![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]()
Fredag igen och då är det som vanligt filmtajm!
Som många känner till är stress inte lika vanligt i Grekland som i Sverige. Men det finns undantag, bland annat när färjorna ska lägga till eller lämna hamnarna, då är stressigt värre. Något som den här filmen är ett bra exempel på. Förutsättningarna är dessa: vi är i Katapola på Amorgos, det har stormat i fem dagar, all båttrafik till och från ön har stått still i tre dagar, ingen har kunnat åka till eller från ön. Då helt plötsligt dyker Panagia Tinou upp i Katapola, tre dagar försenad. Trots att båten är tre dagar sen råder det en fruktansvärd stress i hamnen. Man tycker ju att tio minuter hit eller dit inte ska spela någon roll när man är tre dagar sen. Men så är det inte, varje minut är viktig. Kolla in stackarna som beställt varor, att de inte drabbas av hjärtattacker. Grigora, som hörs ibland, betyder skynda, snabba på... Två saker tänkte jag på när jag stod där och filmade: 1. Jag är tacksam för att jag inte kom med den båten. 2. Jag är tacksam för att jag inte behövde lämna ön med den båten. Det blåste nämligen fortfarande, inte storm, men inte långt ifrån. Det hörs kanske på filmen. Filmen är lång och finns här... Ni som har varit på Amorgos känner säker igen en och annan profil. ![]() Senast redigerad av Kalimera den 2008-11-18 klockan 13:33. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Ja, herrregud vad ineffektivt egentligen. Tänk vad mycket snabbare det hade gått om de hade haft allt gods på lastpallar och kört av med truck. Jag vet inte hur många man det var som bar paket, men de småsprnag hela tiden. Sen undrar man ju varför det var så bråttom, men det är ju klart. Ligger man tre dar efter tidtabellen, så kanske det blir lite stressigt.
Noterade en sak. Den lilla gula bilen som kör av med en släpkärra, den kör två minuter senare ombord igen. Denna gg utan släpkärra. Hade de en bil bara för den lilla kärran? /Netwolf |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En annan sak som var lite intressant just här var vattennivån i hamnen, landgången stod snett uppåt då båtens bildäck låg under kajens nivå, inget läge för bilar med låg markfrigång att köra iland. Mvh Janérik |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Brådskan föranleddes av att bogankaret började dragga och förtöjningstrossen i lovart började "rappa" på winschen. Fartyget började driva mot de förtöjda segelbåtarna.
Kalimera was here ![]() And here ![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
PANAGIA MOU.... Jössös vad det blåste. Men Panagia Tino har jag åkt med många gånger. Dvs den FÖRRA. Och jag måste säga att den verkade säkrare än den nya med samma namn...
Peter |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Är jag helt ute och cyklar eller har Kreta glidit in på Jannes "favoritöar" efter den långa vistelsen i Grekland i fjol?
Senast redigerad av bob-kåre den 2008-03-31 klockan 20:57. Anledning: skrivihop |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|