Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-27, 18:50
Eupheme Eupheme är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Räcker pengarna?!

Hej!

Jag och min kille ska åka utomlands bara vi för första gången någonsin nu i september (vi har hållt ihop i snart 4 år så vi tycker att det är på tiden)! Det blir en sista minuten av något slag. Målet är Chania på Kreta där ingen av oss har varit innan. Det går ju en hel del resor dit fortfarande till hyfsade priser. Problemet är att i.o.m. att vi är unga (22 och 24) så har vi det ganska begränsat med pengar och vi känner oss inte helt säkra på hur mkt det går åt när man lever där nere, särskilt sedan euron kom. Jag har tittat runt en hel del här i forumet i tidigare trådar om budget men känner mig ändå inte helt säker. Jag skulle verkligen uppskatta ett eget svar. Hur långt klarar man sig på ca 5000 kr i fickpengar (boende är alltså borträknat) om man är två personer som ska äta ute varje dag, utom möjligtvis frukost? Vi kanske inte letar oss in i gränderna till de billigaste tavernorna varje dag. Dessutom kommer det nog bli en hel del dricka under dagen som läsk, drinkar och öl. Räcker pengarna? Vi har nämligen räknat med att vi kan göra av med ca 11000 på en vecka, mer har vi inte råd med, så 6000 till resa/hotell och 5000 till fickpengar. Vi kommer att vara iväg en vecka.

Tacksam för svar,
Emilie
Svara med citat
Gammal 2008-08-27, 21:57
bellan bellan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Räcker pengarna?!

Hej!
Jag tror att 5000:- är lite nätt! Skulle nog satsa på 7000:- om jag var ni. Vi var i väg förra året till Korfu. 2 v, 2 personer, och vi gjorde av med drygt 12 000:- men då åt vi faktiskt hemma i lägenheten ganska många dagar på lunchen. Räkna med att t.ex. solstolar kostar 80:- per dag, frukost ca 50:- per person, lunch ca 70:- per person och middag med öl ca 110:-. Där utöver tillkommer ju vatten, snacks, ÖL/VINoch AC/värdeskåp om ni vill ha det. Bättre att ha lite extra än känna att man får snåla hela semestern!!! Hoppas ni får en kanon resa, men det får ni så länge ni väljer att åka till Grekland!
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 08:34
thomas thomas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej
Ta bort solstolar,paraplydrinkar och frukost på stan. Så klarar ni er nog. Ät middag på enklare tavernor, ingen vit duk.Titta oå matsedeln och priserna innan ni går in.Gå dit grekerna går . Man kan även gå in i supermarket när man skall ha en öl eller läsk på stranden.
Ha en trevlig semester.
Thomas
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 09:12
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Förra året när jag var på Kreta hade jag med mig €300. Åt lunch och middag med öl ute. Öl/vin snacks hemma och någon/ra drink ute.

Hade kvar ca €50 när det var dags att åka hem.

Räknade ut att det gick åt mellan 30-40 euro om dagen och då kände jag inte att jag snålade särskilt mycket. Men då åkte jag inte på några utflykter som brukar vara ganska dyrt.

Edit:

Ska vara lite mer specifik. 5000:- blir ju drygt €500 alltså €250/person
Är ni borta en vecka blir det ungefär €35/dag och person

Lite prisexempel per person (ur min synvinkel)

Lunch: kan kosta mellan €3 (Gyros med läsk) - €10 (Club sandwich, hamburgertallrik med öl och dricks)

Solstol med parasoll: ca €4 (Hittade gratis på en Blue Village-anläggning)

Middag: Hamnade oftast någonstans mellan 15-25 euro för mig. Detta med öl/vin (ibland både och ) och dricks. Givetvis kan middagen bli både dyrare och billigare beroende på person.

Så summan sumarum. Vill ni festa lite extra någon/ra kvällar käka lite billigare och hoppa över solstolen ett par dagar och ändå hålla budget.
Och ja ni klarar er på 5000:- men ni får tänka er för lite och göra upp dagsbudgetar (Hmm... heter det så?)

PS: AC kommer ni inte behöva i september tror jag.

