|
||||
|
||||
Taverna varning!
Ska ni äta inne i Pigadia (Karpathos stad) klaga inte på maten på taverna Estiatopio(ligger nere vid marinan), jag gjorde det och blickarna jag fick hade kunnat döda för mindre!
Maten var inte alls bra och vi var väldigt besvikna, det var inte ens billigt,snarare tvärtom. Aldrig mer den tavernan, nästa gång jag kommer till Karpathos väljer jag Romios eller vilken annan taverna som helst!Tavernorna är överlag jättebra, god mat och trevlig personal ibland en ouzo eller någonting annat till notan. Men alltid ett glatt leende! /Kerstin |
|
|||
|
|||
Sv: Taverna varning!
Fint å vite. Når man reiser rundt gjør man jo sine erfaringer på godt og vondt. Men det er flott å få info om den slags, som ellers ikke kommer frem. Man forteller jo helst om de positive tingene. Som vi andre gjerne vil høre om.
|
|
|||
|
|||
Här kommer en tavernavarning till och det gäller faktiskt Mike´s, också i Pigadia. Tavernan ligger mysigt men det är väl också det enda. Maten var knappt halvbra och personalen, tror det var chefen själv med slickat lite halvlångt hår, inte ett dugg trevliga. Vi påpekade att den bakade potatisen inte var färdig, den var hård och grön och icke ätbar. Då ställer sej denne man och tar världen diskussion om "att det var den inte alls och det var minsann inget fel på hans potatis" han tillagade ju så många varje dag och ingen hade nånsin klagat!!! Fel 1; kunden har alltid rätt. Fel2; man tar aldrig en högljudd diskussion med en kund bland andra kunder. Nej dit går vi aldrig igen och jag kommer aldrig att rekomendera denna taverna. Sofia´s var en liten turistfälla men maten var jättegod (förrutom grill-plate for 2). Pelagos är också väldigt överreklamerad tycker jag. Annars åt vi bäst på de små lite avsides tavernorna en bit bort från hamnen.
|
|
||||
|
||||
Kan faktiskt hålla med dig lite grand Mia62. Maten på Mikes var väl ganska ok, men det var inte mycket. Vår son tog tack ock lov en pizza och den var stor så det han inte orkade fick vi dela på. dyrt var det också!
Pelagos försökte vi med en kväll. Det var dåligt med bord men de lyckades fixa ett alldeles bredvid musikerna. litet var det för 3 pers. och alldeles för hög musik, när vi sen kollade menun blev vi inte alls exalterade. Så vi gick helt sonika för vi kände att det här , det är inte värt pengarna. Förstår att det är många som inte delar vår uppfattning, man har ju läst så mycket gott om dessa tavernor. Men jag tycker nog att de är s.k. turistfällor. /Kerstin |
|
|||
|
|||
Jeg er helt enig i de siste to innleggene. Jeg har lest så mye skryt av Mikes på både Kalimera og Hellasforum, og er ikke enig i at dette er fortjent.
I september var jeg også på Pelagos to ganger, og det var ok, men ikke mer. Vi gikk på en annen gresk "live-aften" med musikk og dans. Dette var rett nedenfor Sunrise, og stedet het Flisvos. Det var utrolig mye bedre enn Pelagos. |
|
|||
|
|||
Tavernerna byter kockar mellan sig, så det skiftar vilka som är bra. Men generellt så har tavernerna inne i Pigadia blivit sämre tycker jag. Romios tycker jag höjer sig lite över mängden. Bra service och god mat. Bästa maten får man på Dramountana i Lefkos, mmm så god. Har någon koll på Flisvos?
|
|
|||
|
|||
Tyvärr kan man inte annat än instämma - det är svårt att hitta bra matställen i Pigadia. Dramountana har fantastisk mat, men ligger som sagt i Lefkos. Då är det närmare till Voulada och taverna Klimataria. Här får man förutom god mat i rejäla portioner också en hisnande utsikt över dalen nedanför. Ett extra plus nu i somras för den roliga servitrisen - från New Jersey! Taxi från Pigadia kostade 12 euro, men restaurangnotan blev betydligt lägre än på stadskrogarna. Ett annat bra matställe på Karpathos är taverna No. 1 vid stranden i Kyra Panagia.
|
|
|||
|
|||
God mat är en stor del av semestern. Så det måste bli en taxi till Voulada och Klimataria nästa gång. Det vattnas redan i munnen. Instämmer med islandhorse att No.1 oxså en kulinarisk upplevelse. Ett problem är dock vågen (inte den i havet) som ökar??
