Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-11, 22:58
nicky nicky är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Behöver mathjälp!!

Jag är superförvirrad! Min matlagning på kreta går inge vidare.
Hittar ingenting i affärerna, Finns det någon ersättning för creme fraighe?
Hur hittar jag kött/fisk/höns/grönsaks buljong? har letat och letat.

Bakpulver, vaniljsocker..

Hur ser förpackningarna ut? vad heter allt på grekiska?

HJÄLP!

/En förvirrad svenska i Rethymnon.
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 23:39
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Behöver mathjälp!!

Creme fraiche finnes ikke i vanlige supermarkeder. Du kan bruke fløte (den helfete sorten), eventuelt blandet med litt fet yoghurt.

Buljong pleier å finnes i de fleste butikker. Ofte av merket Knorr, som du kanskje kjenner pakningen på? Let der hvor det suppeposer o.l. Hvis du ikke finner det, spør etter Zomó. Bildet på pakken forteller hva slags buljong det er, om du ikke skjønner gresk.

Bakepulver heter Beikin paovder, faktisk (Μπεικιν παουντερ), det er i allfall det som står på min boks. Det er en rød metallboks, litt mindre enn en tomatboks.

Vaniljesukker kan du finne i flere varianter, mitt kommer i 30 små ampuller med en dose i hver, alt pakket i en gjennomsiktig plasteske - men her finnes sikkert boksetyper også. Det heter Vanilia. (Βανιλια(

Og hvis du leter etter kokosmasse - det gjorde jeg - så heter det Karyda Trimmeni og finnes sammen med nøttene (Iallfall i min butikk) Logisk, det er jo av kokosnøtt...

Senast redigerad av Admirala den 2009-02-11 klockan 23:42. Anledning: skrivefeil
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 23:58
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej!

Vill gärna försöka hjälpa dig! Börja med att andas lugnt - allting ordnar sig!

Vad är det du behöver akut? Fundera också på om du verkligen behöver alla ingredienser?

Hälsningar Helena

Senast redigerad av Helena S den 2009-02-12 klockan 00:03. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 18:37

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Creme fraiche finnes ikke i vanlige supermarkeder. Du kan bruke fløte (den helfete sorten), eventuelt blandet med litt fet yoghurt.

Buljong pleier å finnes i de fleste butikker. Ofte av merket Knorr, som du kanskje kjenner pakningen på? Let der hvor det suppeposer o.l. Hvis du ikke finner det, spør etter Zomó. Bildet på pakken forteller hva slags buljong det er, om du ikke skjønner gresk.

Bakepulver heter Beikin paovder, faktisk (Μπεικιν παουντερ), det er i allfall det som står på min boks. Det er en rød metallboks, litt mindre enn en tomatboks.

Vaniljesukker kan du finne i flere varianter, mitt kommer i 30 små ampuller med en dose i hver, alt pakket i en gjennomsiktig plasteske - men her finnes sikkert boksetyper også. Det heter Vanilia. (Βανιλια(

Og hvis du leter etter kokosmasse - det gjorde jeg - så heter det Karyda Trimmeni og finnes sammen med nøttene (Iallfall i min butikk) Logisk, det er jo av kokosnøtt...

TACK! Nu ska jag ge mig ut på jakt i affärerna!!
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 20:26

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Hej!

Vill gärna försöka hjälpa dig! Börja med att andas lugnt - allting ordnar sig!

Vad är det du behöver akut? Fundera också på om du verkligen behöver alla ingredienser?

Hälsningar Helena

*Tar ett djupt andetag*

Jag är grön i köket. har ingen aning om hur man lagar mat utan buljong eller creme fraighe.. Och blir väldigt stressad när jag inte har all kryddor som jar är van vid att ha hemma köket i Sverige! Äter väldigt mycket kyckling hemma, men min grekiske fästman har predikat om att man inte ska köpa kyckling i affärerna (på kreta) för att dom importerar kyckling från Bulgarien (vet inte om det stämmer) och det ska tydligen inte vara bra.

Och i affärerna som ligger närmast huset vi bor i har inte så mycket att välja mellan.

Vet inte riktigt vad jag ska laga, och det blir i stället så att man steker några ägg .. allt för ofta i stället för att laga mat!