Senast redigerad av Rob Roc den 2008-08-28 klockan 09:40.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 10:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om ni gillar traditionell grekisk mat kan ni hitta en del prisvärda smärätter på mindre tavernor. En Chorta, fava och grekisk sallad kan delas på två och då får ni en god väl sammansatt lunch och kan skippa hamburgertallriken. Ofta nämns just gyros som jag äter ibland och hamburgertallrik som jag aldrig äter som tänkbara lågprisalternativ men det grekiska köket har så oändligt mycket mer att erbjuda men håller er undan från tavernor som bara har turisterna som målgrupp.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 12:37
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej. Här kommer ett tips. Jag har många ggr velat ut o resa.
Men har egentligen inte haft råd att slösa.
Så jag har löst detta så här.
Vissa tycker säkert det är ett alldeles knäppt förslag men för mej och min familj var det en lösning.
Innan vi åkte iväg så köpte jag bacon,margarin,smör till mackan,ost,prickig korv,rökt skinka,koncentrerad juice och kaffe.
Sen frös jag in allt utom juice och kaffe.
Dagen vi skulle resa stoppade jag den frusna maten i en påse och stoppade i en väska.
På flyget åker detta som bagage och när vi kom fram till lägenheten så var maten fortfarande kall.
Vi äter oftast bara 2 ggr/dag eftersom vi äter lite senare och då ägg/bacon + fralla.
Man står sej ganska länge på detta.
När vi kollade priset i supermarketen så är det ganska dyrt med frukostmaten.
Hemma är det tom billigare
Tex Bacon 1,5-2,50 euro. Juice 1,20-2 euro. Margarin 2 euro. Ost 2,50-3 euro för lite skivad ost.
Man kan ju givetvis ta med pulvermos,pasta,nudlar ja listan kan göras lång.
Visst många kanske inte förstår att man kan resa om man har en snål budget.
Och att äta på tavernan är halva nöjet med resan.
Men ibland får man försaka lite för att hå råd att åka.
Hoppas någon tar till sej mitt tips
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

5000:- räcker inte i en vecka efter era krav - det är bara att inse. Men fixar ni frukost och lunch själva så håller den nog.

250-300kr middag
200kr supermarket/dricka osv. ink. frukost
50-80kr solstol
100kr lunch

Om man ska slå ut det hela blir det ca. 650kr/dygn och tot. 4500kr. alltså 500kr återstående till shopping osv. Jag skulle inte resa med sån liten marginal utan lägga på en tusenlapp.

Hoppas att ni hittar en billig sista-minuten-resa så att ni kan spara lite pengar där.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 16:53
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag tror nog det kan räcka. Skippa solstolarna och följ Wognsens tips, dvs frys in och ta med ost, skinka, smör, youghurt, etc, och inta frukosten "hemma". Och ta med kaffe/te ner. Allt sånt är ofta dyrare på plats därnere. T ex får man en liter youghurt här hemma för samma pris som en liten (250g?) förpackning i grekisk supermarket. Har själv gjort det tidigare, när kassan var mindre. På så sätt tjänar man på två pers nästan in en hundring per dag (exklusive solstolsutgifterna, alltså). Om man sen också väljer att för det mesta inta kvällens drycker på taverna i stället för på barer, sparar man in en liten slant till (en STOR slant om man håller sej till karaffvin).
Ha en trevlig semester!
/Thomas (alltså inte samma Thomas som hade delvis liknande besparingstips i tidigare inlägg - typiska Thomastips, kanske?)
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 17:47
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Håller med övriga här.
Ni klarar er på 5000:- om ni skippar solstolar och paraplydrinkar.
Med solstolar och drinkar funkar det inte, dessa "tillbehör" är ganska dyrt i Grekland.
Om ni har is i magen och bokar 1-2 dagar före avresa så kan ni få sista minuten med ospec. hotell klart under 3000:- per person i september.

Senast redigerad av laero den 2008-08-28 klockan 18:13.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 18:23
Siri As avatar

Tycker att denna tråd numer består av 2 frågor.

1. Kan man över huvud taget klara sig på 5000kr under en vecka i Grekland?
2. Kan man klara sig på 5000kr under en vecka med de önskemål som trådskaparen ställt?

Citat:
Hur långt klarar man sig på ca 5000 kr i fickpengar (boende är alltså borträknat) om man är två personer som ska äta ute varje dag, utom möjligtvis frukost? Vi kanske inte letar oss in i gränderna till de billigaste tavernorna varje dag. Dessutom kommer det nog bli en hel del dricka under dagen som läsk, drinkar och öl.
Med dessa "krav". Alltså äta alla måltider ute borträknat frukost + att inte alltid ta sig tid att leta upp de billigaste tavernorna, utan man sätter sig där det ser trevligt ut. Och en hel del drinkar, ja ni kan ju läsa själva.

