Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-15, 08:23
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006
Standard Kameratips !

Funderar på att byta upp mig inför min nästa resa och skulle vilja ha lite tips om bra kameror !
Är det läge att sikta på en kompaktkamera med så mycket som 10 megapixlar ?
Finns det någon bra kamera som är extra tålig mot vatten och vind etc. etc...
Tar tacksamt emot era tips.

-Vad har ni själva för kamera med på resan ?
Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 08:46
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Kameratips !

Själv anväder jag en Nikon D60 i Grekland, men håller just nu på och kollar på en ny - kompaktkamera. Just nu är jag inne på en Canon PowerShot A650 IS. En systemkamera passar inte att släpa runt på under skidsemestern t.ex. I Grekland är det däremot värt "besväret" att släpa runt på den. Man har ju en dagsryggsäck som ändå måste fyllas.

Olympus har vädertåliga kameror, jag hade en sådan förrut, men den var jag inte nöjd med. Jag använder bilderna mycket. Förstorar, gör fotoböcker, scrappar osv. Då vill jag ha stoora bilder av bra kvalité med fin skärpa.

Fotar man däremot bara för att få hem lite minnen, och framkallar i "normal" storlek (10*15?) duger den utmärkt. Dock kan tilläggas att jag köpte kameran för 2 ½ år sedan, så de som säljs idag håller bättre kvalité.

Senast redigerad av Siri A den 2008-08-15 klockan 08:52.
Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 09:34
Homeross avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Själv anväder jag en Nikon D60 i Grekland, men håller just nu på och kollar på en ny - kompaktkamera. Just nu är jag inne på en Canon PowerShot A650 IS. En systemkamera passar inte att släpa runt på under skidsemestern t.ex. I Grekland är det däremot värt "besväret" att släpa runt på den. Man har ju en dagsryggsäck som ändå måste fyllas.

Olympus har vädertåliga kameror, jag hade en sådan förrut, men den var jag inte nöjd med. Jag använder bilderna mycket. Förstorar, gör fotoböcker, scrappar osv. Då vill jag ha stoora bilder av bra kvalité med fin skärpa.

Fotar man däremot bara för att få hem lite minnen, och framkallar i "normal" storlek (10*15?) duger den utmärkt. Dock kan tilläggas att jag köpte kameran för 2 ½ år sedan, så de som säljs idag håller bättre kvalité.
Söker nog då en liknande som dig, eftersom jag har samma mål med min kamera.
Nu har jag visserligen en ganska bra kompaktkamera som jag varit väldigt nöjd med (Panasonix Lumix FX8), men den är också 2½ år gammal och utvecklingen har ju nu gått snabbt framåt.
Söker en tåligare modell. Ingen nackdel om den tål vattenstänk och snö.
Fotar ju som sagt även en hel del vinter- och skidbilder.
Vill även ha bra zoom-möjligheter, bra blixt.
Ska ta och kolla på Canon PowerShot jag med.
Har även jag hört en del negativt om Olympus, tyvärr. De har ju annars helt vattentäta kompaktkameror som gjorda för att snorkla med.
Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 09:54
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Söker nog då en liknande som dig, eftersom jag har samma mål med min kamera.
Har du möjlighet/lust att köpa två kameror så gör det! Med en systemkamera har man helt andra möjligheter. Har du stativ kan du ta knivskarpa bilder i mörker utan blixt. Det negativa är såklart att man drar sig för att ta med den. Jag provade fota med min gamla kamera igår. Jösses vad liten den kändes!

Blixt tycker jag är det största problemet. Det är lätt att bilden blir onaturlig.

Canon PowerShot passar nog ganska bra. Den modellen jag nämnde i mitt förra inlägg har utfällbar- och vridbarskärm. Man kan alltså "vika in" skärmen. Hur det är med övrig tålighet vet jag inte, men kameror utan "väderskydd" borde väl inte paja för lite lätt snöfall?
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 11:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
-Vad har ni själva för kamera med på resan ?
Har alltsedan min första digitalkamera rest med Canon Ixus, och nu på senare år med Ixus och Panasonic TZ. Har under åren haft tre olika Ixus, var mycket nöjd med den första, nöjd med den andra och mindre nöjd med den senaste. Formatet var bra, men färgåtergivningen mindre bra. När det gäller Panasonic TZ var jag nöjd med TZ 1, mycket nöjd med TZ 3, och supernöjd med den senaste: TZ 5. Nu fotar jag med en TZ 5 och Camilla med en TZ 3.
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 11:58
Homeross avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har alltsedan min första digitalkamera rest med Canon Ixus, och nu på senare år med Ixus och Panasonic TZ. Har under åren haft tre olika Ixus, var mycket nöjd med den första, nöjd med den andra och mindre nöjd med den senaste. Formatet var bra, men färgåtergivningen mindre bra. När det gäller Panasonic TZ var jag nöjd med TZ 1, mycket nöjd med TZ 3, och supernöjd med den senaste: TZ 5. Nu fotar jag med en TZ 5 och Camilla med en TZ 3.
Tack för tipsen.
Har själv varit nöjd med min Panasonic FX8 men jag känner som sagt för att byta upp mig något.
Vill bl.a. ha bättre blixt, bättre zoom-möjligheter samt högre megapixel.
-Ska kolla på Panasonic TZ3 samt TZ5.

PS. Tål de även vattenstänk så är det ju topp !?
-Du känner inte till någon bra kamera att snorkla med. Har de senaste åren köpt engångskameror (27-bilders) som tål ett djup på 10 meter. Dessa tycker jag man får bra bilder med, men söker något digitalt alternativ !

/Homeros
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 12:17
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vill bl.a. ha bättre blixt, bättre zoom-möjligheter samt högre megapixel.
TZ 5 har 10x optisk zoom (från 28 mm vidvinkel), upp till 17x om du tar på sämre kvalitet. Tror den är på 9 megapixel. Det är den bästa kamera jag ägt.

Citat:
Tål de även vattenstänk så är det ju topp !?
Vet ej, min har blivit blöt av regn och tålt det, men det har bara varit några droppar. Det finns ett vattenhus att köpa till, då kan man dyka med kameran. Kostar dock en slant. Vattenhuset alltså, inte att dyka.
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:17
Siri As avatar

Citat:
Det är den bästa kamera jag ägt.
Som sagt letar jag också efter en ny kompaktkamera. Har fortfarande inte bestämt mig.

Får man se en provbild? Skulle vara till stor hjälp.
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 18:39
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Som sagt letar jag också efter en ny kompaktkamera. Har fortfarande inte bestämt mig.

Jag äger också en TZ5 sedan i våras och är också jättenöjd!
Det enda aber jag kan komma på är att det blir ganska gryniga bilder (mycket brus) i lite sämre ljusförhållanden. Speciellt vid zoomning, naturligtvis...

Bilder finns här!

Sven
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 12:35
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Hinner inte nu Siri, det får bli en annan gång. Många av bilderna jag publicerar på Kalimera och på BloggaMera är tagna med en TZ. Tyvärr är de inte lika bra som i "verkligheten", alla publicerade bilder är kraftigt komprimerade.
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 13:28
Siri As avatar

Citat:
Hinner inte nu Siri, det får bli en annan gång.
Ingen fara. En annan gång.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:42.