|
||||
|
||||
Koloures
Hej!
Någon som har recept på koloures (?) de runda "kringlorna" med sesamfröer på? Barnen står inte ut med att vänta till den 8 juli! Mvh Christina |
|
||||
|
||||
Sv: Koloures
Hej Athina! Koulouràkia ladioú (kringlor med olja). Kan det vara det? Tyvärr inga sesamfrön ... men här kommer receptet.
2 1/2 dl olja, 2 1/2 dl apelsinjuice, 2 1/2 dl socker, saften från en citron, 1 tsk soda, 1 tsk bakpulver, 1 tsk rivet apelsinskal, 1 kg (ca) mjöl. Blanda olja, apelsinjuice, socker och det rivna apelsinskalet. Lös upp sodan i citronsaften och häll det i blandningen. Blanda bakpulvret i mjölet och tillsätt det, lite i taget i smeten. Knåda degen tills den blir fast. Forma till kringlor och grädda i medelvarm ugn en halvtimme tills de fått färg. m.v.h lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Min dotter älskar Koloures men jag tycker inte att receptet ovan stämmer med de hon brukade köpa på bageriet i Aten.
Eva |
|
||||
|
||||
De runda kringlor med sesamfrön som säljs på bageri och ute på gatorna brukar jag göra enligt detta recept!
Ca 15 st 7 dl vetemjöl 1 tsk salt 1tsk torrjäst 3/4 dl vatten 3 ägg kan uteslutas blir då lite mer "torra" 4 msk olja jag använder oliv men det går även med solrosolja sesamfrön Blanda mjöl, salt och jäst, värm vatten och häll över mjölblandningen, rör ner äggen och arbeta i hop till en deg. Blanda i lite sesamfrön i degen. Låt jäsa 30 min, dela i 15 bitar och forma till kringlor. lägg på plåt med bakplåtspapper låt jäsa 15 min, pensla med ägg och strö sesamfrön på. grädda i ugn ca 12 minuter. Låt svalna. gott att äta till är ost i alla slag och oliver, salladslök bla Camilla |
|
||||
|
||||
Om du googlar på koulouria så hittar du ännu fler recept. Här finns även lite intressant läsning:
http://kopiaste.org/2008/08/koulouri...s-street-food/ Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Tack alla! Vilken tur att forumet finns
|
|
||||
|
||||
Tack! Intressant läsning, hur hittade du det?
|
|
||||
|
||||
Jag googlade på koulouria....... på google kan man hitta det mesta.
Ann-Kristin |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|