Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-30, 10:51
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Rum på Kreta och hyra bil, "utanför säsongen".

Hej!

Funderar på att redan under åren 2008-2009 förverkliga en resa till Kreta "utanför säsongtid". Möjligtvis i november-december eller februari-mars. Någon som har erfarenhet av att resa runt med bil på Kreta under vinterhalvåret. Följande frågor dök upp så här i början av planerandet:

- Vädret är väl väldigt växlande då!? Regn och temperatur? Eventuellt som en svalare sommar i Norden...?
- Vad kan det kosta att hyra bil för 4 veckor i Chania?
- Är det lätt att hitta rum på mindre orter och är priserna lägre än under säsongen?

Jag håller på att bli riktigt "Kreta-biten"

Hoppas någon har några goa erfarenheter att dela med sig av
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 12:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Standard Sv: Rum på Kreta och hyra bil, "utanför säsongen".

Kul med fler KretafrälstaVädret offseason kan vara precis hur som helst. Blåst och regn hör inte till ovanligheterna och bland kommer det snö en bra bit ned i bergen så att även vissa byar kan få snö. Dock hör det inte till det vanligaste vädret.
Ibland blir det varmt som en svensk sommardag men kvällarna är ofta kalla så det gäller att ha med sig bådeoch-kläder. Jag har varit med om en vecka med 25 grader varmt i Februari och då tog jag ett dopp i havet även fast det var iskallt. Har i kontrast till det också upplevt 5-10 grader och ihållande regn brr. Då fick jag låna gasolvärmare från pensionatets ägare och fick det riktigt mysigt i min studio.
Rumspriserna brukar vara bra under lågsäsong och inte svårt att få tag på, bara att leta sig fram!

Jag älskar Kreta under lågsäsong och om vädret är dåligt finns det inget bättre än att kura in sig på ett mysigt fik eller en bar och läsa en god bok i ett par timmar. Sämre kan man ha det
Tror du får en jättefin upplevelse och en chans att upptäck ett Kreta som många turister missar.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 14:42
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Kreta är underbart under offseason.
Du har stan nästan för dig själv utom alla amerikaner.
Det kan regna, snöa eller vara hemskt varmt.
Jag har bott på plats så jag vet vad jag pratar om.
Kolla om hyrbilen går att hyra utanför säsongen bara?
Många har blivit blåsta då vissa hyrfirmor bara jobbar under säsongen.
Om du vill kan du få chansen att plocka både apelsiner och citroner samt äta av frukterna.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 15:18

Tack för svaren hittills!

Kul att "studera" här på Kalimera, har ju lärt mig ett nytt ord- offseason!

Det där med vädret blir nog inget problem eftersom man kommer från kalla Norden och från kusten dessutom med ett väder som växlar från dag till dag.
Det var just det jag tänkte, att det finns säkert så mycket att uppleva som liksom blir lite i skymundan av hettan och turistmassorna...Så jag ska definitivt göra slag i saken. Det där med hyrbil måste man då noggrannt höra sig för och jag ska göra lite utredningar nu redan när vi åker till Kreta i slutet av sommaren.
Svara med citat
Gammal 2008-04-30, 16:53
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
Du har stan nästan för dig själv utom alla amerikaner.
Uffe
Blev lite nyfiken på vad amerikanerna gör på Kreta offseason?

/Marco
Svara med citat
Gammal 2008-05-07, 10:33
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Patricus,
Jag skulle välja perioden november-december. Vädret är något stabilare och havet fortfarande varmt och badbart.
Efter oktober månads slut lämnar nästan alla turister ön och du har den för dig själv. Tänk dig Elafonissos i splendid isolation, det är en upplevelse, jag lovar.
Kretensarna börjar fira, ja i stort sett allt som går att fira och det är bara att deltaga och ha kul.
Tavernorna, särskilt uppe i bergen, får en helt ny dimension, när det är den lokala befolkningen som besöker dem och atmosfären blir helt annorlunda.
Hyra bil är inte något problem, det finns gott om biluthyrare i Chania som har öppet året om.
Ett råd är att alltid ha koll på bensintanken, då bensinstationerna inte ligger så tätt eller är öppna lika länge på vintern.
Rum brukar inte heller vara något större problem och inte kostar det så mycket heller.
Ute i de mindre byarna kan du alltid gå in på kafenionet och fråga så brukar rumsfrågan ordnas. Själv har jag aldrig blivit "bostadslös" på Kreta, inte ens i byar med ett fåtal innevånare.

Har du tur kan du kanske få vara med om att skörda oliver och göra raki vilket är en upplevelse i sig. Var inte rädd för att ta kontakt med människor om du ser något intressant.
Naturen skiftar. Snön kommer på bergen, kastanjerna kläder sig i sin rödgulbruna stass, olivträden grönsilvriga och så det blåa vattnet, du får alla årstider på "en och samma gång".
Upplev stämningen kring jul och nyår. Missa då inte saluhallen i Chania för där är det liv i luckan, som jag tror du inte upplevt tidigare.

Vad gör alla amerikaner?
Souda är ju en Natobas och dit anländer hangarfartyg och andra marina enheter för att bunkra upp. Besättningarna sätter då sin prägel på stan.
De flesta restauranger håller öppet för att tjäna pengar på amerikanerna.
Inte alltid så kul faktiskt.
Vi kanske ses, själv kör vi nog bil ner till Kreta och tillbringar vinter där.

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 12:58
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Om du vill kan du få chansen att plocka både apelsiner och citroner samt äta av frukterna.

Uffe[/quote]

Tillsammans med ägarna av hotell Glykeria i Elafonissi får man vara med och skörda oliver, göra egen olja och vara med på partaj som tack för hjälpen
Svara med citat
Gammal 2008-05-10, 08:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Souda är ju en Natobas och dit anländer hangarfartyg och andra marina enheter för att bunkra upp. Besättningarna sätter då sin prägel på stan.
Aha, jag var också undrande över dessa amerikaner. Själv är jag bördig från Boden, så jag kan föreställa mig hur det ser ut.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 09:39

Tack till Er alla för svaren!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.