Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 16:32
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Vespa Farligt?

Undrar över andras syn på att hyra vespa/moppe på Kreta?
Vissa säger att det är farligt,för trafiken är inte trevlig på Kreta.
Eller beror det på stup utan skydd?
Men är det annorlunda än andra Grekiska öar?
Både jag och maken har kört mc (om än i unga år).
Vi hyrde -07 på Cypern och det gick ganska bra (trots vänstertrafik)
Skulle grekerna köra så mycket hetsigare än cyprioterna?
Är det någon som provat både på Cypern och Kreta?
Sen en sista fråga. Om man skulle köra från Agia Marina till Elafonissos.
Har någon ett hum om hur lång tid det skulle ta?
Har blivit både avrådd och rådd att prova här på forumet.
Om det tar några timmar gör inget för resan i sej är halva nöjet.
Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 16:53
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Vespa Farligt?

Hej!

Att åka vespa till Elafonissi skulle iaf jag avråda till, bättre att hyra bil eller åka med bussen.
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 17:07
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag tycker att man gott kan hyra moppe på Kreta om man har det sunda förnuftet med sig, framförhållning och insikten om att det inte är som att köra i Sverige. Visst är det kretensiska folket rätt vilda i trafiken och bryr sig inte så mycket om stoppskyltar, lämna företräde, omskörning vid heldraget mm men är man hyffsat van bil/moppe/mc-förare ska det inte vara några problem. Jag tror det är störst risk om man redan från början är rädd och osäker, då kanske man ska avstå men inte annars. Rörigast är det inne i städerna men ute på de större vägarna kan man ta det i sin egen takt och hålla till på vägrenen. Jag skulle dock, precis som Bob-Kåre skriver avstå moppefärd till Elafonissi och istället ta en hyrbil eller buss. Det är låååångt och slingrigt men dock bättre vägar än vad vi var förberedda på. Ska ni bo kvar kan ni titta in på hotel glykeria och hälsa på svenska Agneta med familj eller bara njuta av en god måltid. Hotelet har en hemsida.

Trevlig semester!
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 17:13
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Att hyra Vespa är kul och ett bra sätt att uppleva ön.
Tänk på några saker:

1) Det är nästan omöjligt att hyra Vespa utan MC kort (A behörighet) på kreta. Jag har tom problem med min uthyrare som jag känner sedan många år.
2) Kör inte för fort på småvägar, bilar kör inta alltid på sin sida av vägen
3) Kör så långt till höger på vägen så slipper ni bli påkörda..

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 17:30
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Att hålla till höger är alltid en bra idé, dvs om det inte är ett stup på den sidan :0)
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 17:33
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej!

Om det måste gå på 2hjull rekommenderar jag att du i så fall hyr en riktig moped typ Peugeot Luxor.

Det är ett betydligt stabilare åkdon med större hjul som klarar ev hål,grus och stenar betydligt bättre!!!

Så är du inte riktigt ovan vid att åka så går det säkert alldeles utmärkt, men använd backspeglarna.

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 19:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag avråder också att dra till Elafonissos med moped. Dålig sittställning är tröttande och därmed inte bra i trafiken; små hjul direkt olämpligt om underlaget inte är perfekt, ramen iínte tillräckligt stabil.
Ni är erfarna och ansvarsfulla personer med erfarenhet. Låt inte de osäkra skrämma er, rädsla är farligare än trafiken på Kreta. Gör som jag, hyr en motorcykel på ca 200-250 cc för en person. En sådan är tillräckligt stabil och har stora hjul, oftast med bra däck, ta en enduro eller offroad. (En cykel för två kan vara tyngre, vägen dit är asfalterad.) Jag tror inte ni behöver mer än två timmar ner till Elafonissos.
Jag har kört omkring i många veckor, oerhört många mil över hela Kreta, och andra öar, och ännu inte varit rädd, kört av vägen, krockat eller liknande.
Dessutom har jag aldrig kört motorcykel innan jag började i Grekland, just på Kreta.
En gång var jag trött efter många mil, stannade och fällde ut stödet, trodde jag och cykeln föll ned över mitt ena ben. Jag kom loss efter överraskningen.
Let´s go!
Lefteris