Jag skulle inte klara mig på 5000kr om jag skulle lägga pengarna på allt detta. Det är heller i och för sig inte så mycket mer pengar man behöver ha med sig för totalt gör man ju inte av med så mycket. Personligen gör vi av med 500kr/pers. och dygn inräknat boende, men tar jag bort boende och bilhyra får jag ca. 350kr/dygn och person. Vi lyxar INTE. Solstolar kanske 2 dagar under hela semestern, lunch ute ibland - inte speciellt ofta, middag alltid ute och frukost på balkongen. Minimal shopping och inte drinkar.

Vad säger ni andra? För vi är ju överrens om att det går att leva på 5000kr om man vill.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 18:48
Lillis Lillis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Pratar ni bara om Kreta nu eller?? För jag har aldrig använt mer än 5000 under mina resor i Grekland,inte ens under mina 2-veckorresor på Korfu,som många säger ska vara så dyrt. Kreta har jag aldrig varit på, så där är kanske dyrare? Jag tar lokalbussen o åker på båtutflykter o de 3 senaste greklandsresorna har vi hyrt bil i 3 dagar. Vi gjorde av med under 3000 inkl.bilhyra på Naxos förra året,2 vuxna o en 2-åring. Utan att snåla,men så klart,vi kollar priserna innan vi sätter oss på restaurang/tavernan,så man inte får en chock. Lagat max 1 mål "hemma"/resa. Men alla frukostar äts hemma. Tar alltid med eget pålägg numera,som marmelad i tub m.m. Men är ingen sån som köper en massa souvenirer för att fylla bokhyllan med. Kanske letar jag billigast automatiskt,för jag/vi har aldrig snålat under resorna.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 18:55
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lillis Visa inlägg
Vi gjorde av med under 3000 inkl.bilhyra på Naxos förra året,2 vuxna o en 2-åring.
HUR kan ni klara er på under 3000!! Är det verkligen möjligt... Ink. bilhyra. Bara den kostar väl en tusenlapp. Jag har mycket att lära, men på 3000 skulle jag aldrig klara mig...
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 19:05
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Jag brukar ta med mig 3500 kr för en vecka dvs 500kr/person per dag.
Då är redan boendet betalt dessa pengar använder jag till att:
köpa frukost och äta på balkongen,
äta lunch ute de flesta dagar några dagar kan det bli en bagette istället, äta middag ute varje kväll,
köpa solstol om ej hotellet har egna,
göra en utflykt,
blanda några drinkar på balkongen,
och shopa lite.
Mvh Ann
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 19:10
Siri As avatar

Sticker in med en liten fråga... Vi pratar väl om 5000kr för 2 pers. i en vecka?? Om inte är jag helt fel ute.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 20:16
wognsen1 wognsen1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag och min familj hade aldrig klarat oss på 5000 kr.
Vi (2 vuxna 1 tonåring )var på Kreta i juni i år i 2 veckor.
Jag växlade 12 000 kr o trodde det skulle räcka..
Jag växlade 6 200 kr till.
Alltså 18 200 för oss.
Vi var på 3 utflykter o hyrde moppe.
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 22:06
Eva Ls avatar

