Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-07, 11:18
MajaB MajaB är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Rafina - har vi gjort bort oss?

Lite ogenomtänkt har jag bokat färja från Rafina på onsdag. Jag levde i tron att det var nära Athen, nu när jag ser en karta så är det ju inte så nära som jag trodde. Någon som rest därifrån?

Hur åker vi dit?
Kommer vi hinna dit? vi landar på flygplatsen 10.40, färjan går 16.00.

Vi måste också hinna hämta upp biljetterna, och vi väntar fortfarande på att få info om vart. Vi åker med SeaJet. Någon som vet??? (börjar få lite lätt panik)

Tack snälla!
/Maja

EDITERAT: puh, skulle kanske googlat lite först. Har kollat lite själv och inser att det nog inte är någon fara. Om taxi kostar 20-25 euro kan det ju inte vara allt för långt. Verkar också gå bussar. Så nu är jag lugnare. Tack för att du tog din tid att läsa.

Senast redigerad av MajaB den 2008-07-07 klockan 11:38.
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 11:40
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Rafina - har vi gjort bort oss?

Hej!
Du kan vara lugn ni hinner med färjan! Vi åkte från Rafina förra året det var hur smidigt som helst. När ni kommer ut från flygplatsen går ni över den första vägen (där går bussarna till Aten och Pireus). Ungefär vid den lilla kiosken stannar bussen till Rafina. Den brukar gå en gång i halvtimmen under högsäsong. Biljett köper ni på bussen - kostade förra året 3 euro för vuxna och 1,5 euro för barn. Bussresan till Rafina tar ca 30 minuter. När ni kommer fram till Rafina finns det flera biljettkontor runt hamnen. Gå in på ett som säljer båtbiljetter med det bolag som ni har bokat. Jag antar att ni fått ett bokningsnummer och isåfall är det bara att visa det så får ni era biljetter. (Vi hade bokat med Hellenic Seawaays förra året och det var inga problem.) Rafina är ett bra mycket trevligare ställe att vänta på färjan på än Pireus. Det finns flera restauranger och kafeèr i hamnen där man kan äta något gott medan man väntar. Är man jättesugen på att bada går det också även om det inte är någon toppenstrand.
Jag önskar er en trevlig semester!

nicka
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 12:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Nyss hemkomna från Grekland med både utresa och hemresa från Rafina så kan jag bara säga att har ni 90min mellan det ni klivit ut från ankomsthallen till färjan ska gå så hinner ni åka med BUSS..(även om ni får vänta 30 min på avgång.) Det kostar 3 euro per pers och resan tar 35 min.Buss gick en gång i halvtimmen...Den stannar nere i hamnen i Rafina och där ligger färjekontoren på rad...
Vi tog buss 16.15 var i Rafina 16.50 och handlade båtbiljett till båten som skulle avgå 17.30..Bara att kliva på direkt och PRICK 17.30 avgick båten... Slösa INTE pengar på taxi om ni har så gott om tid! De pengarna kan ni ha till roligare saker!!
Ha en härlig resa!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 23:35
MajaB MajaB är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej på er båda! Tack snälla för info. Nu känner jag mig mycket lugnt :-)
Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 11:03
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Här sitter jag relativt nyss hemkommen från Grekland, vis av erfarenhet så tänkte jag i år summera lite vad olika saker kostar, bl.a. taxiresor, en post jag upplever att det är lätt att åka på att betala mer än vad man behöver

Vi betalade i år 25€ för fyra personer inkl bagage från Rafina-flygplatsen, eftersom jag inte hade en aning om vad det kostade, så frågade jag paret som kom i taxin efter oss om de också åkt från Rafina och vad de betalade. Priserna varierar rätt rejält, de hade betalat 35€, de var också fyra personer med bagage.

Hur mycket har ni andra fått betala?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 11:22

Jag måste bara fråga fast jag inte har med det att göra egentligen, men varför tar ni taxi när bussen går flera ggr i timmen och tar drygt 30 min bara.3 euro per person. Just från Rafina är det ju så NÄRA till busshållplatsen.

Lissi - som kanske sticker ut hakan nu
Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 11:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Bussresa var inte aktuell med tre sjösjuka personer som hade haft en h**vetes resa.
Ett annat år blir det buss, i det här fallet var det helt klart värt de extra 13€ vi vick betala.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 11:52

OJ, det glömde jag alldeles bort. Förlåt!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-07-15, 13:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Hur mycket har ni andra fått betala?
Ja, då åkte vi väl på en nit. Vi fick betala 37€ till Rafina (3 pers inkl bagage) . Hade kollat med hotellet via tel vad en taxi skulle kosta och de uppgav mellan 35 och 40 €. Vi åkte på mätaren. Försökte avtala ett pris, men han hävdade att han bara körde med mätaren.

Buss var inget alternativ denna gg, då klockan var sent slagen.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.