Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-27, 11:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vårvindar friska...

...leka och viska...
Hela förra veckan hade vi mer än friska vintervindar. Småbåtar slogs sönder och välte runt i hamnarna, stora båtar hade avgångsförbud, luften var fylld av afrikadamm...
Idag är det en sån där fenomenalt fin vårdag . Jag var ute tidigt och kollade. En tveksam sol bakom bergknallen i öster. Den lilla havssnutt jag ser från verandan såg lugn ut. Fåglarna drillade och for runt i snabba turer, nåt är definitivt på gång där.

Arbetslust...
Fram med häcksaxen och bästa sekatören. Vi har en hibiscushäck mot vägen som är i högsta laget. Jag gick lös på den med tanke på vad som står i min kära trädgårdsbok: först bort med skadade grenar, sen bort med såna som skaver andra, sen såna som växer inåt, sen glesa ut på överdrivet täta ställen, sen korta av såna som stuckit iväg för långt.
Det blev jättefint. Tre år sen gjorde jag samma manöver och fick som belöning överväldigande blomsterprakt.
Nu har jag skavsår på konstiga ställen i höger hand efter att ha agerat kvisttugg och klippt alla grenar till småbitar i komposttunnan, varvat med hästgödsel och halvfärdig kompost.
Man skulle kanske investera i en kvisttugg. Det här var ju inte ens taggiga grenar. Mina grannar har överdådiga bougainvilleahäckar och där kan man tala om lömska taggar. Det är nog skälet till att många låter sina häckar bli hur stora som helst, vackert är det hur som helst med dessa översvallande rödlila, rosa , orange eller klart röda blomklasar.( Eller "högbladsklasar" om man ska vara korrekt. Själva blomman är pytteliten.)

Vintern har varit rena drömmen, regn ideligen men inte särskilt kallt. Fikonkaktusarna har fyllt sin depåer efter att ha hängt som ledsna kaninöron före regnen. Alla som har vattencisterner är nöjda. Det är grönt, nåja, relativt grönt på bergen.

Mindre roligt är det förstås på sina ställen . Bönderna är inte nöjda, det har varit skador på skördarna och man får inte tillräckligt betalt för sina produkter, som ökar i pris något otroligt innan de ligger i våra matkassar. Just denna vecka har alla större vägar i landet blockerats av tiotusentals traktorer och jordbruksredskap. Grekland är uppdelat i ett antal bitar och inga lastbilar kommer fram. Det utlovas skadeersättningar och subventioner men än har ingen uppgörelse kommit till stånd. Nu börjar lastbilschaufförer och företagare bli allvarligt irriterade över blockaderna som har effekter långt ut i händelsekedjan. Vi får väl se hur detta slutar.

Jag knogar på med min sekatör.
Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 12:27
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: Vårvindar friska...

Tack för lägesrapporten . Skön läsning i ett gråkallt Sverige

Abi
Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:56
brunos avatar
bruno bruno är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vad härligt det låter...
Vi ska bo på Kreta 6 månader jan-juni 2010.
Har bestämt att bo i Heraklion pga att där finns den Engelska skolan för vår dotter som är 9 nästa år.
Har du några kontakter ang boende på Kreta?

Lycka till med trädgården!

MVH Cecilia
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 08:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kjekt å lese som alltid, Monica!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bönderna är inte nöjda, det har varit skador på skördarna och man får inte tillräckligt betalt för sina produkter, som ökar i pris något otroligt innan de ligger i våra matkassar. Just denna vecka har alla större vägar i landet blockerats av tiotusentals traktorer och jordbruksredskap.
Så på tv i går at bøndene får 4,5 E for 200 kilo appelsiner eller 20 kilo bomull. Rekker såvidt til en kaffekopp eller to. Skjønner jo at de aksjonerer!
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 13:37
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det høres så fantastisk ut med vår snart. Vi gleder oss til Kalymnos 1.april. Det blir kjempedeilig. Ellers så skulle jeg gjerne vite om en fin planteskole eller to. Skal ha litt av det da.
Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 17:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det finns ett antal "vanliga" blomsteraffärer i Pothia.
Större sortiment med träd och buskar finns borta vid fiskebåtarnas hamndel, en liten butik men de har sina växthusplanteringar i Vathy (och man kan åka dit och välja själv på söndagar.)
På stora vägen norrut från stan finns en ganska stor plant-och blomsterhandel där jag köpt en hel del.Jag vet inte om de har egna odlingar eller om de köper nån annan stans ifrån.
På Kos finns en stor plantskola mitt emot Tingaki. Kanske det finns fler, men jag känner bara till denna.
Sen kan man ju få /knycka blomskott lite här och var. Mina pelargoner har jag skaffat på det viset...
Värre är det med jord. Det vi i Norden menar med god matjord är mycket sällsynt här. Ofta är det bättre att låta en växt stå kvar i en stor kruka än att plantera den , eftersom man då kan hålla den bättre vattnad. Påsvis med planteringsjord finns att köpa, även torv och gödsel, men det är förhållandevis dyra grejor.

Kring gamla fallfärdiga hus ser man ofta jättefina träd och buskar, eftersom de haft många år på sig att växa upp, och har överlevt såväl torrperioder som vanskötsel. Klart är också att det är bortkastade pengar att köpa och plantera växter som inte tål klimatet- som i Norden gällande sånt som inte är vinterhärdigt, här gäller sommarhärdigt!
Svara med citat
Gammal 2009-01-29, 09:49
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Takk for opplysningene Monica.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.