Senast redigerad av xenos den 2008-03-27 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 08:56
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Vespa med små hjul är inte att rekommendera. Eriks råd att hyra en lättare mc är bättre.
Vägarna är asfalterade och helt ok utom de sista 300 metrarna. Från Agia Marina är det ca 8 mil. Första halvan av sträckan är rak och fin och andra halvan lite mer krokig men fortfarande fin.
Det finns lite olika vägar att välja på. De flesta väljer vägen mot Kaselli och svänger av mot Voulgaro Topolia, Elos etc.
Man kan också välja vägen genom Kastelli mot Falassarna vidare mot Sfinari, Kefali och ned till Elafonissi (den här sträckan är längre men med mindre trafik).
Det finns ytterligare ett par vägar men de lämpar sig inte för vespa eller mc (grusvägar och mycket damm)
Att köra bil eller mc på Kreta är inte märkvärdigare än på andra ställen om man är observant och kör med insidan av huvét. Använd regeln att tuta i "täckta" kurvor, vägarna är ju inte alltid så breda.
Stanna gärna till och upplev byarna längs vägen.
Finns det rum att tillgå kan jag absolut rekommendera en övernattning nere vid Elafonissi eller uppe i Kefali
God tur
lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-03-28 klockan 09:01.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 09:19
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Jag väljer att fylla i lite till då det kan vara svårt att kunna värdera en massa tips.

Ni skrev att ni åkt mc i unga år och då är det faktiskt lätt att överskatta sig själv om inte så efter några mil.

Värt att tänka på är att motorcyklarna idag har bet mer effekt och effektivare bromsar och just detta med bromsningen är ett stort dilemma bla återfallsknuttar när det väl gäller.

Själv har jag åkt mycket mc och moped privat och ser det som att en moped med stora hjul är att föredra(om man inte är så van) då den är lättare att hantera på alla sätt och vis och då främst pga sin automatväxling och bromsar i styret som tillåter en att kunna sätta ned benen när som.

Min sambo körde moped för första gången just på Kreta vilket gick fint och en stor orsak till det var att hon kunde sätta ned benen och efter en bergsrunda som introduktion så hamnade vi mitt i Heraklion

När det gäller mc tror jag det lätt kan gå för fort utan att man tänker på det?

Tar man det bara vackert så går det mesta och då gärna mixat med förstånd och mod

Mvh!

Senast redigerad av 91kg den 2008-03-28 klockan 09:26.
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 09:44
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ytterligare en avrådan att köra moppe till Elafonissi.
Men inte av samma orsaker som ovan, utan för att de flesta uthyrare inte tillåter denna tur med deras moppar då de anser det är för långt. Gör ni turen ändå och nåt skulle hända så kommer inte försäkringen att gälla.

Jag körde moppe för första gången i mitt liv på Kreta. Efter att ha testat andra öar kan jag väl inte säga att Kretensarna är speciellt mycket värre. Visst kan bilisterna köra hetsigt, men tar man det relativt lugnt själv är det inte nån fara. Och ute på landsbygden är det ju inte så mycket trafik. Inne i städerna, som Chania, är det viktigt att bara flyta med strömmen.

Så kör ni moppe! Eller hyr lättare mc, om ni vill till Elafonissi. (Till skillnad från tidigare inlägg, så har jag fått hyra mc på mitt bilkörkort...)
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 14:33

Wilda... jag har också fått hyra vespa i flera år där var vi ha vårt hus på Kreta. Men inte september 2007.
Sedan beror det ju på om du hyr EU moppe eller grek vespa....
Orsaken är en ny lag som polisen faktiskt kolla.

