Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-13, 21:49
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Från luff till charter

Hejsan alla Kalimera vänner,
Jag har inte planerat att åka till Grekland i sommar p g a flytt mm. Men nu börjar abstinensen bli för stark och jag undrar om jag inte kan/måste klämma in en vecka Grekland. Ser ut som om det kan funka i mitten av juli.
Nu är budgeten lite begränsad och också tiden, jag har tidigare varit borta minst två veckor och luffat runt. Amorgos och Naxos är favoriter.
Nu gäller en vecka sol och vila med sonen som är 13. Jag vill gärna komma fram direkt så att man inte tappar dyrbar tid med båttransfer mm.
En fin sandstrand är ett måste, kommer att jämföra med Naxos :-)
Grekiskt byliv med mysiga restauranger och så lite charterkänsla som möjligt.
Några förslag? Jag har tittat lite på Parga. Läste dock att det var mycket myggor där, stämmer det? Är också nyfiken på Kreta men det verkar det vara långt från flygplatsen till de mysiga ställena, Triopetra, Paleochora....

Kalypso
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 21:12
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Från luff till charter

Hva med Kefalonia?
Skiathos er også bra med kort transfer og flotte strender..., bakdelen er at enten må man bruke buss til strendene eller buss inn til byen om kvelden... (dog kanskje for mye turister...?)
Paleochora tror jeg også skulle passe bra til deg som ikke vil ha for "turistisk", ca. 2.5 time transfer. Strendene der er ikke like gode som på Naxos, men fine utflukstsmuligheter til Fallserne, Elafonissi eller Balos...

Skal du ha chartertur med tilgang til fine strender og uten "båttransfer" så må det vel bli en av disse eller som du nevner..Parga...

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-06-14, 21:45
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Föreslår också Paleochora om ni skulle vilja åka till Kreta. Mysigt byliv, bra utbud av restauranger, inte mycket till "charterkänsla" och bra möjligheter till båtutflykter. Var där i början på maj i år och hade också bara möjlighet att vara borta en vecka, och trivdes utmärkt i Paleochora. Fick lite "laidback känsla" i byn.

/Marco
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 00:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

TA charter till Skiathos.....vill ni vidare är Skopelos nära.
Inte en mygga i juli...i alla fall inte 2006

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 17:05

Tack för alla svar!
Jag är nog mest sugen på Paleochora men måste erkänna att vägen dit över bergen skrämmer mig. Jag har en fruktansvärd höjdskräck och minns med fasa bussresor på Amalfi för ett antal år sen. Brukar föredra att köra moppe i de grekiska bergen
Skiathos har jag faktiskt varit på för många herrans år sen, och Skopelos är jag väldigt nyfiken på. Men som sagt vore skönt att bara kunna hasa ner till stranden den här resan när målsättningen är att bara vila, bada och äta härlig grekisk mat.
Vad tror ni förresten om Karpathos, finns det strand i byn där?
Kalypso
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 21:00
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Vägen från Chania till Paleochora är en relativt "snäll" väg kretensiska mått mätt, så jag tror inte att du behöver vara orolig för den sakens skull... För övrigt så tror jag att du hittar det du söker i P. Kanske även mygg, tyvärr Blev biten i maj, faktiskt! Även om det inte var många bett, men irriterande i alla fall. Nu tillhör jag tydligen den sorten av personer, som myggen älskar, resesällskapet har aldrig några problem...

Karpathos är en favorit också. Stadsstranden i Pigadia är OK, men inte så mycket mer. Om strandlivet är det viktigaste för dig skulle jag i så fall rekommendera boende i Amopi (lätt att ta sig till stan med buss eller taxi) eller Lefkos (de finaste sandstränderna finns här, men Lefkos är för övrigt "off").

