|
||||
|
||||
Nytt grekiskt vin
Systembolaget har bland sina decembernyheter det grekiska vinet Skouras Cabernet Sauvignon. Är det någon som har hunnit prova?
Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Nytt grekiskt vin
Ska provas. Bolaget på Ersboda i Umeå fick bara 20 flaskor. Nitton kvar.
Gissa vem som har nr 20?? Arne Grekland Distrikt Peloponnesos Alkoholhalt13,0 % Färg Röd färg.Doft Kryddig doft med fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, korinter, sötlakrits, viol och jord. SmakKryddigt vin med fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, korinter, lakrits, viol och örter.AnvändningServeras vid cirka 16°C till robusta rätter av lamm- eller nötkött, gärna grytor och stekar. 117 Kr Beställningsnummer 99242 |
|
||||
|
||||
Så få då måste jag nog skynda mig. Hoppas Citybutiken har fler.
Eva |
|
|||
|
|||
Har köpt 2, ska dra korken ur en av dem i helgen.
Hasse |
|
|||
|
|||
Ska på fransk fest imorgon, så tar nog med en flaska dit för att slå ett slag för grekiska viner. Hoppas nu att det är gott så att man inte får skämmas .
|
|
||||
|
||||
Det gläder mig att det kommer nya viner hit från vårt underbara Peloponnesos,det finns så mycket goda viner där nere.
|
|
||||
|
||||
Det nya Grekiska vinet nu avprovats havits!!! Likt en sommardröm i vårens färger!! Sitta likt handen i handsken tillsammans med heta räkor och tilltugg!! Kunna därtill klara en mustig gryta med elegans!!
Prisvärt?? Javisst!! För de 117 Sek erhålles en smaksensation icke av denna världen. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Men så trevligt. Jag skulle köpa en flaska på mitt bolag idag, men tji fick jag, inte en enda flaska fanns kvar. Fick trösta mig med en flaska Gestos, inte dumt det heller. Jag "tjänade" 37 kr på det.
|
|
||||
|
||||
Jag smakade igår. Passade min vinsmak perfekt.
Eva |
|
|||
|
|||
Vi har köpt en flaska idag i Halmstad (fanns 5 kvar efter vårt köp) och har precis provsmakat före maten..Väldigt torrt, men MYCKET smak..
En positiv överraskning jämfört med Mountain Sun som vi fortfarande har 2 flaskor kvar av och som vi inte gillade sådär jättemycket... Jag ska se om Lund har flera flaskor i veckan....117 kr är ju några kronor Lissi |
|
||||
|
||||
Tack för tipset!
Satt perfekt! Oj vad det smakade Peloponnesos drömmer mig tillbaka till i somras då jag åkt runt på Peloponnesos i en hel månad. Grekisk Kyckling med timjamskryddad klyftpotatis och en god tzatziki kan kvällen börja bättre. Rolf |
|
|||
|
|||
Till en köttbit och potatisgratäng var detta vin alldeles utmärkt. Smakrikt, balanserat och druvtypiskt (Cabernet Sauvignon), en överraskning som jag ska se till att köpa hem fler av.
Hasse |
|
||||
|
||||
På vårt systembolag fanns 2 flaskor kvar. Köpte en av dem. Ska bli spännande att prova!
Aina |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Rödviner är oftast torra!
Jäsningen pågår tills allt socker i musten är borta - röda viner är alltså i regel torra. Även efter jäsningens slut låter somliga vinmakare vinet laka ur skalresterna (macerera) i jäskaret - för att få ut ytterligare färg- och smakämnen. Nu är det att hälla av vinet från skalmassan. Vinmakaren kan hälla vinet på en ståltank - som inte ger någon karaktär - eller på ekfat av olika ålder och storlek. Oavsett vilket, får vinets aromer en chans att "gifta sig". Den kvarvarande sörjan av skalrester kan pressas, och detta pressvin är strävare och mörkare än det självrunna vinet. Pressvinet kan blandas i det självrunna vinet för att ge mer smak och strävhet. Vinmakaren står nu med olika ståltankar eller ekfat, fyllda med vin från olika jäsningar av druvor som växt på olika platser. |
|
||||
|
||||
Intressant läsning tack. Jag har nog gjort en egen tolkning av torrt.
Eva |
|
|||
|
|||
Har en tredje flarra som väntar i vinstället . Väldigt gott och prisvärt vin.
|
|
||||
|
||||
Hinner jag in i morgon kan jag kolla om den andra flaskan finns kvar. Aina
|
|
|||
|
|||
Både röda och vita viner beskrivs i förekommande fall som torra. Vad som dock skiljer torra röda mot torra vita är kortfattat detta:
Blå druvors (som ger röda viner) skal, ibland lite kärnrester, som i tillverkningen får vara med ett tag under jäsning, ger rött vin s.k. "tanniner". Detta är garvsyror som tillverkaren väljer att ta med så att vinet får en antingen balanserad strävhet eller något överdriven. Det senare betyder i regel att vinet mår bra av lagring då strävheten minskar med åren. Garvsyrorna, de s.k. tanninerna är en känsla av just det torra som uppträder tämligen omedelbart vid avsmakning och känns mot framtänderna, läpparna. Gröna druvor (som ger vita viner) har ett skal som inte ger samma effekt som blå då det gäller att ha dem med i tillverkningen. Hos vita viner bedöms inte strävhet, möjligen kan skalkontakt ge en del av färgen hos ett vitt vin. Vad som dock ger mer färg åt ett vitt vin är ekfatslagringen. Därför kan vissa vita viner vara i stort sett helt färglösa, eller möjligen blekt gula, ofta även dragning åt grönt som innebär ungdomlighet. Vita viner kan trots en torr känsla, även ge en känsla av druvsötma vilket inte är fallet hos röda viner. Där kan man även säga att vita viner inte har särskilt stor potential av lagring. Fylliga och sträva röda har mycket mer potential av lagring, detta är dock ett väldigt svårt ämne då egen erfarenhet (och misstag) är den största lärdomen. En del vita viner har dock potential att bli bättre av lagring, jag har dock inte erfarenhet av vilka. Däremot är söta vita viner i vissa fall enormt lagringspotentiella. En del franska söta vita viner, särskilt av druvsorten Semillion och om jag inte minns fel, blandad med Sauvignon Blanc, kan lagras i många decennier. Dock är mörker och betydligt lägre temperatur än rumstemperatur något som alla viner mår bra av. God luftning av öppnad vinflaska rekommenderas även för i stort sett alla viner. Öppnad flaska som bara står öppen, ger vinet ingen luftning alls, använd karaff eller vid konsumtion av billiga viner - mycket rymliga och tunna glas. Fast det finns faktiskt gränser då vissa väldigt billiga viner, både röda och vita, inte ens vinner på ovan - luftning och bra glas. Där är det upp till "livsnjutaren" själv att avgöra, inte jag. Hasse |
|
||||
|
||||
Jättetack för all nyttig och för mig ny information. Har aldrig läst in mig på ämnet vin utan sparat det till pensioneringen.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|