaren 2005. Vi gillade inte backen upp, vi gillar inte backar alls men det får ju gå och är bra för de flesta delarna av kroppen.

Senast redigerad av Zanét den 2007-10-19 klockan 21:05. Anledning: Långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 11:48
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Just det, Silvia heter hon mycket riktigt
Fann ni Giorgos slumra till då och då i personalrummet strax intill receptionen ? Där kunde man se honom sova lite olika tider på dagen. Men strax efter kunde han som vanligt vara i receptionen och pyssla, greja med poolen, plocka disk eller annat. Flitig, trevlig och lugn man !

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 18:59

Hej igen!

Nej att se Georgos slumra till i personalrummet det missade vi allt. Kanske berodde det på att det fanns inget för honom att göra på hotellet nu eftersom det inte var så många gäster där. Poolen utnyttjades bara av oss ett par ggr. Usch så kall den var! Han spelade lungt biljard en kväll när vi kom hem men i övrigt så såg man inte till honom så mycket. Det var mest på f.m. man såg honom på hotellet. Annars satt han ofta på sin moppe. De var nog hemma ganska mycket mellan varven. De bor ju i den fina villan ovanför som även den går att hyra till viss del./ Inabo
Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 23:04
thed thed är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2007

Georgos och Silvia är det bästa värdpar vi någonsin upplevt. Har bott där två gånger och kommer säkert tillbaka igen. Ett lagom stort hotell, med utmärkt service, suveräna städerskor som ser till att det alltid är rent och snyggt. Georgos har alltid glimten i ögat och ständigt roliga kommentarer. Vi har bott på andra hotell i Platanias också, men Varouxakis är bara så himla bäst!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.