Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-04, 19:01
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard bilförsäkring

Jag frågade ett hyrföretag på Samos vad självrisken var ifall olyckan var framme, jag fick följ.svar. Insurance C.D.W. All our companys vehicles are insured. Swedish version:
a fysisk skada på tredje part 500000 euro
b matriell skada för tredje part 100000 euro
c förare o fordon täcks motsvarande 25000 euro
d juridiska omkostnader täcks motsvbarande 15000euro
e matriella skador på icke försäkrat fordon 9000 euro

Om skada uppstår på hyrt fordon täcker försäkringen alla kostnader över det listade beloppet för resp. kategori.

A BC DEF GHI
400euro 500 euro 650euro 1000euro

Försäkringen gäller förutsatt att de Grekiska trafiklagarna följs. Skador på däck och fordonets underrede täcks inte av försäkringen.

Är det inte lite kryptiskt eller är jag dum? Kan någon förklara? Är det dom sistnämnda beloppen som är självrisken?
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 19:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: bilförsäkring

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Är det dom sistnämnda beloppen som är självrisken?
Ja det måste det vara. Men det framgår ju inte vilka skador punkterna G-H gäller, där självrisken är högst.
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 22:48
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Försäkringen gäller förutsatt att de Grekiska trafiklagarna följs. Skador på däck och fordonets underrede täcks inte av försäkringen.

Är det inte lite kryptiskt eller är jag dum? Kan någon förklara? Är det dom sistnämnda beloppen som är självrisken?
Hmm, lite intressant formulering. Min erfarenhet är ju att om alla håller sej till trafiklagarna så händer det inte olyckor, de händer bara om någon bryter mot lagen. Enligt ovanstående formulering så gäller inte försäkringen om hyrestagaren har brutit mot lagen, alltså är vållande till olyckan. Om man inte är vållande till olyckan så brukar det ju vanligtvis täckas av motpartens försäkring.
Det känns som att de har hittat en helt ny affärsidé här, sälja försäkringar som aldrig kan betala nånting.
Förhoppningsvis är detta ett översättningsfel, i annat fall får vi väl hoppas att de inte håller stenhårt på ovanstående regel.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-04, 23:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jag brukar boka bil hemifrån, och har checkat flera gånger att jag har alla behövliga försäkringar förutom total självriskreducering!

Ändå har dessa förgrymmade uthyrare lyckats skrämma mig att hosta upp ytterligare försäkringar. Därför har jag kollat upp detta ytterligare och betalar därför aldrig dessa extraförsäkringar längre som uthyrare som Avis, Hertz med flera nästan tvingar på en..För övrigt så är nästan hela detta belopp en ren provision för säljaren/uthyraren!
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 09:20

Tack för svaren. En uthyrare uttrycker sig lite klarare ,med att följa trafiklagarna ,detta skulle då innebära att Du ej kör drogpåverkad,ej kör mot rött ljus,eller kör på fel sida vägen.
En uthyrare tillämpar CDW (collision damage waiver)
En annan tillämpar FDW ( full damage waiver)
Ingen anger att man kan köpa sig fri från självrisk. Försäkringar är en djungel av paragrafer. Man får bara hoppas att inget händer.......
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 11:02
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Hyrde bil på Kreta i höstas. Tod som vanligt självriskeliminering. Första dagen gick ett däck åt h-e. Troligt vis en vass sten på vägen. Ringde upp Avis. Efter en kort stund fick vi besked vart vi skulle köra för att få det fixat. Fråga om jag skulle byta däcket och hur och var domkraft med mm fanns. Fick besked att strunta i det. Kör till anvisad verkstad. Efter ca en timme var allt klart Hjulet byt och skadan lagad. Frågade sedan Avis vad kostnaden blev för däcket och fick svaret:"No problems. we take the cost". Således kan det vara olika när något händer.
Chras
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 11:27

Chras Va bra,då gick det att köpa sig fri från självrisk. Har Du gjort detta förut på fler öar? En uthyrare på Samos som säger sig ha FDW skriver på Danska att dom tillämpar UDEN EGEN RISIKO, kan kanske betyda utan självrisk,jag har inte fått svar på detta ännu.
Kunde Du köra till verkstad på ett "paff" däck?
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 13:28
liselotti
Gäst

Om du betalar resa och hyrbil med VISA-kort så ingår ersättning för självrisken i deras reseförsäkring. Det är lite olika maxbelopp beroende på bank.

Vi bokar alltid genom Holidayautos hemifrån. (Gratis avbokningfram till ett dygn innan hyrestiden börjar).
Då slipper man stå och svettas över en massa paragrafer och försäkringar på plats. Om man köper till deras självriskeliminering så ingår glas och underrede också.
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 14:01
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!

När vi hyrde i höstas då vi var på Kreta så fick vi med självriskelimenring och därmed behöver man inte heller bry sig om ev gamla bucklor etc, samt så hade vi försäkrat för både däck och undereede.

Jag gjorde som så att jag först mailade ett gäng olika och när jag fick sett ut dem som verkade bäst så kollade jag alla de olika benämningarna och gjorde en sammanställning och läste dess betydelse.

Därefter mailade jag tillbaka för bekräftning med slutkläm att inga ytterligare kostnader under några omständigheter, utan bara för bensinen som en av dem uttryckte sig.

Se skrev jag ut det på skrivaren och tog med mig och bif till kontraktet då vi hämtade ut bilen på flygplatsen.

Detta kostade oss 250 euro för en Hyundai Accent lev till/från flygplatsen i 15 dgr i Oktober.

Ps,Jag testade aldrig att pröva om de tagit böterna vi fick
fast vi skrivit "Inga ytterligare kostnader under några omständigheter"

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2008-03-05 klockan 14:04.
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 18:19
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Citat:
Chras Va bra,då gick det att köpa sig fri från självrisk. Har Du gjort detta förut på fler öar? En uthyrare på Samos som säger sig ha FDW skriver på Danska att dom tillämpar UDEN EGEN RISIKO, kan kanske betyda utan självrisk,jag har inte fått svar på detta ännu.
Kunde Du köra till verkstad på ett "paff" däck?
Det var inga problem. Det blev i låg hastighet men det gick. Sträckan var ca 2 km
Chras
Svara med citat
Gammal 2008-03-05, 19:06

Jag har nu fått reda på av en uthyrare att om hyrföretaget har insurance CDW (collision damage waiver) så får man betala självrisk om dom däremot tllämpar FDW (full damage waiver) så behöver man inte betala självrisk. Jag hoppas det är sant, i såfall är det ju bra att veta.
Svara med citat
Gammal 2008-03-06, 16:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Det där med skador UNDER bilen, gäller om du kör på en grusväg. Eller ska gälla, för jag vet inte hur det är om du kör på en sten på en asfalterad väg.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.