Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-24, 14:35
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard EU-moppe.

Denna fråga har varit uppe här i forumet många gånger tidigare, men förtjänar att lyftas igen inför kommande sommasäsongen.

Det är inte tillåtet att hyra eu-moppe någonstans i Grekland om man bara har vanligt körkort för bil eller förarbevis för moppe som vi har i Sverige. Man måste ha MC-körkort (A-klass) för eu-moppe.
Nu är det ju som det är i Grekland, och på många ställen bryr sig inte uthyrarna om detta utan för att tjäna en slant hyr man ut eu-moppar ändå. Det finns många uppfattningar om hur man skall förhålla sig till detta som turist, men mitt råd är definitivt: GÖR DET INTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Om du kör eu-moppe med vanligt bilkörkort kör du olagligt. Skulle du råka ut för en poliskontroll som blivit allt vanligare (främst på Samos, Rhodos och Kreta) brukar det oftast direkt betyda 400 euro i böter som skall betalas per omgående. Kan du inte betala direkt har polisen rätt att beslagta ditt pass, sedan får du skaffa pengar på något sätt och gå till polisstationen och betala. Finns ett flertal exempel på turister som missat sina flyg hem för att polisen har passet och dom inte lyckats skaffa fram pengar i tid, och hur kul är det

Har man dessutom otur att råka ut för en olycka kan det bli betydligt mycket värre. Även om uthyraren påstår att moppen är helförsäkrad gäller inte detta eftersom du kör olagligt.Inga försäkringar överhuvudtaget gäller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skulle moppen skadas blir man ersättningsskyldig till 100%, och skulle man dessutom skada någon eller något annat fordon kan man drabbas av 100000-tal kronor i böter, och risken av att bli indragen i en grekisk rätts- och skadeståndsprocess med allt vad det innebär. Detta oavsett om man är skuld till olyckan eller inte.

Som extra "lök på laxen" kan man dessutom få problem med de svenska försäkringsbolagen. Skulle man skada sig själv och behöva dyrbar läkar och sjukhusvård (och i värsta fall hemtransport) finns risken att man får betala allt detta själv i efterhand. Vissa försäkringsbolag har i de finstilta villkoren att man har rätt att kräva tillbaks alla pengar om " försäkringstagaren tillskansat sig försäkringsmedel genom att uppsåtligt begå olaglig handling eller aktivitet".
Och det är just det man har gjort om man kör eu-moppe med ex. bara vanligt bilkörkort.

Nu tycker kanske många jag "målar fan på väggen", och det är möjligt, men jag tycker bara alla bör vara medvetna om detta. Sen är det upp till vara och en om man vill ta risken eller inte.
Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 14:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: EU-moppe.

Vilken tur att man är så gammal att man fick bokstaven A i körkortet "automatiskt" när man tog bilkörkort en gång i tiden...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 14:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Lopez välformulerade inlägg är ej att anse såsom att måla fan på väggen. Inlägget manar till nogsam efterlevnad av grekisk lagstiftning och är i allra högsta grad korrekt.

Vi har vid tillfälle träffat en person som förhyrt en liten vespa utan rätt körkortsklass samt därtill krockat med en bil så person - och fordonsskador uppkom.

Det blev en mycket dyr affär.

Jag instämmer till fullo i Lopez inlägg här ovan.

Arne

Med hela registrets bokstavskombinationer i körkortet som
betalades av kronan....
Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 15:36
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lopez välformulerade inlägg är ej att anse såsom att måla fan på väggen. Inlägget manar till nogsam efterlevnad av grekisk lagstiftning och är i allra högsta grad korrekt.

Jag instämmer till fullo i Lopez inlägg här ovan.

Arne
Ja, men ändå inte en helt trivial fråga med ett entydigt svar!? Se också detta inlägg!

Jag har dock inte lyckats hitta den utökade informationen på VV's sida Uffe hänvisar till. Kommer du ihåg, och kan du hitta..., var du läste detta Uffe?

Sven

Som också gärna vill ha ett intyg!
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 14:37
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Ja, men ändå inte en helt trivial fråga med ett entydigt svar!? Se också detta inlägg!

Jag har dock inte lyckats hitta den utökade informationen på VV's sida Uffe hänvisar till. Kommer du ihåg, och kan du hitta..., var du läste detta Uffe?

Sven

Som också gärna vill ha ett intyg!

Svaret är klockrent och entydigt:
Det är inte tillåtet att framföra eu-moppe med endast bil-körkort.

Finns inget svenskt verk, myndighet eller organisation som kan skriva något intyg som upphäver den grekiska lagstiftningen.
Alla länder har olika lagstiftning i detta fall och intyget ifråga bekräftar endast att man i Sverige lagligen har rätt att köra eu-moppe med B-körkort. I andra länder med samma regler är det bra att kunna visa ett intyg på detta, men har andra länder andra lagar är det naturligvis dom som gäller.
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 14:42
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Klockrent!!!

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-04-25, 14:59
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Sven
Sidan är bortplockad av VV och finns inte längre.
Sorry.

-Lopez satte väl egentligen punkt på detta?
Sverige kan inte påverka grekisk lagstiftning.
Däremot så är det inte speciellt svårt att ta ett körkort för moppe,
i alla fall på Kreta.

Uffe
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 22:37
Stifler Stifler är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Är alla moppar som hyrs ut EU-moppar?
Vi hade eventuellt planer på att hyra moppe i sommar men efter att ha läst detta så blir jag tveksam. Vi hyrde moppe när vi senast var i Grekland på 90-talet (80 el 90 cc) och hade väldigt trevligt med denna. Var kanske tur att inget inträffade
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 22:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det finns minst två modeller av de som vi i Sverige benämner EU-moppe, en med klenare motor och en med starkare, kan finnas fler- jag är inte säker.
Vi har alltid fått hyra den klenare varianten, åkte med kompisar ett år och de fick efter lite tjat hyra en starkare.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2009-05-01 klockan 22:44. Anledning: Tog bort text om cc
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 22:52

Jo, men att få hyra verkar inte vara problemet (tjatade själv till mig en starkare senast ).

Frågan är mer vad är tillåtet? Så länge inget händer så är allt lugnt men då jag blivit äldre och något lite klokare så tror jag inte att jag vill chansa.
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 23:02
Hellens avatar

Ok. då missuppfattade jag ditt inlägg, men som en utveckling på frågeställningen så är det ju så, om det inte ändrats i år, att: "För att hyra Moped, så måste du har körkort för moped" Problemet som uppstår är då att vi med bara B-körkort inte har något kort som visar att det gäller för EU-mopeder. Det står ju bara att det är för personbil.
Det intyg som pratats om i andra trådar fick man från VV via mailförfrågan, någon länk till en sådan blankett kan jag inte dra mig till minnes att jag sett.
Någon som har sitt intyg kvar? Jag hittar inte mitt nu, men vill minnas att det stod något om max cc på det.

// Helén- som på måndag skall kontakta mitt försäkringsbolag för att se vad deras villkor vid en ev. olycka säger.
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 23:22
Hellens avatar

Med våra B-körkort får vi köra och hyra EU-moped med max 50cc.
De kan ibland vara tröga för att klara den ofta kuperade terrängen.

// Helén- som alltså kör olagligt om jag kör en EU-moped med starkare motoreffekt än vad jag har körkort för.
Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 11:31

Tack för svaret Helén!
Mvh stifler
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.