Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-17, 14:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Mat på planet

Har nu använt större delen av min lunchrast på att försöka boka mat på planet till vår Lesbosresa med Vingresor. Det går inte att göra själv på hemsidan och inte heller manuellt hos bokningen. Har bollats mellan Ving och Norwegian som Ving anlitar för flygningen och pratat med flera personer på respektive ställe. Ving skyller på Norwegian och de skyller på Ving. Ok kanske inget att bråka om när vi flyger så billigt men eftersom de skriver att egen mat inte får tas med planet borde alt vara att kunderna kan handla mat på planet. Har rest enkel med flera andra bolag bland annat Apollo och det har aldrig varit några problem att boka flygmat även om kostnaden blir densamma som vid t.o.r resor. Antar att även andra stött på detta problem men jag har aldrig hört talas om det tidigare. Väntar nu på att en chef på Vingresor ska ringa upp mig så vi får se om de kan presentera en acceptabel förklaring.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 16:39
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007
Standard Sv: Mat på planet

En enkel matsäck typ mackor, kalla pannkakor och liknande ska du väl kunna få ta med att äta på planet. Det har jag och många andra gjort. Inga problem. Låter konstigt det där... hmmm..
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 16:59
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
En enkel matsäck typ mackor, kalla pannkakor och liknande ska du väl kunna få ta med att äta på planet. Det har jag och många andra gjort. Inga problem. Låter konstigt det där... hmmm..
Ja det måste vi ju när det inte går att köpa mat på planet. Ny grej det här att svälta lågprisresenärerna lite Det står uttryckligen att ingen mat får tas med ombord på flygplanet. Antagligen vill de inte lägga ner adminstration på oss som köper de billigaste biljetterna men en nöjd kund är guld värd och kan vara den som köper en dyr biljett imorgon. Trodde aldrig att jag skulle hamna i den situationen att jag skulle behöva smuggla med mat på flygresan. Vi får äta stadig frukost här hemma innan vi flyger till Arlanda och vara glada över att vi får ta med mat till den lille då han är under två år och räknas som spädbarn.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 17:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
En enkel matsäck typ mackor, kalla pannkakor och liknande ska du väl kunna få ta med att äta på planet. Det har jag och många andra gjort.
Det har väl inte varit förbjudet tidigare, vad jag vet har reglerna för medhavd mat ombord stramats åt. Jag tror att det har med allergier att göra, detta diskuterades livligt i en tråd för någon månad sedan.

Här är den.

Att man inte kan beställa mat ombord bara för att man köpt en billig one-way, det tycker jag låter mycket konstigt.
Eva, har du fått något svar från någon ansvarig ännu?
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-17 klockan 17:10. Anledning: Tillägg av länk
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 17:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Det vanliga är väl att man beställer maten i samband med att man köper resan. Det finns ju en sådan funktion på bokningssidan för enkelbiljetter med charterflyg på Vings hemsida, likaväl som för andra biljetter.

Om/Att de inte har service utöver det när det gäller de billiga biljetterna tycker jag inte är särskilt konstigt. Det blir ju väldigt dyrbart om personalen ska administrera sådant.
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 17:20
Hellens avatar

Aha, problemet ligger alltså i att det skall kompletteras, det uppfattade inte jag i Evas inlägg, jag läste det som att det inte gick att boka.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 17:38
Elisabets avatar

Jag antar det eftersom Eva skrev härom dagen att hon hade bokat biljetter till Lesbos.
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 17:43
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag antar det eftersom Eva skrev härom dagen att hon hade bokat biljetter till Lesbos.
Smart uträknat
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 20:19
MonkanSs avatar

Tack för tipset Hellen. Har ögnat igenom vad som skrivits där ang orsaker till varför man ej får ta med egen matsäck. Allergier, kladd, mm.. blev dock inte så mycket klokare på det..
Det blir nog kalla pankisar o ostmacka iaf. Vad det gäller allergier så bör det vara helt riskfritt. Så kladdigt lär det inte bli heller. Inte ens om man har brett på lite äppelmos innan man vikt ihop dessa..
Angående jordnötter så brukar de väl sälja sådant till lilla drinken. Eller har de sluta med det?
Iaf så ska jag kanske läsa på lite bättre om vad man får och inte får medföra genom säkerhetskontrollen kanske.

//Monica
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 20:25
Hellens avatar

Citat:
Angående jordnötter så brukar de väl sälja sådant till lilla drinken. Eller har de sluta med det?
Jag vet inte, vi har i 16 år alltid haft nötfria flygningar där de talat om att man inte kommer att servera eller sälja några, ev. medhavda jordnötter får ej heller förtäras på dessa flighter.
Har man så kraftig allergi anmäler man det till flygbolaget innan man reser. Det var från SAS jag fick svaret att de helt slutat med jordnötter.

Finns det ingen här som jobbar i branchen och vet hur det är med anledningen till att man inte får ha mat med sig?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:41
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

När vi har flugit med Sterling har vi inte beställt mat när vi bokat biljetterna, men väl på planet har det ändå gått att köpa sig en fika. De sista gångerna har vi åkt med MALEV Kastrup-Thessaloniki och då har vi fått både mat, kaffe, vin och öl utan att ha beställt detta i förväg - Däremot har man vid bokning av biljetten kunnat ange om man velat ha specialkost som t ex vegetariskt.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:48
MonkanSs avatar

Nu har jag läst på hos Tui Fly.. som jag ska resa med.