Jag skulle vilja ha lite recept tips, hur ersätter jag creme fraighe, hur är det med kycklingarna? är det något man inte ska köpa pga av dålig kvalite eller import. Buljong har jag fått lite råd om. vart hittar man bra mat affärer som har större sortiment. Bor i Rethymnon/Kreta!

tack på förhand! Blir super glad över alla små råd jag får!
Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 07:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kjenner ikke til utvalget der du bor, men selv i Nafplio, med 15.000 innbyggere, er det gjerne slik at man går på ostebutikk, slakter, grønnsaksmarked osv for å handle inn. Har du det i nærheten er det jo flott, kvaliteten er ofte bedre på spesialbutikkene.
En annen ting er at det er lurt å lage seg gresk mat, fordi grekerne bruker de råvarene som er tilgjengelige, og det er ofte sesongbetont. Kan for eksempel anbefale Myrsini Lambrakis kokebok Greek Cuisine, som har mange enkle og gode retter.

Tre tips til veldig enkle middager:
"Gigantes i tomatsaus" for du kjøpt på boks. (Fasólia yígantes). Varm dem sammen med litt stekt bacon eller skinke (eller annet kjøtt), ha over feta helt på slutten. Spis med brød og salat.

Kok spaghetti. I mens blander du oppskåret tomat, oliven, purreløk eller finhakket rødløk og fetaost. Bland dette med ferdigkokt spaghetti og varm forsiktig opp. Tilsett en fløteskvett om du vil, men det er ikke nødvendig, pluss salt og pepper.

Fava med stekt fisk: Du finner oppskrift på fava under "Om Grekland" i menyen til venstre. Lag stor porsjon, den holder flere dager i kjøleskapet.

Et tips til kan være å lage en stor porsjon bolognesesaus (si fra om du trenger oppskrift) og fryse ned i porsjonspakker. Ha sausen i fryseposer og frys dem inn så flate som mulig, så tiner de raskt. Spises med pasta, blandes i kokt ris som risotto eller over bakt potet.
Vær klar over at butikkene som regel ikke selger ferdigpakket kjøttdeig. Du må til slakteren eller kjøttdisken og be om det, så kvernes kjøttet der og da.
En kilo kjøttdeig av okse: Ena kil´å måscharísiå kimá, parakalå.
Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 12:39
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

När jag först kom till Grekland köpte jag mig en grekisk kokbok på svenska, den hittar man i bokaffärer eller en del kiosker. En svensk kokbok kan ju oxå vara bra att ha om man är grön i köket, kanske nästa gång du åker till Sverige eller någon snäll släkting, kompis kan ta med ner.

Jag brukar laga både svensk och grekisk mat och när man har blivit lite mer erfaren i köket kan man mixtra lite själv. Har mina egna små recept i huvudet allt eftersom fantasi.

Och grekisk mat är inte så krångligt som man tror, mycket görs i stora formar i ugnen med både kött och potatisklyftor, fisk och potatisklyftor alltiett, olivolja, kryddor efter smak. Grönsaker och rotfrukter är oxå gott att ha blandade i ugnen, samma princip med olivolja salt och peppar och krossade färska tomater över. Detta är gott att äta med både kött , fisk, korv, stekt ägg.

Vi köper kyckling har inte hört att det skulle vara farligt, men jag bor på fastlandet.

Lycka till
Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 20:34
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Har inte rört mig så mycket i Rethymnontrakten, men vet att Lidl finns strax utanför stan, där kanske du hittar någon produkt du känner igen och är van att använda. Lycka till! Bara å pröva på alltmöjligt...

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 15:27

Tack för all hjäp!

Nu ska jag ut på jakt efter kokböcker & affärer med lite större utbud.
Recept råden var toppen, låter ju inte så svårt iaf!!

Det är så skönt att kunna vända sig hit och få svar och stöd!

TACK!

/ Niki
Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 15:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Nicky, du får mig att komma ihåg min egen debut i köket...l-ä-n-g-e sen. Min mamma blev sjuk, min stora syster arbetade heldag, vi hade en massa "dagamän" som jobbade med slåttern. Det skulle vara morgonkaffe, frukost, elvakaffe, middag i ettiden-med efterrätt-, fyrakaffe och sen kvällsmat efter mjölkningen.

Min syster planerade och handlade och instruerade mig så gott det gick. Hon bakade och förberedde och skötte det mesta. Jag var väl 14 år den sommarn.

-Det som jag lärde mig -den svåra vägen- var att det tar TID att laga mat. Man måste ha en viss turordning om man inte vill stå i kaos i sista stund. Min far och dagamännen var väldigt snälla, ingen sa något om brända köttbullar och okokt potatis, men nåt fattade jag ju själv.

Jag blev jättebra på krusbärskräm i alla fall. Men gissa om mamma var välkommen hem från sjuhuset!
Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 18:32
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej Nicky!

Hur har det gått med matlagningen? Precis som Admirala skriver så finns det grekiska recept här till vänster under "Om Grekland".

Helena S - nyfiken...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.