|
||||
|
||||
Vår resa
Tillbringade första veckan i juni på Kefalonia tillsammans med min 7-åriga dotter. Första gången vi reste tillsammans bara vi två och vi hade en verkligt lyckad resa! Det var min första resa till Grekland och jag kan väl säga att det var precis som jag hade föreställt mej, men ändå inte. Kefalonia är en otroligt vacker ö, väldigt grön och bergen sätter underbar karaktär på landskapet.
Vi reste med Fritidsresor från Stockholm och allt fungerade klanderfritt. Vi bodde i Lassi, på Lassi hotell, och jag kände innan (och visste efteråt) att det var det bästa alternativet för oss. Bil ville jag inte hyra, dels för att jag kände mej osäker och dels för att jag kände att det faktiskt skulle innebära en viss stress. Nu tog vi dagen som den kom och fick ändå se en hel del av ön, samt hade all tid i världen att bara sola & bada också. En tidig morgon tog vi lokalbuss från busstationen i Argostoli till Sami, resan tog en knapp timme och framme i Sami rådde sömnig morgonstämning. Vi hittade snart en taxi, som jag förhandlade med att köra oss till Antisamos och sen hämta oss senare på eftermiddan. Funkade hur bra som helst. Antisamos var helt öde när vi kom dit, strax efter nio på morronen. En härlig känsla att ha hela den vitsteniga stranden för sig själv, passade på att fotografera och njuta av stillheten - omringad av de gröna bergen. Taxin hämtade oss exakt på avtalad tid och sen åt vi en sen lunch på kajpromenaden innan bussen tog oss tillbaka till Argostoli. Vi deltog också i Fritidsresors guidade rundtur till Myrthos (fotostopp), Assos, Fiscardo, lunch i Ag. Efimia, Melissanigrottan och Drogarati. Inte världens billigaste utflykt, men jag föredrog ändå den framför tex. lokala bussbolagets motsvarande rundtur (där dessutom stoppet vid Myrthos saknades). Nu hade vi en rar guide och fick på det sättet valuta för pengarna, dessutom kunde dottern hänga med i guidningen, det hade hon inte om vi tagit den engelska varianten. Bara ett par gånger använde vi oss av taxi mellan Argostoli och Lassi, trots att det var en ganska tung promenad. Uppförsbacke minst sagt! Dottern knatade på och ja, det funkade hur bra som helst. Funkade också bra att gå till och från Makris Gialos-stranden från hotellet. Bara man är beredd på att det tar lite tid och inte är stressad så tycker jag det är rätt onödigt att ta taxi i alla lägen. Sen kanske jag är bortskämd med en duktig tjej, vad vet jag Färjan till Lixouri tog vi också en dag och promenerade till lilla, röda stranden Lepeda ungefär två kilometer söderut. En svettig promenad!! Enligt en guidebok (kom ut ifjol) skulle det finnas en taverna i nära anslutning till stranden, men det visade sig att den numera var igenbommad. Alltså rann mina intensioner ut i sanden med min planerade lunch och möjlighet att få taxi därifrån... Blev lite nervös ett tag, kändes lite övermäktigt att behöva gå den långa vägen tillbaka till Lixouri igen. Lyckligtvis stötte vi på en vithårig, gammal man med cabriolet, som lät oss få skjuts tillbaka in till stan. Sänder honom en tacksam tanke i detta nu! Hann trots allt sätta fötterna i den röda sanden och njuta en stund, men det är ändå ingen strand jag skulle rekommendera sådär spontant. Lite väl övergiven i min smak. Hade tänkt ta oss till Xi-stranden, men bussarna gick så sällan (om överhuvutaget) och taxi hade jag ingen lust att betala. Ett par dagar tillbringade vi på Kalamia-stranden någon hundra meter från hotellet. En mysig liten badvik med granitgrå strand och vackra kalkstensformationer med grottor. Rätt mycket tång, men annars jättemysig. På stranden finns ett litet skyffe där ägaren serverar väldigt billig grekisk sallad, fruktsallad, hotdog, yoghurt med honung, öl, läsk... Solstolar och parasoll till minimipris dessutom. På tal om priser så verkar prisnivån på Kefalonia stigit något sen förra säsongen?! Nu åkte vi ju inte särskilt mycket taxi så jag var inte så hugad att pruta, men nu ska man nog stå på sig mer än rejält om du ska slippa mellan Argostoli och Lassi för fem euro - snarare är det minst sex euro som gäller. Förstod att taxipriset mellan Lassi och Makris Gialos inte heller längre går att pruta ner till tre euro, som jag förstått varit möjligt tidigare. Bussen mellan Argostoli och Sami var 10 euro t/r för vuxna och 6 euro för barn. Och färjan mellan Argostoli och Lixouri kostade 4 euro t/r för vuxna och 2 euro för barn. En öl på taverna kunde kosta alltfrån 2,- till 3,40 där vi rörde oss, läsken något billigare men inte mycket. Summasummarum är jag mer än nöjd med vår Kefaloniavecka. Ön kändes trygg i alla lägen och jag som gärna slipper värsta partylivet trivdes jättebra. Argostoli är en fin stad att strosa runt i och avstånden inte särskilt långa. Maten var god och dottern blev bra bemött på alla restauranger vi åt, hon vill ju ha mat hon känner igen och har lite specialkrav ibland Har mycket jag vill se av världen innan jag skulle återvända till Kefalonia, men det har inget med själva ön att göra utan att jag helst inte "snöar in" på samma ställe utan vill uppleva nya platser. En skön ö, kort & gott! |
|
|||
|
|||
Sv: Vår resa
Det låter som ni hade en jättemysig semester på Kefalonia. Jättekul att läsa, tack för att du delar med dig!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|