|
||||
|
||||
Nireides/Almyrida
Ni som vet om Niredies i Almyrida....Hur är det att bo där + är det så lugnt som Apollo skriver om Almyrida?
Ni som har ervarenhet skriv gärna av er.Hur långt är det mellan Kalives och Almyrida ?. Har varit inne och spanat nu på resor till våren och vill till en stilla plats med den grekiska miljön med avstånd från tingeltangel. Birgitta 63. |
|
||||
|
||||
Sv: Nireides/Almyrida
Hej hopp !
Om jag nu ställer frågan så här. Var är det lugnast ?Är det i Kalives eller Almyrida ? Birgittta 63 |
|
|||
|
|||
Hej Birgitta63!
Vi har nyligen kommit hem från vår åttonde resa med Langley till Almirida. Vi tycker det är mycket trevligare i Almirida än i Kalives men jag vet också att det är andra som tycker tvärtom...... Det är lugnt och stilla i båda byarna men Kalives är större och har lite mer trafik i gatorna. Det är fem kilometer bilvägen från Almirida till Kalives. Går man är det ca tre kilometer. Som sagt, smaken är som baken men Almirida har blivit vårt smultronställe. De flesta bilderna på Apollos sida om Almirida/Kalives är tagna i Almirida..... Det här är mitt första inlägg på Kalimera, så bara jag blir lite varm i tröjan ska jag lägga in några trevliga bilder från båda byarna. Hälsningar Ela |
|
||||
|
||||
Hej Ela ! Välkommen hem.
Tack, roligt att det var någon som kunde svara. Där ser man att det verkar bra där.Kände ni den grekiska genuina miljön+ hotellets namn? Det är alltid roligt att få lite inblick om hotellet.Har studerat omgivningarna lite och där ser så mysigt ut. Roligt om du kan sen skicka lite bilder. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Har bara gjort dagsutflykt till Almirida från Kalives (för att se om vi valde rätt när vi valde Kalives).
Kalives är, som sagt, större. Det är mer trafik och mer vardagsliv. Almirida är en lite mer sömnig resort. Jag har hört att det finns högljudda barer med Kareoke i Almirida som kan vara störande, men ett par barnfamiljer jag pratade med förstod inte alls detta, de sa att det var jättetyst i Almirida. Dock finns det inte mycket till nattliv i Kalives heller, så när tavernerna töms på matgäster hörs inte mycket mer än havet och kanske balkong-grannarna Tingeltangel finns det väl inte riktigt i någon av byarna, men det känns som det finns mer grekiskt vardagsliv i Kalives. Jag upplevde det som om de som reser till Kalives är "äldre" par (läs, inte ungdomar) och pensionärer, medans det reser fler barnfamiljer till Almirida. Stranden var lugnare i Kalives. Det var också färre svenskar, men en del norrmän och danskar. De flesta turisterna var engelsmän. Oavsett vilket du väljer så är det mer grekiskt än den långa turistgatan från Chania och västerut. Trevligare stränder och godare taverner! |
|
||||
|
||||
Hej vilda !
Roligt att du kunde svara. Så stranden är lugnare i Kalives. Hur menar du då ? Bra att stranden är sandstrand och ej djupt med en gång och lång. Är det så i Kalives ? Vi är 45-50 år som vill ta det lugnt denna gången. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Både Kalives och Almirida har fina stränder.
Almirida är väldigt långgrund (vet inte om det gäller hela stranden, vi höll till på östra delen). Det är nog detta som gör Almirida till barnfamiljernas favorit. Strandremsan är smalare i Almirida än Kalives, och det jag upplevde som lungt var egentligen bara att det inte var lika trångt i Kalives. Mycket beroende av att stranden är större. I Almirida kändes det fullt så fort någon lade sig mellan oss och stranden. Men det är ont om ungdomar som väsnas och vad jag vet så finns ingen aktiv "vattensport" på någon av orterna. Visst är det svårt att välja!! Snacka om lyxproblem Jag är glad att vi valde Kalives för jag tror jag skulle fått lite långtråkigt i Almirida... fast hade lilltjejen varit ett år äldre hade hon nog haft lite tråkigt i Kalives. I Almirida fanns fler kompisar. Senast redigerad av wilda den 2008-10-15 klockan 14:33. |
|
||||
|
||||
Bra att veta lite. Kan säkert tänka oss Kalives och som du skrev så ligger dom så nära .....Almyrida/Kalives.
Men har nu tittat på Apollo och dom har ett enda i Kalives och det var Kalives Beach.Det finns ju många fler att resa med så klart.Priset gör sitt och resa tidigt på våren en vecka ser ut just nu lite billigare än i semestertider. Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Vi kom hem från Kalives den 10 oktober efter 2 härliga veckor.