|
|
||||
|
||||
Takk for tipset om tavernaen i Volada, den må prøves en gang. Vanskelig å finne er den jo heller ikke
Ellers er jeg enig i at Dramoundana er en favoritt. Her er det herlig mat. En annen favoritt er Four Seasons i Amopi. De siste feriene har vi alltid tatt en taxi hit for å spise middag. Nydelig mat, en koselig takterrasse og veldig hyggelig personale. |
|
|||
|
|||
Jag har ingen erfarenhet av Estiatopio, men däremot får jag nog instämma i att Mike´s inte är någon större höjdare. Båda ägarna har tidigare arbetat på baren Akropolis och är två trevliga och roliga typer men maten man serverar på Mike´s är väl ingen större höjdare. Ganska ordinärt och snålt tilltaget. I tidigare inlägg har det sagts att kvaliten växlar från år till år beroende på vilken kock man anställt den aktuella säsongen. Men för oss som tillbringat vår semester på Karphatos 5 år i rad så har vissa favoriter utkristaliserats, där kvaliten hela tiden varit hög. Först och främst Romios på hamnpromenaden i Pigadia där både service, bemötande och mat är av toppklass. Sen har vi Esperida i Amopi som serverar riktig god "hemlagad" mat till mycket bra pris. Taverna No. 1 i Kyra Panagia är också en liten pärla. Trevliga killar som serverar bra billig mat snabbt och effektivt. När man som oss tillbringar 4 veckor veckor varje år på Karphatos så kan man i slutet av semestern tröttna på den grekiska maten och då är den italienska restaurangen ovanför Romios ett bra alternativ. Efter maten är det ju inte fel med en god drink och visst kan man man gå på Akropolis (deras Long Island Ice Tea är inte att leka med) men när man tröttnat på stöket i Pigadia så finns det ett ändå bättre alternativ. Det är Baren Scala som ligger nere vid stranden i Amopi sidan om kyrkan. Baren drivs av två jättetrevliga Holländska killar som serverar sina drinkar i glas som de har samlat på sig runt om i världen. Allt från IKEA-glas till dyra konst-glas. Goda drinkar, lugn miljö och en fantastisk utsikt över havet.
|
|
|||
|
|||
Jag har varit på Karpathos fem gånger och vi åker dit igen i sommar , Den gamle Mike som ni diskuterar på Palmes gata har sålt tavernan till några glassförsäljare,däravkvaliten på maten, Mike har nu en presentaffär lite längre nerpå gatan, Men den godaste maten har då vi hittat på Fourseason resurang i Amopi ! Jag längtar redan nu.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Nja, glassförsäljare stämmer nog inte. Både Minas och den andre killen som driver Mike´s har tidigare varit inkastare på Baren Akropolis som ligger nere på bargatan. Trevliga killar men de var nog bättre som inkastare än Restaurang-ägare.
|
|
||||
|
||||
Tenkte egentlig ikke at jeg skulle skrive i denne tråden her, folk liker forskjellige steder og bra er det, hvis ikke hadde jo alle endt opp på samme sted. Men jeg føler at det er på sin plass med litt fakta her. Jeg syns ikke man bare skal skrive ting uten at man faktisk vet om det stemmer eller ikke, og spesielt ikke når det kommer til andre mennesker. Disse restaurantene er faktisk levebrødet til folk, og det er helt greit å skrive om man liker dem eller ikke, men å trekke fram enkeltpersoner, og da i tillegg ikke vite hva man skriver om, det syns jeg ikke noe om. Det er riktig at Minas har arbeidet på Acropolis kafe i mange år, og han gjorde litt annet enn å kaste inn folk, han var faktisk en svært dyktig og godt likt servitør også. Hva gjelder Manolis, så er det riktig at han har jobbet litt ekstra på Acropolis. I tillegg til det, så er han oppvokst med å eie og drive en meget tradisjonsrik taverna i Menetes, som hans foreldre startet for mange, mange år siden. De har hatt mange, mange stamkunder, som kom tilbake pga ekte gresk kost og ekte gresk gjestfrihet. Foruten denne tavernaen, har han jobbet på Small Amopi taverna i 17 år, og Calypso taverna i 2 år. Nå har han bygget en liten kafe/ouzeri ved sitt hjem i Afiartis, den heter Rinas kafe, oppkalt etter hans mor, som har flyttet ned dit og lager tradisjonell mat der. Disse menneskene er født og oppvokst på Karpathos, de er stolte av sin kultur og sine tradisjoner, og de gjør sitt beste for å ivareta den, både når det gjelder sang, dans og mattradisjon. De er stolte av sine restauranter, dette handler ikke kun om å "kaste inn" folk, for disse handler det om ekte gjestfrihet. Kanskje noen føler det som press hvis de blir hilst på og snakket litt med når de går forbi restauranten, men de ser nok litt annerledes på det, de føler faktisk at det er svært uhøflig å IKKE hilse på folk som kommer forbi. Husk at dette er en liten øy, ikke en stor by eller turistmaskin. Så glassförsäljare, det syns jeg vel er en ganske misvisende benevnelse.
|
|
||||
|
||||
Jag tror att du har rätt i sak Nora, det här är ett dilemma när det gäller rekommendationer för och emot vissa tavernor på öarna i Grekland.