Så här står det ang mat:

Dessvärre tillåter vi inte egen mat ombord. Huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker.

Fast vi hade egen matsäck med sist vi flög med dom. Och det var då ingen som reagerade på det. Så alltså.. jag tar med egen matsäck som planerat. Och skulle de protestera så får man väl äta den lite i smyg.. *hehe*
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:52
Eva Ls avatar

Ingen ansvarig har ringt upp mig och jag har kräft en förklaring och inte detta bollande mellan Ving och Norwegian där de skyller på varann. Nu har jag varit väldigt upptagen på jobbet i em så de kan ha försökt men inte kommit fram. Försökte boka maten direkt när vi bokade resan men det gick inte. Tänkte att det var datatekniskt och försökte sedan flera gånger men utan att lyckas. Ving har ju förövrigt fått pris för sin hemsida. Det enda konkreta besked jag fått från en av säljarna är att det inte är datatekniskt utan att de inte säljer mat till de som reser på enkelbiljett. Det ansvaret la hon på Norwegian men de i sin tur sa att det är Vingresor som bestämmer vilka som ska få äta på planet. Om de säljer något under själva flygresan har ingen kunnat svara på.
Nu är det inte hela världen och vi lär inte svälta ihjäl men eftersom vi flyger från norrland först och kanske också ska färdas en del när vi kommer fram blir vår resa ganska många timmar totalt. Jag har full förståelse för att flygresenärer inte får ta med egen mat men då måste de sälja mat på planet och inte agera som de gör nu.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:57
Hellens avatar

Du skriver väl när du löst det, det här verkar ju jättekonstigt, klart att du kan kräva ett svar.
Inte säljer mat till dem som flyger enkel..., det kan ju inte vara krångligare än att några åker och skall vara borta i en vecka och andra i två.

Du får väl ringa Sverker
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 21:59
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Vi flög med My Travel till Lesbos -06. De som inte bokat mat kunde handla fika ombord. Kaffe och en ganska stor macka typ fralla.
Svara med citat
Gammal 2008-06-17, 22:02
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg

Du får väl ringa Sverker
// Helén
Kanske det men jag gissar att Ving löser det här lilla problemet innan dess. Sverker är förövrigt släkt med mina barn på deras fars mammas sida.

Jag kommer att berätta hur allt slutar oavsett vi får bita på naglarna eller inte. Funderar på att smuggla fetaost och tomater i barnmatsburkar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 00:15
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Försökte boka maten direkt när vi bokade resan men det gick inte.
Vad märkligt. När jag har bokat med Ving har man varit tvungen att aktivt välja bort mat på flyget om man inte vill ha det. Provade att göra en spökbokning nu på en enkel biljett till Samos i september, och det var så nu också. Valde man inte bort maten så blev den automatiskt bokad.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 00:26
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Provade att göra en spökbokning nu på en enkel biljett till Samos i september, och det var så nu också. Valde man inte bort maten så blev den automatiskt bokad.
Samma här....testade oxå att boka en enkel på Ving och jag var tvungen att AKTIVT ta bort maten för att inte få ett tillägg....mysko...

Senast redigerad av Rinaki den 2008-06-18 klockan 00:35. Anledning: tidningsanka... :)
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 08:58
magdalenas avatar
magdalena magdalena är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Nu har jag läst på hos Tui Fly.. som jag ska resa med.

Så här står det ang mat:

Dessvärre tillåter vi inte egen mat ombord. Huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker.

Fast vi hade egen matsäck med sist vi flög med dom. Och det var då ingen som reagerade på det. Så alltså.. jag tar med egen matsäck som planerat. Och skulle de protestera så får man väl äta den lite i smyg.. *hehe*
Då hoppas jag verkligen att det inte finns nån allergiker ombord speciellt dom som har nötallergi på flyget för att du har din egen mat med dig. Då har inte besättningen kontroll på vad du har i din lilla matsäck. Detta kan man faktiskt respektera. Den personen kan få problem med andning och jag tycker man ska respektera TUI Fly Nordics och Thomas Cooks regler, det kostar 150kr t&r för deras lactosmat som jag beställer vid bokningen, så vet dom att det finns allergiker ombord.
Svara med citat
Gammal 2008-06-18, 09:06
Hellens avatar

Då min son i vintras flög hem från USA var det en kvinna på flyget som inte kunde acceptera jordnötförbudet.
Han behövde som tur var bara ta Betapred så hävdes reaktionen.
Det meddelades vid planets start att det inte var tillåtet med jordnötter, först när en flygvärdinna talat om för kvinnan att hon skulle få betala en ev. nödlandning gav hon med sig. Om detta bara var ett tomt hot från personalen har jag ingen aning om, men det är hemskt tråkigt att man inte respekterar allergier, det är ingenting man själv valt att få...
// Helén
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:27.