Jag hade också mycket funderingar innan vi åkte, det kan Du läsa under tråden "Kalives". Jag fick många bra svar som lugnade mig lite.... var i Almryda en kväll där var jättemysigt men Kalives upplever jag som mysigare och genuinare. Fast det blir säker bra vad Du än väljer. Mysiga ställen båda två. |
|
||||
|
||||
Mysiga ställen båda två. Vilket hotell bodde ni på och med vem reste ni med ?
Birgittta 63. |
|
||||
|
||||
Småland....glömde fråga hur ofta gick bussarna? Vet att dom har marknad i Nea Chora/Chania på torsdagarna 7-14. Har varit där 2gånger och där är roligt att handla.Birgitta 63.
|
|
||||
|
||||
Vi fixade boende själva. Det finns en hel del boenden i Kalives, men jag vet inte om det är nån mer än Apollo som har dit, och inte heller om de har nåt annat än Kalives beach. Som ligger i byn vill säga.
Om ni inte är rädda för "besväret" så skulle jag tipsa att fixa eget boende. Det är säkert inget fel på Kalives Beach. Det ser fint ut, och ligger väldigt centralt. Men vår resa kostade lika mycket som en charter, och vi bodde mitt i stan, men uppe på en höjd. Hade underbart vacker utsikt över Souda-bukten och hela byn, nära till stranden och en härlig enskild tomt om vi ville ligga o sola lite för oss själva. Fick tipset här på Kalimera och är så nöjda att vi åker tillbaks nästa sommar med våra närmsta vänner. Tyvärr har inte jag koll bussarna, men vet att de inte går så ofta. Dock går de ganska bra tider förstod jag på av våra rumsgrannar. |
|
||||
|
||||
Fixa boende själva är något vi aldrig har gjort tidigare.Men ok varför inte prova för första gången.Det som tar i mot lite är ju att det gäller ju få en flygstol som passar i tiden med eget boende.Lite nyfiken nu hur ni gick till väga.
Vill du lämna ut boendet+ annat praktiskt till mig ? Om du inte vill lämna det här kan du ju skicka det privat. Bo lite högt upp med naturen runt hörnan låter så fint. Apollo har bara ett enda i Kalives såg jag nu och det är inte det bästa grundpriset.Maj månad kan man resa för 1 v 4 948+tillägg 2008. Allt går upp och resorna ligger nu i farosonen. Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
Jag har nästan alltid fixat boende själv. Förr gjorde jag det på plats när jag kom ner, men i år så bokade jag i förväg på nätet. Tiden är inget problem, då de flesta uthyrare helt enkelt hyr ut efter när man vill komma och åka.
Jag fick tipset på boendet här på Kalimera. Karolines Appartement heter det, och det är ett engelskt par som driver. Sök här på Kalimera så hittar du mer info. Vet att även "Cam" bodde där i år. Vår resa gick på ca 13000 inklusive flyg med Fritidsresor, "transfer" både hemma och på kreta (Arlanda Express och taxi), samt boende i två veckor för två vuxna och en bebis. Nu vet jag inte vad det kostar med en färdig charter, men vi tyckte det var bra pris. Du kan ju alltid kontakta olika boende-alternativ och se vad de har att erbjuda! En preliminärbokning går ju alltid att ändra =o) |
|
||||
|
||||
Hej Wilda !
Mysigt ställe,det tåls att fundera länge på. Nu vet vi ju var vi kan tänka oss att bo. Tack , en semester till Kreta igen blir det så klart. Birgitta 63 |
|
|||
|
|||
Vi åkte med Ving, och bodde på Kiani Beach resort.
Det låg en liten bit från centrum av Kalives så vi fick gå ca 20-30 min enkel väg. Det var inget vi misstyckte för det var en skönt att röra på sig lite (gick inte upp något trots mycket god mat och vin ) Bussen mot Chania stannade 100 meter från vårt hotell den kom ju då från Almryda - kalives. Bussarna gick kontinuerligt. Vi brukade åka buss in till Chania och ta taxi hem för sista bussen gick ganska tidigt har jag för mig. Jag kan bara säga hur vi tycker vi var endast på besök i Almryda en em/kväll och där var charmigt men också lite turistigt. Kankse lite lugnare än Kalives i trafikhänseendet. Kalives känns mer Grekiskt, även om bilarna körde väldigt fort inne i byn. Flera mysiga och prisvärda restauranger nere i Kalives. (god mat) Vi är nöjda med Kalivesbesöket! |
|
||||
|
||||
Kalives kommer det garanterat att bli nästa KRETA semester.
Bra få veta en del om Kalives och resten blir vår upptäcka semester. Tack till alla som har lämnat fina upplysningar. Birgitta 63 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|