|
||||
|
||||
God moussaka !
Hej retzina !
Hittade ditt recept på moussaka som hade legat länge i receptlådan. Varm skön sol i dag gjorde längtan till Kreta så stark . Lagade din goda moussaka för första gången och den smakade verkligen Grekland. Tack retzina ! Birgitta 63 som längtar alltid tillbaka till fina Kreta |
|
||||
|
||||
Sv: God moussaka !
Ja visst är den god! Den är så enkel att göra också.
Och nu när hösten är här ,kan man bara njuta av en mumsig moussaka och drömma sig bort till grekland. |
|
||||
|
||||
Har du fler recept från grekiska köket så drömmen vara länge till nästa
resa ? Birgittta 63 |
|
||||
|
||||
Är det någon speciell recept du tänker på?
Här kommer ialla fall en recept på : En paj med Spenat och ost i. 20-30 bitar 1 kilo färsk spenat 1/2 kilo degblad (phyllo) 250 gr fetaost 3,5 dl olja 4-6 salladslökar (eller späda purjolökar) 2-3 ägg lite dill 2 dl smält smör salt Rensa spenaten,skölj och låt rinna av väl.Skölj och hacka löken och bryn den i 2,5 dl olja.Tillsätt spenaten och den finhackade dillen och rör om några minuter.Ta bort kastrull från värmen och tillsätt fetaosten och äggen.Smörj en långpanna med olja,täck botten och kanterna med hälften av degbladen som penslats med smör, bred över fyllningen och täck med resten av degen. Häll över resten av oljan och skåra pajen i små fyrkanter. Grädda i 200 grader i ca 1 timme.Severas varm eller kall. |
|
||||
|
||||
Fy sjutton vad ni är läskiga.
Jag blir ju bara hungrig av att läsa. Retzinas Moussaka är outstanding och smakar Grekland. Den är väl som Lasagne för Italienare. Jag lärde mig att göra Lasagne för 30 år sedan och det är ett riktigt långkok, men gud så gott. Uffe |
|
||||
|
||||
Tack Retzina. Alla recept typ som du nu har skickat och lite annat typ god köttfärsås är välkommet.
Uffe du vet väl att mat är livets goda! Birgitta 63 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|