Ivi
-som just har skrivit sitt TUSENDE inlägg Självklart blev det ett inlägg om favoritöarna Kreta och Karpathos

Senast redigerad av Ivi den 2008-06-15 klockan 21:13.
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 21:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
TA charter till Skiathos.....vill ni vidare är Skopelos nära.
Inte en mygga i juli...i alla fall inte 2006 Lissi
- m y g g , nei, men hvordan er det med veps/geting på Skopelos? Jeg har hørt noen skrekkhistorier om det
Kari
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 22:31

Hej igen,
Tack för lugnande ord om vägen till Paleochora. Myggor älskar mig också tyvärr. På mitt kära Amorgos har jag knappt sett till en mygga i juli, inte så mycket i Naxos stad heller. Men kanske beror det på att det ofta blåser på de öarna.
Getingskräckis på Skopelos låter inte så kul, om jag har höjdskräck så har sonen getingskräck. Min värsta getingupplevelse hade jag på Sifnos, det var en måltid när man knappt vågade öppna munnen av rädsla att en geting skulle flyga in, men det var en engångsföreteelse ska tilläggas.
Ja, nu får vi se hur det går med reseletandet. Paleohora el Karpathos? Någon nämnde även Kefalonia som ett alternativ såg jag, ska läsa på lite där också.
Kalypso
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 23:02
Agneta Agneta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Hej!
Jag brukar som du båtluffa och Amorgos och Naxos tillhör mina favoriter.
I år fick det bli en veckas charter och jag har valt Lesbos. Väntar med spänning på vad Janne och Camilla kommer att tycka om Lesbos.
Om du väljer Kreta så är Paleochora ett bra val. Bussresan kan dock vara jobbig om man "höjdskräck".

Agneta
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Agneta Visa inlägg
Hej!
Jag brukar som du båtluffa och Amorgos och Naxos tillhör mina favoriter.
I år fick det bli en veckas charter och jag har valt Lesbos. Väntar med spänning på vad Janne och Camilla kommer att tycka om Lesbos.

Agneta
Då är vi fler som väntar. När åker du? Vi åker den 7 september
och sitter just nu och funderar på om vi ska flyga hem den 17 eller senare.
Vi har bara bokat enkel ner än så länge.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 14:37
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Ja, jeg nevnte Kefalonia..., tror du skulle bli mest fornøyd med det.., men det er kanskje forde jeg selv angrer på at jeg ikke har lagt ruten dit selv i år
Om du ikke har Kalimera sin guide for Kefalonia så google på det! Det ser jo så fantastisk ut! Til neste år blir det min tur...

Ia
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 18:52
Agneta Agneta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Då är vi fler som väntar. När åker du? Vi åker den 7 september
och sitter just nu och funderar på om vi ska flyga hem den 17 eller senare.
Vi har bara bokat enkel ner än så länge.

Eva
Jag åker söndagen den 6 juli och hem redan den 13 juli.
Agneta
Svara med citat
Gammal 2008-06-25, 21:39
Mays avatar
May May är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hei!
Ser du funderer på Parga. Det er en perle, men ikke i juli!!! Alt for mye mennesker. Går i kø på havnepromenaden på kvelden. Var der i juli for to år side. Aldri mer!!! Men var der i mai tidligere. Helt topp!!! Men et sted jeg kan anbefale på det varmeste er Kardamili på fastlandet. 300 fastboende og lite turister, men det er en del greske dagsturister i juli. Brukbar rullesteinstrand. Var på Analipsi, Kreta i mai. Hyggelig liten plass med koselig lokalbefolkning, men stranda er ikke den beste. Skal til Georgioupolis 10.juli med fam. 6 voksne og barnebarn på 3 og 5. Gleder oss. Tror det er en fin plass. Noen som har erfaring? Kan også anbefale Kini på Syros. Karpatos er også bra, men stranda i Pigadia er ikke så bra. Da er det nok bedre strand på Skiathos. Bodde 500m fra byen og 100m fra stranda. Kjempebra! Ha en trivelig ferie, hva enn du måtte velge!

Senast redigerad av inkfish den 2008-06-26 klockan 15:01. Anledning: otillåten länk borttagen, se reglerna i FAQ
Svara med citat
Gammal 2008-07-14, 18:24

Tack för alla svar. Tänkte bara berätta för alla er hjälpsamma att det blev Kefalonia till sist. Har bokat flygstol och boende i Argostoli.
Kalypso
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.