Jag vågar inget säga så mycket för jag är nog en slösa. Gjorde av med 4-5000 redan för många år sedan. Tar med fryst mat från Sverige gör jag definitivt inte utan jag njuter av lokalt odlade frukter och grönsaker samt en hel del annat. Jag äter inte så mycket fisk för det är enligt min mening inte så gott i Grekland och väldigt dyrt däremot älskar jag deras lamm, kyckling och grönsaksrätter.
Hyr nästan aldrig solstol och väldigt sällan fordon så jag undrar just vart mina pengar tar vägen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-28, 22:43
Eupheme Eupheme är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Hej igen!
Först och främst tack så hemskt mycket för alla svar!
Jag kanske ska specificera mig lite närmre angående våra levnadskrav.
När jag skrev att vi inte kommer leta oss in i gränderna till de allra billigaste tavernorna varje dag menade jag inte heller att vi kommer sätta oss på första bästa restaurang utan att kolla priserna först (skulle kanske ha uttryckt mig lite noggrannare där). Vi är vana att äta ganska lätt till lunchen så det kanske vi fixar själva om vi inte delar något enkelt att äta ute. Och angående drickandet så kommer vi förmodligen köpa det mesta med upp på hotellrummet, iaf. öl och läsk, och samma sak på stranden. Smart också att köpa med sig det nödvändigaste i frukostväg från Sverige! Att jag inte tänkte på det… det gjorde ju faktiskt t.o.m. mina föräldrar när vi öluffade -99. Vi har inte heller tänkt festa loss på några diskotek.
Solstolar kommer vi definitivt inte hyra om det kostar för mycket (tro mig min kille är smålänning), särskilt inte om man kan ligga bekvämt på sin handuk istället.
Större utflykter har vi också redan räknat bort, även om det känns lite trist. Men vi tänkte försöka se så mycket vi kan där vi är istället. Så det blir inget med att hyra moped eller bil. Kanske någon bussresa in till Chania stad någon kväll eller två om det inte ligger på gångavstånd.
Shoppingen då… ja det kommer bli hårt för min del men den har vi också tänkt hoppa.
Låter kanske inte som en speciellt upplevelserik semester men vi är bara glada om vi kan åka. Men visst är det tråkigt om man måste vända på vart enda litet fjuttöre.
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 07:02
Eva Ls avatar

Nu låter det som ni inte har så stora krav så då kanske det är ok men med 5000 kr för två personer blir det till att vända på slantarna. Grekiska frukostar kan vara helt underbara med deras härliga yogurt, färskpressade apelsiner och solmoga persikor. Något gott och nybakt från bageriet kan också locka ibland med en stor kopp doftande bergste och en sked nyslungad honung. Då kan det kännas trist med upptinat från Sverige men visst fixar ni det utan att försmäkta av doften från grannens balkong så är det naturligtvis ok. Solstolarna är en dyr post och paraplydrinkarna. Om det finns några traditionella ouzerior kvar i det turisttäta område ni ska besöka brukar drycken vara billig där och ett krus retsina eller en liten ouzo serveras ibland med trevligt tilltugg. Blir inte dyrare än att handla med sig till balkongen och då får ni insupa det lokala folklivet. Här tillreds ofta även bergste och naturligtvis grekiskt kaffe.

Gigantes, briam är ex på mättande och mycket goda rätter som inte brukar vara så dyra. Om jag sen får skoja till det lite med tanke på en annan tråd så rekommenderas att ta med långbyxor till karln.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 08:33
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eupheme Visa inlägg
Hej igen!
Massa text
Du beskriver ganska bra mina tre senaste greklandsvistelser. Har aldrig gjort av med mer än 3000:- (Snittat 2500:-) Och då har jag haft solstol varje dag, ingen frukost med mig. Har över huvud taget inte snålat. Det har räckt och blivit över efter ha köpt ett par extra badbyxaor och nya flipflops osv.
Jag tycker inte ni ska tveka på att åka. Det värsta som kan hända är att ni känner att ni får snåla allt för mycket, men då vet ni bättre till nästa gång.
Svara med citat
Gammal 2008-08-29, 09:31
nekjam nekjam är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Vi är 2 personer som åker nästa vecka.
Vi kommer att ha ca 12 000 SEK med oss. Vet inte om det blir någon utflykt.
Vi äter alltid frukost på balkongen kaffe bröd ägg kaviar och nåt annat pålägg. Kaffe och kaviar har vi med oss hemifrån. Lätt lunch på någon servering ca 15 eur, alltid middag ute ibland vin men oftast öl ca 30 eur för 2. Sen brukar vi köpa hem öl och vin att ha hemma. Men vi brukar även gå ut och ta en öl samt även paraplydrinkar,

Nu är man ju i den åldern att man inte har det lika så knapert som ungdomar, men jag tycker att åker man ska man kunna unna sig något. Annars är det som att sitta hemma, en del av semestern är ju också matkulturen.

Det värsta jag vet är när folk gnäller över att allt är så dyrt och man inte kan stanna här och inte där för att matsedeln är för dyr. Har man semester så måste man kunna unna sig nåt. Tänk att komma hem och minnas att man inte fick äta för att man inte hade pengar.

Apollo brukar ju dela ut visitkort från restauranger där man får 10%.
Vet inte om Fritidsresor också gör det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.