|
|||
|
|||
Kuling og katamaraner
Er det noen som har erfaring med hvor mye vind de raske båtene på ruten Tinos/Syros til fastlandet "tåler" før de holder seg hjemme? Store deler av sommeren blåser det liten kuling fra nord, vindstyrke 8-12 meter pr sekund. Kan man si noe generelt om det?
Stephan |
|
|||
|
|||
Sv: Kuling og katamaraner
Jag kan inte säga något generellt om detta men var förvånad över vilka vindar dom gav sig ut i, under vår resa till Amorgos i juli. Det var helt klart mer än 12 meter per sekund. (Vi bor på Västkusten och är vana vid blåsigt väder.)
På dit resan från Naxos så blåste det rejält. Då ställde dom inte in, utan sänkte farten. |
|
||||
|
||||
Tyvärr så ställer de inte in båtarna förrän det blåser mer än 8 Beaufort vilket är mer än 17,2 m/s. Vi var med om en hemsk båtresa den 12 juli i år.
Aldrig mer "highspy"båt för min del. Jag vet inte hur mycket det blåste, men jag är övertygad om att det blåste rejält. Gissningsvis 16m/s // Helén |
|
||||
|
||||
8-12 meter pr sekund är ungefär 6 beufort, då borde katamaranerna gå. Egentligen är inte vinden det stora problemet, det är vågorna som ställer till det.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Vennlig hilsen Stephan |
|
||||
|
||||
Kolla på poseidon.ncmr.gr/weather_forecast.html
Man kan få ett litet bildspel över tre dagars prognos. Då ser man att det finns några klassiska blåshål: Andros-Tinos, Ikariska havet, Karpathos och sydöstra Kreta. |
|
||||
|
||||
Vi åkte med en av de relativt nya och stora Blue Star-färjorna (Blue Star Paros) från Paros till Aten torsdagen den 31/7 i år.
Det hade då blåst runt 8 Beaufort 3 dagar i rad, och inga färjor ställdes in. Såg flera röda Vodafone-katamaraner ute på vattnet, och möjligen körde de något långsammare, men inga inställda turer då i alla fall. Blue Star var knappt försenade alls. Senast redigerad av Surfdude den 2008-08-07 klockan 09:27. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|