Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 11:52
Jensa Jensa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Ö med bra stränder nära Aten ?

Jag är fortfarande ganska ny i Aten... och väldigt ny i den grekiska övärlden !

Jag kommer få besök i slutet av juni av 6vänner hemifrån och jag skulle vilja ta dem till en ö den helg de är här nere.

De kommer tors-söndag så jag tänker mig att vi reser ut torsdagkväll eller fredag morgon och tillbaka till Aten lördagkväll (eller möjligtvis tidigt söndag så de hinner med sitt flyg vid lunchtid...)

Har någon tips på en ö med fina stränder och inte för långt från Aten ?
Vi söker inte direkt någon ö med ett stort utbud av klubbar utan mer goda resturanger och fina stränder.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 12:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Ö med bra stränder nära Aten ?

Citat:
Ursprungligen postat av Jensa Visa inlägg
Har någon tips på en ö med fina stränder och inte för långt från Aten ? Vi söker inte direkt någon ö med ett stort utbud av klubbar utan mer goda resturanger och fina stränder.
Jag tycker inte att någon av öarna närmast Aten har fina stränder. För att komma till riktigt fina sandstränder måste ni åka en bit bort, exempelvis till Mykonos, Paros och Naxos.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:20

..och hur lång tid tar det att komma dit ungefär ?
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:39
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Mitt förslag är Poros eller Hydra. Iofs är stränderna ganska mediokra men ändå helt ok. Men för övrigt är det väldigt trevliga öar med bra restauranger och ett lagomt stillsamt uteliv. Det tar en timme med snabbåt från Aten, 2,5 timme med färja. Ett tips är att ta hyrbil tillbaka fr poros till Aten. En fin bilresa på några timmer med vacker landskap, Epidavros och Korintkanalen innan man snabbt via motorvägen när flygplatsen.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 13:54

en timme låter ju som ett trevligt avstånd .. !

Bilresa är ju inte dumt men 7personer betyder minibuss om vi ska kunna åka allihopa tillsammans...

tack för tipsen !
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 14:57
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Vill du ha tips på bra boende på Poros är det bara att höra av sig.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 08:03
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
en timme låter ju som ett trevligt avstånd .. !

Bilresa är ju inte dumt men 7personer betyder minibuss om vi ska kunna åka allihopa tillsammans...

tack för tipsen !
Eller 2 bilar.. varför inte en runda på fastlandet? Dagsutflykt till Nea Makri tex härliga stränder du väljer mellan klappersten, sandstrand eller klipp bad..... 3 mil från Athen... spana in Rafina och Mati oxå! Ta er upp i bergen till Byn Grammatico och fråga byborna efter vägen till Sessi, härlig väg att åka på och jag lovar ingen blir missnöjd när man kommer fram, alla kan tom hitta egna badvikar! Härlig strand och 1 taverna med hemlagad GOD mat! Men som sagt då krävs bil..... kostar inte så mycket om man hyr via www.hyrbil.com

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 17:04
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Aghia Marina på Egina har en fin strand och lite lagom nöjesliv för en helg. Resan till Egina stad tar knappt en timme med Flying Dolphin har jag för mig. Sen tar man buss eller taxi till byn. Vackert landskap med ett välbevarat tempel med utsikt ända till Athen.
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 20:17
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Varför inte Spetses, båtentid mellan 1-2 timmar från Athen. Nu är det många år sedan jag var där men då hade ön många bra restauranger längs med hamnpromenaden och även upp i gränderna från hamnen. Vi tog små badbåtar ut på morgonen för att nå stränder som var helt ok. Vi var där tidig vår, det verkade som om "halva Athen" också var där!! Många greker m a o. Vidare fanns det jättebra bouzoukiklubbar där, vilket kan vara kul att avrunda ett restaurangbesök med om man vill visa sina svenska vänner hur man festar i Grekland. Unga som gamla samlas, dansar, sjunger... och det behöver inte bli senare än vad man själv önskar.

Jag minns min resa dit med ett stort leende på läpparna!! Men som sagt var, det var för många år sedan! Nu har du fått ett förslag av mig, hoppas du hittar det som passar er och att ni får en jättetrevlig helg!!

Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 18:53
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Andros. En timme till Rafina och två timmars båtresa till Andros. Det finns många fina stränder och man får vara ganska ensam. Det är grönt och vackert och många vandringsleder och källor och vattenfall. Det enda minus som ön har är människorna de är inte så serviceminded då de inte "behöver" turister annars en toppen ö med riktig grekisk mat ingen "turist" mat här inte. Hett tips från mig. Man bör bo i Chora och ha bil. Hoppas att ni hittar en ö som passar er.
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
..och hur lång tid tar det att komma dit ungefär ?
Lite för långt, cirka fem timmar. Åk till Hydra, då kan du impa på dina vänner med en unik ö helt utan bilar och mopeder. Det finns två sopbilar på Hydra, annars helt fritt från allt vad motorfordon heter. Det är en fantastisk plats, dock är inte stränderna bra, men klippbaden är inte dumma:

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.