|
|||
|
|||
Kreta
Hej några frågor
Vi har sett på resor den 25 sept till Kreta Plantanias, är det någon som vet om dom stänger ner resturanger mm där så det känns väldigt dött. Och regnar det mycket den årstiden. Är det någon som varit där den årstiden?? |
|
|||
|
|||
Sv: Kreta
Jag har varit 2 ggr i Platanias i oktober och det har inte varit dött då....Allt har varit öppet och det har varit jättemysigt.....Lite kyligare kvällar hade vi och lite växlande väder med regn någon dag men för oss var det PERFEKT!! Många soliga , varma , härliga dagar fick vi ändå...Men som vädret varit de senaste åren kan man ju aldrig veta....Båda gångerna var det dock mycket bättre väder än när vi var i månadsskiftet maj/juni.
Ha en fin resa! Lissi |
|
|||
|
|||
Tack snälla för ditt svar, nu känner jag mig lugnare
|
|
||||
|
||||
Nej det är inte stängt i september, jag har varit många gånger på Kreta vid den tiden och allt är öppet. Vädret är bra havet varmt och skönt att bada i. Jag tycker personligen att september är den allra bästa tiden att vara i Grekland.
Ha en skön semester |
|
|||
|
|||
Kom hem från Platanias nu natten till fredagen. Det är öppet i massar av affärer och restauranger, vilken tid på natten de stänger vet jag dock inte men öppet i alla fall till 24.00 då vi åkte hem till vårt hotell. Bussarna går varje halvtimme och sedan finns det ju taxi som inte är dyrt, de har bestämda taxor inom vissa områden, men om du ska åka längre så gör upp om priset innan ni ger er iväg.
En sak som vi fick veta är att Kreta har mycket låg kriminalitet och innevånarna är mycket ärliga, något som vi absolut instämmer i inte ett öre försökte de lura oss på någonstans i affärer eller på de restauranger vi var på. En sak dock, vi beställde aldrig bröd till vår mat men detta ställdes fram på bordet och för detta bröd fick vi i genomsnitt betala 3 euro för, men vi sade sedan ifrån då vi beställde att inte få bröd så då slapp vi den kostnaden och orkade då istället ta någon dessert.( fast brödet är jättegott) Om det förekommer stölder o.s.v så är det näst intill alltid från andra turister så visst ska du ändå vara uppmärksam. Havet var varmt ca 26 grader och 29 i luften med lite svalkande vindar. En liten regnskur på 5 minuter fick vi en dag vilket gjorde innevånarna jätteglada och allt blev ju också avspolat. Sist de fick regn i Platanias var i mars månad fick jag veta. Hälsningar Annki. |
|
||||
|
||||
Måste bara inflika om väder och ärlighet.
Vet ej hur många gånger jag glömt börsen i stan och i närheten. Den har alltid kommit tillbaka orörd dan efter. Okänd eller ökänd? Jag har en taxibörs som det står Wiman på och jag brukar lägga den på stolen bredvid mig alltså mycket lätt att glömma bort. Nu till vädret. Regn är bara skönt på Kreta under sommaren, bra till att göra annat än sola. Vinterns regnande är inte lika behagligt då jag kan åka till stan och komma hem som en dränkt katt. Sedan brukar telefonen ringa för att meddela att jag har glömt paraplyet där och där. Om ni nu får regn, njut av det och gör lite andra saker ex: utflykt eller långpromenad. Det är skillnad på regnet under december, januari och mars. När det gäller öppet så är Platanias öppet längst av alla ställen till slutet av oktober. Uffe |
|
|||
|
|||
Tack så för era svar imorgon reser vi
|
|
|||
|
|||
Jag åker också till Kreta imorgonbitti! Fick precis reda på det!
|
|
||||
|
||||
hej !!!
Oj vad jag vill tillbaka till Kreta.Jag och min sambo var där i början av september 4-18,det var helt underbart som vanligt.Vi var där maj förra året.Men då var det inte lika varmt och och risken för dåligt väder var det ochså.Men nu den 18 då vi åkte hem började höst vädret komma till Kreta,och det behövdes,det var bränder i bergen för det var så torrt och växterna var så vissnade.Synd bara på det turister som kom dit då vi for hem.För det hade börjat bli svalare på kvällen, kretanerna började ochså vilja ha regn för det var så torrt i luften.Enligt dom så var det i maj juni det regnade sist,då kan man ju tänka sej hur torrt det är.Här för man tänka efter när det varmt sist och man kunde ligga ute i solen |
|
||||
|
||||
Hej Wimsan!
Vi har också varit på Kreta, i Georgioupoli i maj i år och även i slutet av augusti. Normalt brukar det blåsa något i maj och i augusti ibland riktigt ordentligt, med röd flagg som följd. Vi har också, i alla år vi åkt, haft någon mulen dag och någon med regn. I år var havet i stort sett lugnt, himlen var helt blå hela vår vistelse, i hela två veckor, både i maj och august! Förra året i maj var det betydligt svalare och molnigare. När vi såg cigaretter sprättas iväg från bilfönster ner i det torra gräset förstod vi hur lätt bränder kan uppstå! Våra vänner njöt av det första regnet som kom, det var verkligen efterlängtat! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|