|
||||
|
||||
Nordic Airways
Läste idag att Nordic Airways förlorat tillståndet att flyga. Vad innebär det för alla som bokat resor och flygstolar med Apollo där det är Nordic som ska köra planet? Har inte bokat än, men känns väldigt osäkert att boka en sådan flight, vem vet om den kommer att bli av?
|
|
||||
|
||||
Sv: Nordic Airways
Jag har för mej att jag har läst nånstans i dag att det är två olika bolag, ett för charter och ett för reguljärflyg. Detta skulle gälla det bolag som flyger reguljärflyg. Tyvärr hittar jag inte var jag läste det så jag är inte helt säker.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Pressmeddelande från TT
Nordic Airways förlorar tillstånd Flygbolaget Nordic Airways som flyger mellan Sverige och Irak har förlorat sitt flygtillstånd. Bolagets passagerare kan nu bli strandsatta i Irak. Hur många personer som rest ner till Irak med Nordic Airways är oklart i nuläget.[INDENT]Vad jag vet hade Nordic Airways ett flyg till norra Irak i tisdags och till Bagdad i fredags. Det finns förmodligen resenärer som väntar på att flyga tillbaka, säger Simon Posluk, enhetschef vid Transportstyrelsen, till TT. [/INDENT]Enligt utrikesdepartementet har ingen hittills hört av sig från Irak.[INDENT]Vår konsulära avdelning har inte fått några sådana indikationer. Nu är situationen ganska ny så jag tror att vi börjar höra av folk som har svårigheter att ta sig hem längre fram i veckan, säger Kent Öberg vid UD:s pressjour [/INDENT]Nordic Airways förlorade sitt tillstånd att flyga efter ett beslut av Transportstyrelsen. Det är bolagets ekonomiska svårigheter som ligger bakom återkallandet av den operativa licensen. Den 10 oktober ansökte Nordic Airways om rekonstruktion hos Stockholms tingsrätt som sedan beslutat att avslå begäran om förlängning av tidsperioden. Flygbolaget har haft en tidsbegränsad operativ licens som nu alltså dras in. "Transportstyrelsen anser att bolaget inte längre kan fullgöra sina åtaganden och skyldigheter gentemot sina passagerare, enligt den EG-förordning som reglerar villkoren för operativa licenser till flygbolag inom EU", skriver myndigheten i ett pressmeddelande. TT har sökt representanter för Nordic Airways, men inte lyckats få någon kontakt. |
|
||||
|
||||
Oj, jag glömde ju att fortsätta på det antagande jag hade om att det var två olika bolag. Jag hade fel i det fallet, det jag hade läst om var ett annat flygbolag (tror det var Litauiskt) som flög både reguljärflyg och charter från Umeå till Thailand. Där handlade det om två olika bolag med samma namn. Jag såg nu i ett annat inlägg att SAS tydligen tagit över NA:s flygningar för Apollo. För övrigt borde väl inte en sådan konkurs kunna innebära nånting alls för de som har köpt biljetter med Apollo (eller motsvarande), har de sålt charterbiljett så är det väl upp till dem att se till att de har ett flygplan som skjutsar passagerarna.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
/Eva |
|
|||
|
|||
Räkna med att Scandinavian Airlines tar över mycket av trafiken.
F.ö kommer SAS att flyga mer charterflyg i sommar fråm Stockholm, än man någon gång tidigare har gjort! |
|
||||
|
||||
Det betyder förmodligen ingeting, då det är Apollos problem. Är Apollo intresserade av destinationen kontrakterar de med all säkerthet ett annat flybolag som skall flyga för dem
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|