När vi skulle kolla den rysliga turistfällan i Chania i höstas, då gick vi in och bad dem offerera en middag med förrätt, huvudrätt samt dessert. När vi så fick en prisuppgift på innemot 80€, ja då kunde vi med gott samvete instämma i varningskören för denna specifika taverna. Men, och detta är bärande, vi har ävenså drabbats av underliga varningar!! På en norsk hemsida om Grekland rekommenderade vi Taverna Gorgona vid Ag Anna på Naxos. Strax kom svaromål vari man fördömde denna taverna som en veritabel turistfälla!! Så besynnerligt, eftersom vi bevistat denna taverna i mer än tio år och nog visste att detta ej var någon turistfälla. Vi lät genast undersöka det hela, och då visade det sig att de som envetet gjorde turistfälla av Gorgona, ja det var ett par som nyligen öppnat en taverna i just Ag Anna!!! Där fanns skälet till att fördöma Gorgona och i stället rekommendera den nya tavernan där paret Grekiska/Norsk kock gärna ville se skandinaviska gäster på sin nyöppnade taverna!! Det finnes alltså all anledning att vara varsam med såväl beröm som fördömanden av Tavernor! I bakgrunden kunna finnas mycket grumliga skäl!! Internet är snabbt, ja kanske ibland alltför snabbt, med att ta ihjäl en liten lokal taverna helt utan grund. Arne |
|
|||
|
|||
Jag vill bara göra ett litet förtydligande. När jag skrev inkastare om Minas var det inte negativt menat. Jag har verkligen saknat Minas på Akropolis de två senaste sommrarna. Raggar man folk på ett sådant proffsigt och respektfullt sätt som Minas så är det en show att uppleva. Det är alltid trevligt att se ett proffs i aktion. Det är också en mycket trevlig kille att prata med. Kul att få lite bakgrundshistoria tlll både Minas och Manolis.
|
|
|||
|
|||
Jag håller helt med om att det är vanskligt att rekommendera eller varna för olika tavernor..Vi är så himla olika med önskemål om matupplevelser... Vi skulle aldrig, även om vi blev hur illa bemötta som helst döma ut ett ställe..Däremot skulle vi inte gå dit igen i första taget..om ens alls
Vi har provat flera, här rekommenderade, ställen genom åren och har flera gånger kännt att vi inte hållit med, MEN när man äter är det ju "totalupplevelsen" av kanske hela dan som spelar in....och ett ord som används alltför ofta tycker jag är "turistfällor"...Bara för att en taverna ägare har ett ställe där det finns många turister bland gästerna så är det väl för det inte en "fälla"...Vi har haft många trevliga stunder på just sådana ställen och vi har varit väl medvetna om var vi satt oss och VI ÄR TURISTER.. Vi har alltid hittat våra "pärlor" när vi varit ute och i somras på Tinos blev vi jätteförtjusta i ett ställe och var där ofta och fick då utsökt mat och bra betjäning....När jag var där i oktober var matupplevelsen en helt annan, men servicen var lika bra....och i sommar provar vi igen Lissi |
|
|||
|
|||
För mig som har varit i Pigadia med småbarn tycker jag att dom har varit lite besvärande med att nästan dra inn oss, sen är jag inte heller imponerad av maten på Mikes sen dom bytte ägare , men det är naturligtvis våran personliga åsikt.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hälsar Nektaria |
|
|||
|
|||
Citat:
På min ferd har jeg dog besøkt tavernaer som har vært sterkt rekommandert . I noen tilfeller har maten vært nydelig. Anbdre ganger alla 'veikro'-mat som man sier i Norge, ikke uspiselig - kun til å fylle magen med når man er veeeldig sulten. Og med tanke på det - og med andres dels intense lovprising av bestemte tavernaer, synes jeg Lissis ord er om totalopplevelsen har noe for seg. Kanskje spesielt om man synes man hører til på et vis. For nordmenn kanhende det betyr en del å bli kjent igjen, ble 'sett'. Det er man jo ikke bortskjemt med fra hjemlandet; i hvert fall ikke 'mannen-i gaten'. Men på disse anbefalte tavernaer har erfaringene vært ulike, og ingen altomfattende betydning for reisen eller stedet som helhet. Så får man ta den gode eller ikke- så -gode erfaringen for hva den er. Vi er forskjellige. Liker forskjellige ting. Steder. Tavernaer. Men innkastere er en sikker måte å gå til neste sted. Selv om innkasterne synes det er uhøflig å ikke si hallo til de forbipasserende. Senast redigerad av malou den 2008-11-18 klockan 20:54. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|