/Nico
Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 23:15

Oj vad många bra råd..Ja vad är egentligen en vespa? Jag trodde att vespa var vad grekerna kallade våra eu-moppar.. Men det är det inte eller? Jag menade att vi skulle hyra eu-moppe inte en trött moped som går i 30 utan lite lagom fart med en eu-moppe. Körkort har vi båda A och B så det blir ju inga problem att hyra. Det hade ju gått fortare med bil men det är inte samma känsla som med moppe.
Nu vet jag ett i alla fall.
EU-Moppe ska hyras men frågan är om vi kör till Elafonissi med moppen eller vi bara utforskar byarna runt omkring.
Tack för alla svar!
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 15:13
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Wognsen det finns ju små öppna bilar att hyra, då blir känslan nästan densamma som med en EU moppe.
Du kan ju dessutom ta bussen ned till E.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 17:35

Bra Lars!! De tänkte jag inte på.. Det blir det nog..
Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 19:18
Bennas avatar
Benna Benna är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Jag har kört mc till Elafonisi men jag hade för liten hoj (250 cc Custom) så den turen var nog inte direkt någon höjdare. Jag föredrar nog också någon liten fyrhjulsdriven bil som man kan fälla ner taket på.
// Benna
Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 17:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Att köra moped till Elafonissi skulle jag aldrig göra, jag körde en gång från Chania till Falassarna, det gör jag inte om, jisses vad det var jobbigt.

För övrigt tycker jag inte att kretensare kör värre än greker.
Svara med citat
Gammal 2008-03-30, 23:29
Agapi Agapi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För övrigt tycker jag inte att kretensare kör värre än greker.
Kretensare är greker.
Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 11:12
Hortlax Hortlax är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Kreta ska upplevas på två hjul!
Det är väldigt lungn trafik utanför "Old Road" och det är inte svårare att köra vespa på Kreta än i Sverige. Snarare är det mindre potthål o.s.v.
Har själv kört MC i 30 år, så jag har vana av dessa fordon, och på Kreta hyr jag alltid en tvåhjuling.
Med vespa har jag varit flera ggr. till Falassarna, till Sogia och till ett otal andra ställen både på södra sidan och öster samt västerut från Chania.
Det tar inte lång stund till t.ex. Falassana från Agia Marina, men det är klart, man ska gilla att färdas på två hjul.
Kan själv inte tänka mig att tillbringa en semester på Kreta utan att ha en springare utanför hotellfönstret.

Ett tips är väl att höra med uthyrarna om dom accepterar en utflykt dit eller dit med tanke på längden. Det har aldrig varit några problem, och dom har även skrivit in så i hyreskontrakten.

Använd hjälm och det som finns innanför, trevlig tur.
Bernt
Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 12:25
olivs avatar
oliv oliv är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej.
Jag o gubben min har också erfarenhet sen ungdomen med mc. Vi har (nu när barnen är stora) hyrt mc då vi varit i grekland, även på Kreta. Det är bra om det är en lite starkare cykel då man sitter två på den. Inga problem att ta sig fram o har du en karta så hittar du överallt. Rekommenderar att ta er tvärsöver ön till libyska havets byar o stränder, nära och fina vägar.
Till Elafonissi har vi ej varit med mc utan vi tog buss från chania till byn Paleochora (en spännande resa) övernattade där 1 natt i denna charmiga by, tog båt nästa dag till elafonissi och lokalbuss tillbaka till chania. (Allt detta blev lika billigt som att följa med charterresan till enbart Elafonissi).
Tror ej att det är några problem att ta sig till Elafoniss med mc och gärna en kross som ju tar sig i princip överallt.
lycka till
Svara med citat
Gammal 2008-04-05, 12:33

Hej,

vill påpeka att diskussions ämnet är "Vespa farligt".

När man kolla vilka skador turister härstammar dom flesta (enligt läkare på sjukhuset i Chania) från olyckor med vespor.

- vespor i Greklaand kör mer an 45 km som i Sverige är tillåten för Vespa med b körkort
- vespa är ofta dålig service på, så däck och bromsar kan (!) vara dåliga
- folk är inte van att köra vespa, då dom inte ha vespa hemma

---

När det gäller att hyra större MC så kan man inte göra detta med b körkort => och dessa kallas inte vespa.

---

Att hyra större (starkare) MC är helt klart att föredra.

---

Att åka till kreta och hyra vespa är helt klart att rekommendera om man vet om risker...

/Nico
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.