|
||||
|
||||
Medverkan till momsfusk??
Fann härförliden en notis vari meddelades att man som konsument och
turist i Grekland ska vara noga med kvitton. Detta gäller såväl besök i affärer som tavernor. Jag citerar: "Ta alltid med dig kvitto när du handlat, du kan annars bli medskyldig till momsfusk. Personal från skattemyndigheten kan konfrontera dig direkt utanför butiken eller tavernan. Har du då inte ett giltigt kvitto blir du lika bötfälld som butiksägaren". (ca 165€) Jag har aldrig tanken tänkt att ägna grekiska kvitton intresse, men här tarvas omprövning. Jag lät kontakta en god vän på öarna, och han konfirmerade det hela. Någon här på forumet som drabbats av kontrollant?? Arne |
|
||||
|
||||
Sv: Medverkan till momsfusk??
Oj, oj, oj... det gäller att ha koll i framtiden alltså. Tack för varningen!
Men jag tycker allt det är en lite konstig regel. Varför bötfälla kunder om säljeren fuskar? Man kan ju inte veta hur seriös affärsinnehavaren är innan man handlat... |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jag har blivit stoppad av en kontrollant efter att handlat skor i en affär på Ermou i Aten, själv hade jag ingen tanke på kvitto men expediten hade lagt kvittot i påsen, detta var för 4 år sedan!
Camilla |
|
|||
|
|||
Jag hade ingen aning om att detta gäller i Grekland! I Italien vet jag att det är noga med kvitto däremot.
Brukar ni få kvitto när ni betalat boendet? Tror det hänt oss EN gång att vi fått kvitto. Man känner sig lite osäker och dum om man måste be om ett kvitto . Tack för upplysningen. |
|
||||
|
||||
Citat:
I affärer däremot stoppar de ju ALLTID kvittot i påsen, oavsett vilken slags affär det är. På tavernor tror jag att jag också alltid fått kvitto, utom kanske någon gång när vi bett kyparen om att få betala "i farten" när vi själva haft bråttom iväg. |
|
||||
|
||||
Jag tror aldrig jag fått kvitto då jag betalat boende kontant. Ofta om man vill betala med kort vill de hellre att man hämtar kontanter och betalar med dem även om de skyltar med att det går att betala med kort. På tavernor får man ofta kvitto men långt i från alltid. Dessutom är det ju ofta handskrivet kvitto ur ett block som saknar betalningsmottagarens namn, alltså inte att betrakta som ett kvitto. Vid några tillfällen har de räknat ut kostnaden på bordduken men det tror jag börjar bli några år sedan jag upplevde senast.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Regeringen gör olika försök att stävja den svarta ekonomin, däribland krav på kvitto och annat. Ingen inbillar sig dock att det skulle bli nån skillnad. Alla jag pratar med säger att dom GÄRNA betalar skatt OM DEN ANVÄNDS TILL NYTTIGA SAKER annars kan det vara. Jag håller med, 100 % . Sen är det en annan sak att alla, jag menar alla, försöker att komma undan så billigt som möjligt- inte kräver jag kvitto av gubben som fraktade min moppe på sin trehjulsMC, inte kräver jag kvitto av honom som bytte däcket, inte får man kvitto på bensinstationen o.s.v o.s.v
Moms betalar vi ju i alla fall i matvaruaffären. Den är olika för olika varor. 6% , 13 %. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men att man MÅSTE ha kvitto, det var en nyhet för mig. På Sicilien för många år sen, så fick jag varningen om att man var tvungen att ha kvitto (hade hel plånboken full), men att det förekom i Grekland med. Det var som sagt en nyhet. Kvitto på boendet, tror jag väl ingen fått. Möjligen på hotell. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Den här lagen om kvitto infördes redan för 7 - 8 år sedan, minst! Och första året kommer jag ihåg att de flesta var noga med kvittot på Tavernan eller Fiket! Därefter återgick allt till det "normala"... Är man okänd på stället kommer oftast ett "snapsglas" med kvittot i. Är man känd ser man inte röken av något kvitto... Jag har aldrig sett eller hört om någon som blivit kollad där jag varit.
Och jag kan inte påminna mig att jag fått kvitto på boende någonstans, någongång... Däremot så vet jag nu hur uthyrarna/ägarna gör för att smussla undan en del av intäkterna. Och varför man gör på det sättet. Det är inte fullt så enkelt som man tror. De måste vara lite kreativa av olika orsaker. Men tydligen så "skummar" man generellt sett av 12 - 15 % av omsättningen svart på boende. Lite mer på Tavernor... Sedan fördelas dessa pengar mellan att betala svart arbetskraft och ägarens djuuupa ficka... Och det är helt accepterat! Och ALLA VET OM DET!!! Förbjudet javisst. Men ingen bryr sig så länge det sker snyggt. Ack detta Grekland... Anledningen till att jag fått massor med info om dessa saker är att jag har ett hotell "Till Salu" i Grekland! Jag återkommer om det så småningom under en annan rubrik. |
|
||||
|
||||
Baksidan med detta är ju förstås att staten inte får in pengar- men också att folk i allmänhet inte betalar in sina pensionsavgifter-själva eller via arbetsgivaren- och när det blir dags för pension blir man mycket besviken...som om pensionen vore nån slags present. Sånt har jag träffat på i Sverige också.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|