|
|||
|
|||
solkräm
Hej!
Ännu en fråga angående solkrämer!! Har hört att man inte ska använda krämer med vatten i, och att denna kräm ska vara bra. Någon som använt detta märket? http://www.suncarecentral.com/FAQs.asp#whatmakesitwork Inzight |
|
|||
|
|||
Sv: solkräm
Hej!
Jag har haft jättebesvärligt med soleksem.Hittade en solkräm på Hälsokostaffären som heter ONLY BLOC.Den innehåller vatten ser jag nu men den har funkat perfekt för mig. Den du skriver om har jag aldrig hört talas om. Pia |
|
||||
|
||||
Hudläkare brukar rekommendera krämer med fysikaliskt filter. Jag köper själv dessa på Apoteket finns även för barn. Jag blir lätt brun men får tyvärr soleksem om jag använder vanliga solkrämer. Fungerar bara med fysikaliskt filter eller helt utan men det vill jag inte vara.
Eva |
|
|||
|
|||
Tack för tips!!
Förra sommaren sa jag att jag måste vara "allergisk" mot solkräm, det spelade ingen roll vilken sort jag använde så kliade det, kändes obehagligt eller så fick jag utslag. Tillslut fick jag vara utan och hålla mig i skuggan så mycket det gick. Det var INTE kul!! Så nu tänkte jag hitta något som gör att semestern blir behaglig. Det som Eva säger, stämmer så väl in på hur det var, så då ska jag försöka med fysikaliskt filter i år!! För säkerhets skull köper jag med den från hälsokosten också!! Tack båda, ni kan ha räddat min semester!! |
|
|||
|
|||
Oj!! Dubbelt inlägg!!
Senast redigerad av Inzight den 2008-05-19 klockan 14:47. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Mitt soleksem försvinner alltid när jag fått lite färg och om jag inte använder vanliga solkrämer får jag inget. Verkar vara en reaktion på solkrämen i kombination med solen. Tror att de finns ganska många olika sorters soleksem eller åtmistone grader av besvär. Hemma undviker jag alltid ansiktskrämer med solskydd och har inga som helst problem att vistas ute i solen. Är dock försiktig på våren och vistas bara korta stunder i direkt solljus. Pressande i solen har jag slutat med för länge sedan.
Eva |
|
||||
|
||||
Fysikaliskt skydd, innebär det att krämen är såpass täckande att den skyddar därför? En del av solkrämerna är miljöfarliga har det talats om nu och det gällde just de fysikaliska skydden, tror jag. Ska läsa artikeln igen.
Får bli någon 30-solskyddsfaktor till att börja med. Själv tänker jag nog hålla mig i skuggan och kanske ha tunna kläder som solskydd. (Säger jag nu, ja!) Aina |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén- som i alla år klarat mig utmärkt med Nivea köpta i små supermarkets |
|
||||
|
||||
Citat:
Kemiska filter: Tas upp av huden och absorberar solljuset i huden. Kemikalierna kan utsöndras med urin och bröstmjölk. Rekommenderas inte till små barn. Kan ge allergiska reaktioner. Fysikaliska filter: Tas inte upp av huden utan stannar på ytan och reflekterar solstrålarna. Oftast används titandioxid eller zinkoxid. ... Naturskyddsföreningen har granskat 18 solskyddsprodukter. Alla produkterna innehöll en eller flera av sju kemikalier som Naturskyddsföreningen anser är farliga för miljön. Miljögifterna sprids till miljön när man smort in sig och sedan badar eller duschar. .... Zinkoxid i fem solkrämer Naturskyddsföreningens test av 18 produkter visade att fem av dessa innehöll zinkoxid, ett ämne som inte är godkänt som UV-filter. De fem produkterna är: Naturén solcreme SPF 25 (CCS) Naturén Kids solcreme 30 (CCS) ACO barnsollotion 25 Bamse solskydd 30 (CCS) Sun Protection Body Cream 25 (CCS) Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-30 klockan 15:13. |
|
||||
|
||||
Jag brukar använda ACO:s solprodukter. Tycker att de är bra och de innehåller inte en massa parfym. Dock inte de med riktigt hög skyddsfaktor. Verkar att vara de som är värst om jag förstår det hela rätt. Vill ju inte vara nån miljöbov.
|
|
|||
|
|||
Hej!
Innan jag hittade solkrämen så fick jag soleksem av solen hemma,fick klä på mig för att kunna vara ute,annars såg jag för dj....klig ut!Ligger mycket under parasollen när vi är i grekland men klarar även av att sola utanför den en stund.Det kunde jag inte förr om åren Pia |
|
||||
|
||||
Piam.. med flera som har bekymmer med soleksem och liknande. Förbered er innan säsongen med att äta solbrun-tabletter. Finns på hälsokosten och kanske även i större i vanliga matbutiker. Finns även andra liknade produkter. Innehåller karoten. Jag har gjort så i ett antal år nu och det hjälper faktiskt. Man får liksom en grundfärg och bränner sig inte lika lätt då. Jag vet att många tvivlar på den metoden. Prova kan man alltid göra. Och man blir INTE morotsgul av dom. Om inte pillrar i sig väldigt många per dag då förstås... *L*
//Monica |
|
|||
|
|||
Vi brukar också förbereda oss med karotentabletter och det fungerar jättebra! Det har lindrat min dotters soleksém avsevärt, värt att prova!
|
|
|||
|
|||
Tack för tipset!
Skall köpa karotentabletter imorgon Pia |
|
||||
|
||||
En till här som äter karotentabletter! Självklart använder jag solkräm som extra skydd också, men har inte heller haft problem med soleksem sedan jag började med tabletterna. Rekommenderas med det varmaste!
Ivi |
|
||||
|
||||
En apotekare sa till mig "att ju högre solskyddsfaktor dessto större risk för eksem!"
Själv tål jag inte någon form av solskyddsfaktorer. Det blir som om dom stänger in värmen i min kropp och jag överhettas. Ja det låter skumt men så är det. Men jag hittade en underbar långärmad tunika på Indiskan. Den är tunnare än tunnast, den använder jag som solskyddsfaktor. Det funkar jättebra! Sen måste jag ju erkänna att jag inte ligger i solen och steker mig. Utan mig hittar ni i skuggan under ett träd Många brukar fråga varför jag fortsätter att resa till Grekland, men för den oinvigde går inte det att förklara //Guhawi |
|
||||
|
||||
Det finns ett mycket intressant test (och reportage) om solkrämer i senaste numret av Råd & Rön. Det var inte alltid den uppgivna solskyddsfaktorn stämde med verkligheten, ett av märkena uppgav att solskyddsfaktorn var 15 men i verkligheten var den bara drygt 11. På några andra var det tvärtom.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|