|
||||
|
||||
Kokt eller okokt ris till frikadeller?
Ja, frågan låter ju väldigt knäpp
Så här är det: jag har hittat ett recept på frikadeller och det står bland annat att det ska vara ris i "smeten". ½ dl (drygt) till totalt 30 frikadeller (500 g färs). Men ska detta riset vara okokt? Frikadellerna ska ju ändå koka i vatten tills de är "färdiga". Hur lång tid kan detta tänkas ta, på en höft? Jag avskyr att laga mat, därav mina extremt dåliga lunskaper Mycket, mycket tacksam för hjälp |
|
||||
|
||||
Sv: Kokt eller okokt ris till frikadeller?
Riset ska vara kokt. Frikadellerna ska bara koka några få minuter. Vår Kokbok är en mycket bra kokbok där du kan få både beskrivningar och bra recept. Passar alla både den mer erfarne matlagaren och nybörjaren.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag har aldrig sett något recept där man använder okokt ris- brukar alltid avses vara kokt eftersom det skall fungera som bindemedel o även ge saftighet. Beträffande tiden vågar jag inte säga exakt antal minuter, men en enkel tumregel brukar vara att rå köttbulle ligger på botten av kastrullen, färdigkokt flyter upp till ytan!
|
|
||||
|
||||
Tack snälla
*kryper tillbaka under stenen* |
|
||||
|
||||
Hallå! I grekiska frikadeller blandar man okokt , rundkorningt ris i smeten. Jag menar giouvarlakia som är jättegoda med citronäggsmet uppepå som ett skum. Receptet finns i "Om Grekland, matrecept"
|
|
|||
|
|||
Nu blev jag lite intresserad... Vad är det för frikadeller? Vad hittade du receptet. Låter ju lite spännande! Ngn som vet vad det är för frikadeller som menas så får ni gärna meddela mig.
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
Kokar man frikadellerna i 50-60 min går det naturligtvis att blanda i okokt ris. Svenska frikadeller som normalt är ganska små brukar normalt kokas några få minuter och jag kan inte se någon vinst med en så lång koktid. Jag använder själv korngryn ibland till vissa rätter och kokar då grynen först i en god kryddblandning där även lök får koka med. Nyttig variant för den som vill testa. Passar mycket bra exempelvis till kåldolmar och kållåda med köttfärs samt till zucchinibiffar.
Eva |
|
||||
|
||||
Monica P; Zanét> Giouvarlákia avgolémono - det är precis det receptet jag pratar om, och som jag har hemma i min "Grekisk Kokkonst". Verkar hur lätt som helst, till och med för mig
6 portioner Tillagningstid 30 min 500 g färs 1 1/4 dl smör/margarin ½ dl ris 1 ägg 1 hackad lök finhackad persilja salt, peppar Blanda alla ingredienser väl och forma små runda frikadeller (ska bli 30 st enligt boken). Fyll en kastrull till knappt hälften med vatten. Lägg i smöret och salta. Lägg i frikadellerna en i taget, när vattnet börjar koka. När frikadellerna är färdigkokta, lägg upp dem på ett fat och häll över ägg- och citronsåsen. Recept för såsen, enligt samma bok: 2½ dl buljong 2 ägg 2 citroner Vispa ägg med citronsaften. Häll sakta i buljongen. Edit: recept Senast redigerad av Lola den 2008-10-30 klockan 09:21. |
|
||||
|
||||
Förresten, ni som har gjort detta förut, får gärna komma med synpunkter på det receptet jag hittade!
|
|
||||
|
||||
Om det inte står att riset ska kokas så kan du utgå från att det inte ska det.
|
|
||||
|
||||
Blä...såsen blev bedrövlig, inte alls som ett skum som på bilden. Den blev mer som simmig soppa. Någon som vill fylla i luckorna?
|
|
||||
|
||||
Prova att vispa äggen fluffiga först med elvisp och rör ner citronsaften sen.
Eva |
|
|||
|
|||
Citat:
Och under tiden ska elvispen gå på för fullt. Monica |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|