Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-13, 23:43
Gajna Gajna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Hejsan alla kyklad-kunniga!

Nu är de så att jag och mina 3 väninnor har i tankarna att åka ut på äventyr i sommar.
Att åka båt mellan Mykonos, Ios, eventuellt Paros med fler öar. Vi tänkte ta de lite som de kommer, men vill ändå kunna få ett någorlunda perspektiv på priser osv.

Såhär ligger de till, innan sommaren 2008 kommer enbart en av oss att ha fyllt 18 år. (Och det är inte 100% säkert att denna väninna kommer kunna följa med).

Vilket leder till fråga nr. 1: Måste man ha fyllt 18 för att få hyra rum?

Fråga nr. 2: Funkar det om enbart 1 person är 18 år fyllda?

Vi åker i slutet av Juli vilket betyder att vi kommer befinna oss i Grekland under högsäsong, alltså Augusti. Och vill bo centralt, där allt händer.

Så fråga nr. 3: Priset för ett rum, för 3-4 pers, på Mykonos & Ios under denna månad?

Grekland lockar med både mat & uteliv.

Fråga nr. 4: Vad kostar en utsökt Grekisk måltid?

Fråga nr. 5: Hur mycket lägger man per natt på uteliv?

Många soltimmar kommer tillbringas på båtdäck, när vi tar oss mellan öarna.

Fråga nr. 6: Vad kostar den bästa, billigaste, båtbiljetten ungefär?

Hoppas ni kan hjälpa oss, tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 08:37
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Hejsan alla kyklad-kunniga!

Jag har aldrig varit i Grekland under högsäsong. Men några frågor ska jag försöka svara på.
Citat:
Ursprungligen postat av Gajna Visa inlägg
Fråga nr. 4: Vad kostar en utsökt Grekisk måltid?
Middag ca. 7-15 €/pers. Lunch ca. 5-10 €/pers. Då menar jag till lunch typ Grekisk sallad, gyros, nåt enkelt. Till middag riktig restaurang mat. Men priserna skiljer sig lite mellan olika öar. Jag var på Naxos i somras så det är därifrån priserna kommer. Naxos var en billig ö tycker jag, medan t.ex. Mykonos sägs vara lite dyrare.
Citat:
Fråga nr. 6: Vad kostar den bästa, billigaste, båtbiljetten ungefär?
Det beror på från vilken ö och till vilken ö ni ska åka såklart. Snabbåt, katamaran eller färja. Men ca. 10 - 40 € enkelväg. Kan ta ett ex. Santo - Naxos, med Blue Star Ferries. (katamaran) 15.50 €/pers. enkel väg. Snabbåtarna är dyrast men ska också gå dubbelt så fort.

Lycka till med planeringen!
Svara med citat
Gammal 2008-02-14, 08:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Priser på både mat och boende är dyrare i högssäsong. Vad det kostar för just er kan nog ingen svara riktigt bra på. Jag tror inte att det är några problem att hyra rum även om ni inte är 18 år fyllda men räkna med att en del ställen inte vill hyra ut till ungdomar. Det finns ganska många gamla trådar om kostnader i forumet så där kanske ni kan få några tips. Paros är en ö som har relativt bra utbud av billiga, enkla boenden. Även i högssäsong kan priserna vara ok. Paros känns mer internationellt och har färre charterturister än Naxos. Ios och Mykonos är båda populära öar bland ungdomar så där får ni säkert kul.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-02-15, 11:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Måste man ha fyllt 18 för att få hyra rum?
Det kan jag inte tänka mig.

Citat:
Priset för ett rum, för 3-4 pers, på Mykonos & Ios under denna månad?
Vet inte exakt vad rummen kostar, men jag vet att det är ruskigt dyrt i augusti. Speciellt på Mykonos. Vi träffade några japaner på väg till Mykonos i augusti förra året, de hade efter mycket ringande lyckats hitta en ledig studio, den kostade 200 €.
Svara med citat
Gammal 2008-02-15, 13:32
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Gajna Visa inlägg
Vilket leder till fråga nr. 1: Måste man ha fyllt 18 för att få hyra rum?

Fråga nr. 2: Funkar det om enbart 1 person är 18 år fyllda?
År -05 var vår son och flickvän med på vår båtluff. På Syros delade vi på oss och de skaffade boende på egen hand. Sonen var då 19 (ännu ej fyllda) och flickvännen hade inte fyllt 18, men jag uppfattade aldrig att det frågades efter ålder .
Däremot håller jag med Janne om att priserna är hemska i högsässong, och man får leta länge efter boend, om det ens finns.

Abi

Senast redigerad av Abi den 2008-02-15 klockan 13:34. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-03-02, 16:53
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Oj, det var mycket på en gång. Jag vill bara kommentera någon om Mykonos. Som flera har skrivit är det en dyr ö, i synnerhet i augusti. Lägg därtill att matställen, bussar och stränder är fulsatta tidigt. Har Ni inte bokat rum så kan det vara svårt att få tag i Myconos stad. Ute på landet kan det finnas. Har vid flera tillfällen hört av uthyrare att de helst inte vill ha för unga som hyr hos dem. I synnerhet under augusti, då de då får hyrt ut ändå. Priset, ja, in town inte under EU120 i augusti.
Har varit på Mykonos många gånger, även i augusti. Men den månaden kommer jag aldrig att åka dit mer. Medio september är bäst.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.