|
|||
|
|||
Hjälp önskas!
Är nybörjare i ö-luffarsammanhang och tänkte därför be er mer erfarna om lite (mycket) hjälp! Alla svar mottages tacksamt!
Vi är 4 vuxna och 2 små barn (1,5 och 4 år) och ska vara borta 29:e juni - 11:e juli. Det enda vi hittills har bokat är den sista hotellnatten i Athen.. När vi kommer ner landar vi 10.40 så då borde det väl inte vara något problem att ta sig ut i ö-världen samma dag? Vilken hamn rekommenderar ni att åka från? Behöver man boka biljetter hemifrån? Sen till nästa dilemma, val av öar.. Vi har bestämt oss för att åka till Naxos som verkar vara en bra ö för både nybörjare och små barn. Här har vi tänkt oss att inte bo inne i stan utan mer neråt Agios Prokopios / Agia Anna . Eftersom vi tänkt stanna här ett tag och barnen är så pass små, skulle vi gärna vilja ha ett hotell med pool - har ni något att rekommendera? Har hört att det finns gott om boende på Naxos - tycker ni att man därmed inte ska boka i förväg? Sedan till val av ö nummer två. Här har vi velat mellan Antiparos och Koufonissi och just nu är tanken Antiparos. Rätt tänkt?? Hur är det boende här? Förboka eller ej? Något ni rekommendera? Vi har tänkt börja på Antiparos och sedan ta oss till Naxos, fungerar det bra färjemässigt eller är det bättre att ta det i omvänd ordning? Ja det var väl det som vi funderar på just nu.. Som sagt vi är glada för alla små tips vi kan få! |
|
||||
|
||||
Sv: Hjälp önskas!
Hej!
Jag tycker ni gör ett bra val om ni väljer Naxos. Jag skulle ta färjan från Rafina till Naxos om jag vore er. Till Rafina tar ni er enkelt med buss.(kostade 3 euro för vuxna och 1.5 euro för barn 2007) Bussen till Rafina tar ca 30 minuter och går alldeles utanför flygplatsterminalen (mittemot hotel Sofitel).Biljett köpte man på bussen. Jag skulle inte förboka rum på Naxos det brukar inte vara något problem att få tag i boende. Tyvärr kan jag inte rekomendera något boende med pool men kolla i gamla trådar om Naxos så finns det säkert några tips. Jag har inte varit på Anti-Paros men det kanske blir nu till sommaren. Det är iallafall bra om ni tar den ön efter Naxos - det blir ju lite kortare resa därifrån till Aten. Lycka till med planeringen - vad ni än väljer kommer ni att få en bra semester nicka Senast redigerad av Nicka den 2008-04-26 klockan 23:14. |
|
||||
|
||||
Med så små barn (ja även utan) skulle jag tveklöst välja Koufounissi. Stränderna är barnvänliga, fina, nära och lättillgängliga där. På Antiparos har jag bara varit en dag, men stränderna som ligger nära staden är inte särskilt barnvänliga och i min smak inte särskilt fina heller.
|
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har inte varit på Koufonissi än (ska dit i sommar) men Antiparos är ett bra alternativ med barn. Vi var där när vår dotter var 1 år och det finns en barnvänlig strand till höger från färjan sett. Den är mycket långgrund och därför är det varmt i vattnet tidigt. Vi var där första veckan i juni och då var det 25 grader där och 18 grader i Prokopios på Naxos. (i vattnet, inte luften) Dessutom är Antiparos by väldigt mysig. Lycka till! /Ofelia |
|
||||
|
||||
Koufinissi, helt klart, mer barnvänligt ställe än stranden vid Finikas är nog svårt att hitta. Pouri stranden är också barnvänlig, dit går det badbåt, man kan även gå, men det är näst intill omöjligt att köra barnvagn dit.
// Helén |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|