Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-16, 01:44
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Kokbok 17-19 december

I ett samarbete mellan Expressen och Allt om mat ges under vintern ut 20 kokböcker i en serie om "Smaker från hela välden". Den här veckan har turen kommit till Grekland. Under onsdag-torsdag-fredag (17-19 december) kan man köpa den grekiska kokboken tillsammans med Expressen, GT eller Kvällsposten. Jag köpte den första boken i serien, Italien 1. Ska man döma efter den boken, så är det en tämligen enkel produkt i förhållande till priset, 79 pix (10 för tidningen + 69 för kokboken). Men, självfalletska jag ändå införliva den här tunna skriften med min lilla samling med grekisk matlagningskonst. Vem vet, kanske finns det ultimata receptet på moussaka just där....
Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 13:00
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008
Standard Sv: Kokbok 17-19 december

Nu är kokboken inköpt ! I förordet skrivs att "recepten i den här boken är inspirerade av grekiska rätter men har anpassats efter svenska förhållanden". Det är väl just det som är bokens starka eller svaga sida, beroende på hur man ser det. För egen del tycker jag det är en svaghet, helst vill jag att recepten ska ligga så nära originalen som möjligt. En "grekisk färslimpa" med älgfärs känns väl inte helt hundra.....
Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 19:01
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Hej Pnyx
Jag var och hämtade boken idag hos min tidningshandlare.
-Retzina har bättre recept!
-Så boken 69.- är förpassad till det stora cylinder-arkivet.
-Smörja!
Försök inte lura oss grekrävar på konfekten.
Kompetensen här på Kalimera är betydligt större och även erfarenheterna.
-Så mycket enkelt!
-Jag sågar boken.
I mina julklappstips finns det en bra kokbok för det mediterrana köket som är mycket seriös, men svår att få tag i.
Sorry om du har losat 69.-, men sånt är livet.
Vill du äta gott så ställ en fråga här om recept.
Jag lovar att du får svar från seriösa medlemmar, det enda vi inte kan bistå med är miljön, den måste upplevas på plats. Oavsett mitt "land" Kreta eller andra öar runt omkring.
Kalimera är att lita på då vi alla har Grekland som primärt intresse och maten vi blir serverade där.

Uffe (från hjärtat)

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-12-17 klockan 19:03.
Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 22:09
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman Visa inlägg
-Så boken 69.- är förpassad till det stora cylinder-arkivet.
Uffe (från hjärtat)
Jag köpte också boken i dag och kan väl på ett sätt hålla med om att det inte var årets klipp. Samtidigt tyckte jag att boken var ganska inspirerande med en massa smårätter att titta på och dregla över. Recepten är ändå inget som jag studerar närmare, jag har insett min begränsning då det gäller kokkonsten och har i stället gift mej till god mat
Ska man då läsa en bok som denna? Helt klart så ska den läsas, många av oss här är ganska bra på vad som finns på vårt resmål redan då vi börjar fundera på att åka dit. Om vi inte ska läsa denna bok så ska vi inte heller läsa på om resmålet innan vi åker dit och det resonemanget köper inte jag, all kunskap är bra kunskap, sedan får tillfället visa om kunskapen behövs.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.